Van garage tot werkplaats

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Van garage tot werkplaats, de titel zegt het al... Nu de verbouwing van ons nieuwe huis in volle gang is word het tijd om alvast na te gaan denken over het opknappen van de garage, zodat deze ook als werkplaats gebruikt kan worden.
Het doel is om het huis half januari bewoonbaar te hebben, dus de garage moet in ieder geval wachten tot het voorjaar... Maar plannen maken kan natuurlijk wel alvast ;) Met dit draadje wil ik jullie dan ook vervelen / verblijden* met alweer een garage-opknapklus. Het gaat om een garage van 9*3,25 meter, dus mogelijkheden genoeg!
Wel zit ik al met een aantal vragen, waar ik hier ook een antwoord op hoop te vinden.
Allereerst de staat waarin de garage zich nu bevind: Gebouwd eind jaren 60, met spouwmuur, dus een goed begin. Het dak is oud en versleten, en zal op niet te lange termijn vervangen moeten worden.
De garagepoort is een standaard plaatstalen deur waar de vorige eigenaar (een oud vrouwtje) al een mooie deuk in heeft gereden. Daarnaast is de aandrijving ook versleten. Dus totaal onbruikbaar geworden, en niet goed af te sluiten. Daarom word deze vervangen door een sectionaalpoort die reeds besteld is. Hier is het grote voordeel van dat de deur dan gelijk stukken beter is geisoleerd.
De vloer is nu voorzien van stoeptegels, welke in de loop der jaren flink zijn verzakt, en welke nu ook behoorlijk vochtig beginnen te worden :(

De (globale) planning is:
- Tijdelijke werkbank/werktafel maken zodra binnen alles gestuct is. (tot dan heb ik binnen mn werkplek)
- Vervangen vloer & dak
- Definitieve werkbank maken
- Opbergkast maken

Hier dan gelijk mijn eerste vragen:
- Kan ik, als we het dak vervangen, deze het beste van binnen of buiten isoleren? En waarom?
- Mijn idee is om de stoeptegels eruit te halen, stukje afgraven, en dan isolatie & beton terugplaatsen. Kan dit zomaar, en waar moet ik rekening mee houden? (Ik sta ook open voor alternatieven)
- Wat is een handige indeling? (Het word ook een garage, dus er moet plaats zijn om de fietsen en tuingereedschap makkelijk te plaatsen. De auto moet ook nog binnen kunnen, maar deze mag bij het klussen naar buiten. (Voorlopig komen er geen grote stationaire machines, alleen een afkortzaag die ik in de werkbank wil verwerken.)

Ik zal proberen jullie hier op de hoogte te houden van de voortgang, waar mogelijk met fotootjes :)
Als jullie nog toevoegingen hebben hoor ik dat uiteraard graag, en ik sta overal voor open...

*Doorhalen wat niet van toepassing is
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.074
2.598
Vloer is goed plan. Uitgraven, isolatie, kantstrook. Bij de sectionaaldeur kan je het beste een verzinkt stalen hoeklijn in de beton opnemen, zodat bij regen het water buiten blijft. Betonvloer er in en laten vlinderen. Als de dakbedekking er toch afgaat, kan je er over denken om een lichtkoepel in het dak op te nemen, dan hoef je niet altijd het licht aan te hebben. Isoleren zou ik aan de buitenkant doen, je hebt binnen meer ruimte en je hoeft je niet druk te maken over ventilatie over de isolatie. Als je de vloer laat storten en afvlinderen door hetzelfde bedrijf vallen de kosten vaak erg mee en je krijgt dan een perfect gladde vloer, die eventueel nog ingestrooid kan worden om hem stroef te maken.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Dankjewel voor het snelle antwoord! De sectionaaldeur word met een stalen profiel afgewerkt waar de nieuwe vloer tegenaan gemaakt kan worden. (Over een paar weken kan ik vertellen hoe het er precies uitziet)
Dakkoepel vind ik een goed idee van je, houd ik zeker in mijn achterhoofd!
Beton storten en vlinderen moet ik eens offertes voor gaan opvragen, en kijken wat ik zelf kan doen om de kosten te drukken. (Zo'n verbouwing is al duur genoeg, zeker als je bij een aantal klussen mooi nieuw gereedschap kan/moet kopen :rolleyes:)
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
een "warm" dak is inderdaad beter en duurzamer.
vloer zou ik inderdaad laten vlinderen en daarna gietvloer erop.
makkelijk aanvegen en schoonhouden en krijgt geen vlekken.
 

