OSB platen als werkplaatsvloer

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Heren,

te lang niet meer hier geweest maar ik heb jullie advies nodig.
mogelijk dat ik een garage binnenkort tot mijn beschikking krijg die van een nieuwe vloer van zandcement wordt voorzien (ongeveer 36m2). Ik wil hierin graag mijn werkplaats maken. nou ben ik naar de mogelijkheden aan het zoeken voor een vloer voor bescherming.

Ik zit namelijk te denken om de vloer helemaal te bekleden met mes/groef OSB platen. dit is relatief goedkoop en snel +makkelijk te leggen. Ik kan er zelfs voor kiezen om ze vast te lijmen. het voordeel van een houten vloer is ook de vermoeidheid van benen als ik wat langer in de werkplaats mag zijn.

maar.... Tot nu toe komt ik alleen maar epoxy vloeren tegen en geen houten vloeren!

Ik ga mijn combinatie machine van =/- 600 KG in het midden neerzetten en mijn lintzaag langs de muur.

of moet ik de machine gewoon op de zandcementen vloer plaatsen en hout eromheen leggen voor mijn benen?
wat zeggen jullie?
 
Laatst bewerkt:

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Ik raad je sowieso aan om de droog/uithard-tijd van het cement in acht te nemen, zo uit de losse pols zou ik 30 dagen zeggen.
als je beplating over een nog te natte cement vloer legt krijg je geheid vochtproblemen.
als je te vroeg begint met dampdichte folie kan je problemen in het cement krijgen.

daar los van staand, OSB lijkt me een mogelijkheid maar zou mijn voorkeur niet naar uitgaan omdat het en vezelplaat is.
maar, ik ben iemand met niet zo veel kennis er zijn vast mensen die hier een beter antwoord op kunnen geven.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Hallo Guido,

OSB zou ik nooit gebruiken. Zo'n type plaat is naar mijn mening niet geschikt vanwege onvoldoende samenhang.

Ik heb het ruim een jaar geleden gedaan met underlayment-platen op de betonvloer. Mijn (zware) werkbank staat wel rechtstreeks op de betonvloer en niet op de platen. Onder de platen liggen 2 lagen dunne isolatieplaten, die ook gebruikt worden onder laminaatvloeren. Daaronder uiteraard een stevige plastic folie. Het geheel bevalt me uitstekend: zowel temperatuur als vermoeidheid zijn sterk verbeterd.

Maar als je je machines verplaatsbaar wilt houden zou ik geen underlayment toepassen of het moet mogelijk zijn je te overtuigen van de kwaliteit van de platen. Ik weet niet of daar meer soorten in zijn. Ik verplaats machines van minder dan 100 kg die op vrij kleine en harde wieltjes staan en zak regelmatig plaatselijk wat door de toplagen van de underlayment. De fineerlagen waaruit de platen zijn opgebouwd zijn kennelijk niet overal stuitend tegen elkaar gelegd bij het maken van de platen, waardoor er verborgen holle ruimten in de platen voorkomen. Mogelijk wel te voorkomen door drukverdelende platen onder zwaardere machines en/of betere wielen. Een andere optie is een keuze voor iets duurdere multiplex, maar dan moet je wel denken aan een vloerafwerking die stroef genoeg is.

Ik heb de platen afgewerkt met lijnolie. Dat voorkomt vuil- en vochtopname, helpt iets in de slijtage en is makkelijk te onderhouden met lage kosten.

Om de platen voldoende te laten werken bij verandering van temperatuur en vocht heb ik ze gezaagd tot 60 x 240 cm en in de randen een groef gefreesd. Daar zitten losse veren in. Ik heb naden aangehouden tussen de platen van ca 5 mm en die naden heb ik met goedkope kit afgekit. Bij de wanden zijn de platen 1 cm vrijgehouden onder een plintje. Geen last van werking van de platen ondervonden.

Als je in de buurt komt, kun je natuurlijk altijd even aankomen. Succes met je keuze.
 
Laatst bewerkt:

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
kan ik mijn machines dan eventueel op de zandcement vloer (dus geen beton) plaatsen en ook verplaatsen? of gaat die dan naar de knoppen door het gewicht?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Zand cement an sich is geen probleem. Waar ligt de zandcementvloer nu op? Wat is de dikte van de vloer en wat is de opbouw? Osb lijkt mij geen goed idee.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Zand cement an sich is geen probleem. Waar ligt de zandcementvloer nu op? Wat is de dikte van de vloer en wat is de opbouw? Osb lijkt mij geen goed idee.

Er ligt nu een harde vloer in maar maar die is nog grof en niet strak. wellicht dat dit beton is en dat dat de reden is dat er nog een laag zandcement op komt te liggen.

