Schaal (Catalpa)

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Hoi snijlieden,

Op de ODH 2016 :))) begonnen met een schaal uit Catalpa. Hij nadert zo zoetjes aan de voltooiing. De afmeting is plm 45*30*10 hoog en de dikte is nu nog plm 10mm. Het ruwe werk is binnen en buiten gedaan met de Picchio / Woodpecker en daarna de buitenkant met haalmes en spookschaaf. Op enkele plaatsen wordt een blokschaafje gebruikt, bijv. de boven-buiten-rand.


Foto's

80CD3D86-C297-46C3-8DDF-7315FAC621A5.jpgA53943F0-987F-4F96-A310-EC4048E00FFF.jpgA0067870-48BF-4CDD-B280-7224FA6E9E67.jpg

Ik weet niet of het goed te zien is maar de binnen kant heeft lange ondiepe sporen van de guts van boven naar beneden, en de buitenkant is glad. Er zaten een paar flinke noesten in en voorlopig blijven die gewoon zo zichtbaar. De afwerking wordt gedaan met lijnolie en bijenwas, stel ik me zo voor.

De handgrepen zijn nu in wording en worden almaar slanker..

Met vriendelijke groet,

Hans van Wijk
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Edwin,

Ja dat vindt ik ook een leuke gedachte. er zijn zeker 20 mensen die er aan hebben meegesneden, zowel op de ODH als ook in Fort Vechten; daar was ook een 1-handige jongen bij die de klopper hanteerde terwijl ik de guts vasthield..

Momenteel is de rand glad over een diepte van 15 mm aan de binnen kant (daaronder komen de groeven) en ook de bovenrand en de buitenkant. Ik denk dat ik de boven-randen wat zal breken (dia 4 mm) maar ik wil de structuur wel zichtbaar houden. De bovenrand verloopt glooiend van buiten naar binnen. Als de handgrepen klaar zijn, die worden er glooiend vanaf de zij en onderkant aan gesneden, verander ik misschien van gedachten en wordt de boven rand rond. Afwachten maar..

groeten, Hans.
 
D

Dulcimer

Guest
Catalpa.. dat is toch de boom met het grote blad; wordt die niet olifantsboom genoemd? Mooi getekend hout en een mooi werkstuk Hans.
Groet,
Frans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
@Frans,

Ik ken alleen de alternatieve naam Trompetboom, en bij olifantsboom denk ik aan de bomen die zon grote uitloper aan de onderzijde hebben, maar dat kan ik goed mis hebben.

Op een andere plek had ik gelezen dat Catalpa voor het eerst in Frankrijk is aangeplant en van daaruit Eu heeft gevonden via aanplant in parken e.d.

Ik had er een als boom naast mijn huis staan en die werd erg groot, nu staan er nog drie geent op een onderstam en dat gaat goed.


Dit staat in Wiki:

De botanische naam Catalpa is afgeleid van het Cherokese 'catawba'. Deze Indianen gebruikten delen van deze boom als geneesmiddel. Als een bloem apart bekeken wordt, blijkt dat deze de vorm heeft van een trompet, vandaar de Nederlandse naam.


Grtz Hans
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
DSC_2414.jpgDSC_2416.jpg

Hierbij de laatste twee foto's van de schaal in Catalpa nadat hij is afgewerkt met lijnolie.

Er is nu verder niets meer mee te doen, op naar het volgende project:cool:.

groeten,

Hans
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.