Jan004

Nieuw lid
1 okt 2014
5
0
Om de kosten te drukken kan je de betonvloer gemakkelijk zelf verzorgen. Ik veronderstel dat de betonwagen vlot bij de garage kan? Met de hulp van wat vrienden en een goede laser is het eenvoudig om de beton pas te krijgen. Vlinderen is goed zelf te doen. Tijdens onze verbouwingen heb ik dit ook zelf gedaan. In de buurt kan je wel ergens zo'n vlinder huren. Succes!
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Wij hadden ook 30/30 tegels en dus vocht. Uiteindelijk de vloer laten storten en vlinderen door een bedrijf. Foutje maken met vlinderen is permanent. Vandaar dat ik het heb uitbesteed. De kosten zijn het m.i. niet om te laten doen. Zelf wel alle voorbereiding gedaan. Dwz de kanten beschermd met kantenband. Vervolgens zelf de matten gelegd en verbonden. Helpende hand geboden tijdens storten. Uiteindelijk met alle materialen en loon waren we 1.600 incl btw kwijt. Ik geloof niet dat je daar fors op bespaart door zelf te doen. Alleen het beton kostte al 800-900 om te laten brengen. Dan moet je nog een pomp erbij tellen en de matten, kantenband, draad, zeil en huur van de vlinder. Onze oppervlakte is 50m2. We hebben alleen geen isolatie eronder gedaan. Reden is dat ik simpelweg geen zin had in verder uitgraven/afvoeren. Daarnaast is het zonder isolatie voor mij in de garage al bijzonder comfortabel zo. Heb er wel goed zeil eronder gedaan tegen vocht.
 

Jan004

Nieuw lid
1 okt 2014
5
0
@mark20v, volgens mij is dit persoonsgebonden. Iemand met enige inzicht en handigheid kan dit perfect zelf. Als de garage dichtbij is, zal een pomp normaal niet van doen zijn. Als je een mooie vriendengroep hebt, kan er desnoods met kruiwagens weg en weer worden gereden. Folie, randstroken en netten plaatsen is gemakkelijk zelf te doen. Vlinderen is naar mijn mening even eenvoudig als werken met een parketschuurmachine. Wat wel van belang is, is op het juiste tijdstip starten met vlinderen. De machine doet de rest. Een vlinder huren lukt al vanaf 60 euro/dag (zonder btw).
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Dank voor de adviezen heren. Het voorbereidende werk zal ik zeker zelf gaan doen, storten en vlinderen weet ik nog niet... Ondertussen heb ik wel al door dat sommige klussen voor een heel erg redelijk bedrag uitbesteed kunnen worden 😉
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je even een paar betoncentrales in de buurt belt heb je kans dat er nog eentje overbeton doet, scheelt je een stuk in het geld.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Dank voor de tip Willem! Ga ik zeker achteraan!

Hopelijk heb ik over een paar weken tijd om een (tijdelijke) werktafel in elkaar te schroeven, hierbij zit ik te denken aan 240*70, met onder een plaat om gereedschap e.d. op te kunnen zetten. Maar met welk formaat hout kan ik de poten en liggers het beste maken? Van het strippen van de woning heb ik diverse balken van +/-5 * +/- 7 over, naar mijn idee is dat stevig genoeg?