Ik kan uiteraard gewoon een veeltal OSB platen neerleggen op de vloer om de machines heen waar ik van plan ben veel te staan/lopen en die simpelweg verleggen zodra ik een machine moet verplaatsen. Ik weet uit ervaring dat als ik hele lange latten moet zagen of vlakken dat ik mijn machine schuin moet neerzetten maar dat voor de rest van de tijd ik de machine graag recht neerzet. (zie plaatje waarin ik de afstand gok hoever mijn roltafel aan beidde zijden zal uitsteken)
garage.jpg

Ik gebruik een hefboom op wieltjes waar best wel wat kracht op staat gezien het gewicht van 600 Kg. Ik zou er balen als ik een nieuwe zandcement vloer daarmee mol.
 
Laatst bewerkt:

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Is zandcement wat wij Belzen "chape" noemen? Indien ja zou ik daar niets op plaatsen: het schuurt uit van er naar te kijken, en is een eeuwige stofbron. Als de ruimte al betreedbaar is moet je maar eens in een hoekje gaan staan en wat met een schoen met ruwe zool heen en weer wrijven (over de chape eh geinigaards!): je zit zo met een gat (in de chape eh geinigaards!).

Je kan er wel nog egalisatiechape over laten vloeien (heb ik op de zolder gedaan), dan ben je al van het stofprobleem verlost, maar qua hardheid stelt het nog altijd niets voor.

Als zandcement iets anders is mag je me negeren :).
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ik heb op een (overigens zeer onegale) betonvloer Underlayment gebruikt.
Zie http://www.woodworking.nl/showthrea...nderlayment-in-werkplaats&highlight=klaas0639 De balken in dat draadje liggen los op de voer.
Ik ben er heel blij mee.

Ik heb even OSB overwogen maar leek me minder geschikt.

mvg
klaas0639

PS: wat betreft de opmerkingen over minder vermoeidheid bij houten vloer: Nooit eerder van gehoord. Waar is dat op gebaseerd?
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
Ik heb op een (overigens zeer onegale) betonvloer Underlayment gebruikt.
Zie http://www.woodworking.nl/showthrea...nderlayment-in-werkplaats&highlight=klaas0639 De balken in dat draadje liggen los op de voer.
Ik ben er heel blij mee.

Ik heb even OSB overwogen maar leek me minder geschikt.

mvg
klaas0639

PS: wat betreft de opmerkingen over minder vermoeidheid bij houten vloer: Nooit eerder van gehoord. Waar is dat op gebaseerd?

Dat gaat over de hardheid van het materiaal waar je op staat. Ondanks bijvoorbeeld wat zachte hakken en zolen maakt het verschil uit of je de hele dag op betonvloer of zand-cementvloer staat of dat de vloer enigszins veert en wat demping oplevert. Slecht meetbaar, maar goed voelbaar!
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ik raad je sowieso aan om de droog/uithard-tijd van het cement in acht te nemen, zo uit de losse pols zou ik 30 dagen zeggen.
als je beplating over een nog te natte cement vloer legt krijg je geheid vochtproblemen.
als je te vroeg begint met dampdichte folie kan je problemen in het cement krijgen.
.

Dat is toch niet helemaal waar. Inderdaad platen over een verse vloer geeft problemen omdat dan de platen volzuigen met vocht en krom trekken. Maar voor de zand cement is het geen enkel probleem. Sterker nog, hoe langer een zandcementvloer vochtig blijft hoe beter. Het risico op te snel uitharden is daarom ook veel groter als te langzaam. Het zelfde geld voor beton, hoe langzamer het droogt hoe harder het wordt. Dus ik zou wanneer je zandcement toepast adviseren om zodra je er op kan lopen meestal een halve dag ofzo om het dan met folie af te dekken om te voorkomen dat hij later helemaal verkorrelt.

Maar als ik het zo lees komt bij mij ook het idee op of het niet handiger, beter en goedkoper is om met egaline te werken. Dit wordt gegarandeerd keihard en je kunt dit goed zelf als je even opzoekt wat je er allemaal bij nodig hebt. De zakjes met egaline zelf zijn vrij prijzig €20 tot €30 maar je hebt niet veel nodig afhankelijk van hoe recht en vlak de vloer is die er nu in licht. En dan zouden er ook niet perse meer platen overheen hoeven, maar dat kan wel. Egaline is binnen twee dagen voldoende droog dat er platen op kunnen.
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Dan is het geen probleem, afwerken met een epoxy coating of egaline oid.

heh ... . epoxy coating kost rond de 750 aan materiaal en dat is nogal ene bedrag voor mij. Dus ik zoek najuist het antwoord of ik mijn machines zonder afwerking laag gewoon op zandcement kan zetten en verrijden zonder schade.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dan doe je het niet zelf, want aan materiaal zou dat niet veel meer dan 140 euro moeten kosten (36m2). Alleen al aan OSB platen ga je naar mijn idee al over de 200 euro, persoonlijk vind ik dat geen oplossing. Je zal dan voor underlaymentplaten moeten gaan en die zijn alleen maar duurder.
 
