Test goedkopie HM forstnerboor

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik was op zoek naar een grote 50mm forstnerboor.
Die zijn prima verkrijgbaar maar dan wel van de betere merken, famag enzo.
Hartstikke leuk maar mijn crappy kolomboormachine kost minder dan 1 zo'n boortje.
Toen maar eens op aliexpress rondgeneusd en bij wijze van experiment voor 3 euro dit ding besteld.

IMG_20161115_211629214.jpg
Net als op het plaatje, het is allemaal niet top afgewerkt maar dat verwacht ik ook niet bepaald.
Eerst maar eens in de boor hangen een een gaatje maken:
IMG_20161115_212520343.jpg
Betonplex, dat gaat best aardig.
IMG_20161115_212258306.jpg
kneiterhard hout waar ik de naam even van vergeten ben, ook best aardig.

Het viel me op dat het geslepen hardmetaal nogal grof geslepen was.
Ik heb de grote vlakken over een diamantsteentje korrel 400 gehaald (fijner heb ik niet in diamant).
Dat was al een stuk beter.
Toen ik daarna weer probeerde te boren was de boor zo scherp en aggressief dat hij een paar keer hapte en vast sloeg.
Ik heb de boor toen op z'n allerlaagste toerental gezet (420 rpm) en toen ging het goed.
IMG_20161115_214925080.jpg
Dikke schaafsels van berkenmultiplex
IMG_20161115_215006514.jpg
En een (naar mijn mening) fraai gat voor 3 euro en een beetje slijpen.

Ik gebruik zo'n boor maar incidenteel maar als je hem nodig hebt is het erg handig.
Ik ben positief verrast dat ik voor zo'n habbekrats een heel net gat kan boren.
Ik verwacht niet dat ik met een 20x zo dure boor veel betere gaten boor, mijn kolomboor is ook niet zo nauwkeurig.

Gr. Hans
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
Het zal nog helpen om even te zien of de boor een beetje recht is en daarnaast hoe groot de diameter is geworden na het boren, 50 mm gebleven?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik zal de diameter eens meten.
De concentriciteit is lastig te meten, en ook niet zo relevant aangezien het een korte boor is die zichzelf ook niet geleid.
Je kunt er uit de hand denk ik lastig recht mee boren.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ja dat is een g goede prijs. Of de zijsnijders helemaal goed van vorm zijn weet ik niet. Ze moeten snijden nu schrapenze.
 

fungus

Actieve deelnemer
24 feb 2015
59
6
Het gaat is 50.4mm. ik kan de zij Snijders dus wat slijpen

Hans, misschien nog interessant om na te gaan : welke is de diameter van het boor zelf ? Ook 50.4mm of juist 50 mm . Indien het laatste, dan "slingert" het boor zelf of je boormachine. Indien het je boormachine is, dan heb je voor weinig geld een goed boor, waar alleen de kwaliteit van de snijmessen waarschijnlijk niet top is, maar voor sporadisch gebruik dan weer niet zo zwaar doorweegt omdat slijpen vrij vlot lukt volgens jou.
( waarbij natuurlijk geen garantie bestaat dat bij een aankoop van een ander boor van deze prijsklasse, dezelfde "kwaliteiten" te vinden zijn... ).

PS: indien het boor ook 50,4mm is dan heb je een goed boor en een goed boormachine :p
 

Reinier68

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
134
9
Gisteren bij de LIDL een forstner setje gehaald. Wel 4,99 Euro voor 5 boren. Kan niks wezen dacht ik maar voor dat geld wil ik het wel eens proberen. Affijn, het maakt gaten maar daar is ook alles mee gezegd. De boortjes hebben een enorme centreerpunt maar lopen desondanks schuin weg als je dieper het hout in gaat. Echt snijden doen ze ook niet, het is meer raspen. Misschien als je de kanten zelf even slijpt worden ze beter. Voor een pen/gat verbinding bij constructiewerk is het bruikbaar, maar voor een netjes gat gebruik ik toch mijn Festool set maar :)
Ook hier: alle waar naar z'n geld.

Ook de proppenboortjes geprobeerd. Zelfde laken een pak, geen scherpe snijvlakken. In zacht vuren krig je nog wel een prop geboord maar in iets steviger hout wordt het een slagveld. Kortom: die gaan de container in.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik heb ze ook gehad; een complete ramp die Forstner boren. Ze mogen de naam niet eens hebben. Ik heb ze geslepen en dan doen ze het een beetje beter. Dit soort spullen is bij de Lidl een regelrechte ramp en miskoop.
Afgelopen week een set Forstners van Colt-Maxicut gekocht met verlengschacht. Die doen het pas echt goed.
 

teus

Actieve deelnemer
4 jan 2014
207
1
Gent
ik vraag me af of silverline niet hetzelfde materiaal is van Aliexpress, maar in een leuke verpakking
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.