Daarnaast zie ik het maken van de werktafel als een leuke oefening om met diverse verbindingen te expirimenteren, dus daarover binnenkort ook zeker meer :)
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Niemand een mening over het hout wat ik voor de tafel wil gebruiken? En welke verbindingen zou ik het beste kunnen gebruiken het geheel in elkaar te zetten?
 

Mikew

Actieve deelnemer
18 jun 2012
66
0
Alteveer Dr.
ik denk dat balkjes van 50x70mm wat te licht is voor een tafel van 2400x700, ik zou zelf kiezen voor sls hout (38x89) en die op de kant te gebruiken.
ik heb thuis een werktafel van sls gemaakt van 1800x800mm, en die staat als een huis.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Een werktafel/bank moet een stevig onderstel hebben, het is tenslotte geen eettafel maar iets waarop gewerkt wordt.
Als je flink gaat beitelen/schaven/schuren/zagen dan heb je massa en goede verbindingen voor je onderstel nodig.
Ook je blad moet wel enige massa hebben.
Als het tijdelijk is en het gaat weer weg dan kan je door je tafel aan de muur te bevestigen het wel wat stevigheid geven maar een losse tafel heeft wat massa nodig.
Als je in het zoekveld rechtsboven werkbank intypt dan vindt je een schat aan informatie over maatvoering en bouw van zoiets.
Ik zal het nog maar 'ns vermelden; op mp worden vaak eiken en beuken eettafels aangeboden, soms zelfs gratis weghalen of voor heel weinig, er mogen tenslotte best wat krassen op zitten in dit geval.
Mensen zijn al blij als iemand 'm weghaalt.
Dus sla je slag en haal zo'n oude en lekkere massieve tafel op, hoe zwaarder hoe beter.
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Tijd voor een schopje omhoog en een update...
Ondertussen is de garagepoort vervangen door een nette sectionaalpoort, en met het vervangen van de cv-installatie heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om een oude radiator in de garage te hergebruiken :)
Nu is het dan echt tijd om te gaan beginnen aan een werkbank, ik had me enorm vergist in de afmetingen van de balken die ik heb liggen: ze zijn 60*100, dus stevig genoeg om een werktafel van te maken in mijn ogen.

Het plan is om een tafel van 360cm lang, bij 80 breed te maken. Met deze maat denk ik aan 4 poten voor, en 4 achter. Is dat genoeg, te weinig, of overdreven veel? De hartafstand tussen de poten word dan ~120cm, dus dan kan ik hiertussen later nog kastjes maken.

Nu komt mijn volgende vraag, hoe kan ik het maken van het frame het beste aanpakken? Mijn idee is om 1 lange balk op de 4 poten te laten rusten, en dan in de breedte om de ~60 cm een ligger plaatsen.
Hoe kan ik de balken het beste aan elkaar maken? De makkelijke manier is met de hoekijzers die bij iedere bouwmarkt te krijgen zijn, maar is dat ook de beste manier? Zo niet, hoe dan wel?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Mijn werkbank heeft een overspanning van bijna 2 meter en rust op 4 poten. Mijn ervaring is met hoekijzers e.d. dat het nooit zo stevig wordt als een goede houtverbinding. Zie filmpje, zo ongeveer heb ik het onderstel ook gemaakt, retesterk. Maar dan in jouw geval met 2 poten in het midden extra. Ik heb zelf een ligger onderin toegevoegd waar een plaat hout op ligt voor opbergen van gereedschap.

https://www.youtube.com/watch?v=M_xJD_aylYw
 

Jelte89

Actieve deelnemer
29 okt 2015
326
3
35
Rijssen
Een ligger bedoel je in de diepte om de tafel te stabiliseren? je zou eventueel ook kunnen schoren, dat gaat geen kant meer op
 

Alchemist

Actieve deelnemer
17 aug 2016
58
0
Zuid-Limburg
Nee, in de breedte, om het blad te ondersteunen. Het blad wil ik maken van een dubbele laag multiplex/mdf/underlayment (nog te bepalen)
Nu even het filmpje bekijken, thanks voor de link
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.