Laatst bewerkt:

PBT

Actieve deelnemer
Is zandcement wat wij Belzen "chape" noemen? Indien ja zou ik daar niets op plaatsen: het schuurt uit van er naar te kijken, en is een eeuwige stofbron. Als de ruimte al betreedbaar is moet je maar eens in een hoekje gaan staan en wat met een schoen met ruwe zool heen en weer wrijven (over de chape eh geinigaards!): je zit zo met een gat (in de chape eh geinigaards!).

Je kan er wel nog egalisatiechape over laten vloeien (heb ik op de zolder gedaan), dan ben je al van het stofprobleem verlost, maar qua hardheid stelt het nog altijd niets voor.

Als zandcement iets anders is mag je me negeren :).

Dit is idd wat de belgen chape noemen.
In mijn werkplaats (waar ik nu 5 jaar in zit) ligt een zandcement vloer waarop mij. Felder combi staat (850kg). Ook tijdens het manoevreren gaf dit geen enkel probleem. De vloer is op nu 14 jaar oud. Hier en daar zijn er wat krassen in de vloer gekomen, vooral in de tijd dat ik scooter reed en deze op de middenstandaard zette, en toen ik veel aan auto's klooide (veel opkrikken dus vaak op dezelfde plek).
Wel zal er altijd wat stof inkruipen. Is het geen mogelijkheid om de vloer te laten vlinderen?
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Dan doe je het niet zelf, want aan materiaal zou dat niet veel meer dan 140 euro moeten kosten (36m2). Alleen al aan OSB platen ga je naar mijn idee al over de 200 euro, persoonlijk vind ik dat geen oplossing. Je zal dan voor underlaymentplaten moeten gaan en die zijn alleen maar duurder.
waar vind je die epoxy prijs?

ik heb na wat zoeken deze gevonden: http://www.verfbestelsite.nl/2-k-epoxy-vloercoating-cd20.html
da's 1 primer, 3 lagen en grit... dus als ik alles doe wat op die site wordt geadviseerd dan kom ik op ongeveer 750 voor materialen.

wat doe ik verkeerd?
 

guido

Actieve deelnemer
3 aug 2008
220
0
www.guidokauer.nl
Is het geen mogelijkheid om de vloer te laten vlinderen?
de vloer wordt nog gemaakt voor de oplevering van de koop maar ik kan vragen aan de huidige eigenaar of hij van plan is om materiaal te gebruiken wat sterk genoeg is voor mijn doel zonder de epoxy te moeten doen.
 

gids66

Actieve deelnemer
Ik heb met betonplex platen met een antislipzijde gewerkt.
4 cm isolatie, daarop 18 mm platen.
De platen rondom van een groef voorzien en een losse veer ingestoken om de verbinding te maken.
Als je gaat rondrijden met machines zou ik eerder werken met 2 lagen van 10 mm, overlappend gelegd en rijkelijk geschroefd.
 

primera

Actieve deelnemer
13 jul 2010
298
0
Vloer goed uit laten harden en dan 4mm mdf erop. De mdf is goedkoop in aanschaf. Snel te vervangen. En kan mits de vloer geheel vlak is de belasting goed aan. Moet wel zeggen dat ik geen machines heb van 600 kilo. Mijn voormalige werktafel woog rond de 100 kilo. En mijn vloer is nog steeds goed. De naden heb ik afgeplakt met dutctape.

Epoxy en andere vloer verven dan moet de vloer minimaal 1 jaar gedroogd hebben. Voor de hechting van het verf.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Als de vloer nog gemaakt moet worden is de beste en goedkoopste optie het beton te laten vlinderen.

Een zandcementvloer (mits goed gemaakt) is zeker geschikt voor zware voorwerpen en is niet stoffig. Is wel verstandig er een coating over te zetten. Er zijn meerdere opties dan epoxy.
 

techcom

Actieve deelnemer
18 dec 2014
339
2
Tilburg
Ik lees hier heel veel verschillende reacties wat betreft de zand/cement vloer, waar ik mijn twijfels bij heb.
In een grijs verleden ben ik tegelzetter geweest, en als wij een smeervloer maakten voor in een garage o.i.d. dan deden wij dat als volgt:
-Een strakke smeervloer aanbrengen en deze goed dicht schuren.
-2 dagen daarna gewoon een papje van wat portlandcement en water maken en deze met een trekker over de vloer verdelen en in laten trekken.
De vloer zuigt op deze manier helemaal vol, krijgt een harde toplaag en geeft veel minder stof af.
Een zakje enci portland kost je € 6,- en een half dagje aan tijd en je hebt een stevige strakke vloer.
Er zit echter wel een wezenlijk verschil tussen de ene vloerensmeerder en de andere.
 
  • Leuk
Waarderingen: Danny1984

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.