Accu in water gevallen

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
182
68
Beste,

Mijn accu van Makita is in het water gevallen (+- 20cm diep, dus volledig vol water gestaan). Na een tijdje het te laten drogen, heb ik geprobeerd om hem terug op te laden (hij was leeg), wat niet werkte. De oplader geeft een foutsignaal.
Kan ik hier nog iets aan doen?
Als ik nieuwe accu's koop, moet ik dan sowieso bij dezelfde V en Ah blijven? Ik heb nu 14,4V en 3,0Ah.
 

rjmulder

Post veel
6 nov 2014
948
32
Twente
www.rjmaakt.nl
Je kunt proberen om de accu in een afgesloten bak of zak met rijst te leggen.
Garantie dat die het weer gaat doen is er natuurlijk niet en vooral omdat je de accu ook al op de lader hebt gehad.
De huidige accu's hebben een klein stukje electronica en die kunnen wat minder tegen water.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Bovenstaande kan je nog proberen maar denk dat hij toch echt kapot is. Als je 14 volt machines heb moet je ook weer 14 volt accu's kopen ampères daarentegen maakt niet uit dus je kan voor 4 of 5 ampère gaan.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Beste,

Mijn accu van Makita is in het water gevallen (+- 20cm diep, dus volledig vol water gestaan). Na een tijdje het te laten drogen, heb ik geprobeerd om hem terug op te laden (hij was leeg), wat niet werkte. De oplader geeft een foutsignaal.
Kan ik hier nog iets aan doen?
Als ik nieuwe accu's koop, moet ik dan sowieso bij dezelfde V en Ah blijven? Ik heb nu 14,4V en 3,0Ah.

voltage moet hetzelfde blijven.

wat je kunt doen is 2 accu's kopen van 1,5 of 2 Ah. Vaak ben je dan goedkoper uit dan 1 van 4Ah, die zijn vaak heel erg duur.

En het voordeel is dat als je accu leeg is , je een volle kunt pakken terwijl de lege op de lader gaat. Voor hobbygebruik is dat echt zat.

ik klus zelf redlijk vaak en heb een pana accutol met 2x1,5Ah en dat bevalt me prima.
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Toch kunnen die accu's er wel tegen om te verzuipen.
Het probleem is alleen dat de lader niet wil laden als de accu echt 100% leeg is. Daar kan Li-Ion namelijk niet tegen.
Wat ik zou proberen is de accu gewoon een nacht op de lader laten, of even zelf opladen met een labvoeding die je instelt op 13 volt, 0,1A
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Ik zou er zelf niet teveel mee gaan klooien als je geen verstand hebt van li-ion.

Wanneer deze onder de 2volt per cel raken kan de cel instabiel worden. Ga je hem dan weer opladen, dan heb je een potentiële bom.

Daarom zorgt het printje in de accu ervoor dat de lader hem niet meer accepteert.

Wat ik ergens heb gelezen is dat bij 3x keer aanbieden, waarna de lader het signaal geeft dat de accu stuk is, deze permanent word geblokkeerd.

Je zou de accu open kunnen maken en kijken wat de spanning van de cellen is.
Zijn deze nu allemaal gelijk ten opzichte van elkaar en boven de 2.5 volt, dan zou je kunnen proberen om een vervanings printje op ebay te kunnen kopen.

Succes
 

wouter79

Actieve deelnemer
29 jul 2015
54
0
de lutte
pas op. op de oudere 14,4v machines welke standaard uitgerust zjn met 3.0ah. accus, past niet altijd een 5ah accu.
wel kun je dit pas maken door een "schotje" op de accu af te breken met een tang.
 

Farends

Actieve deelnemer
12 okt 2015
121
0
Goed opgemerkt Wouter79
Ik heb een schotje van mij boormachine afgesneden, dus dat zou ook nog kunnen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.