advies mbt (decoupeer)zagen

carinab

Nieuw lid
10 okt 2010
2
0
Gisteren een prachtig cadeau gekregen: Festool PSB300EQ met splinterbescherming, geleiderail en geleideaanslag.

Ik klus al jaren in huis, maar ben een beginner qua zagen. Ik heb een 50'er jaren kast die ik minder hoog wil maken. Het plaatmateriaal is spaanplaat wat aan de ene kant met een houtfineer is gefineerd en aan de andere kant met een soort gepolitoerd (superhoogglans) zachtgeel fineer is gefineerd, waardoor nog steeds de houtnerf te zien is. Het materiaal is 18mm dik.

Als ik met mijn Festool decoupeerzaag mbv van alle gekregen hulpmiddelen, pendelstand op stand 1 of 2, toerental op 4 of 6, aan de slag ga treedt er na zo'n 15cm zagen een brandlucht op, smelt er iets tussen zaagje en zaag, versmeld mijn splinterbescherming en wordt het zaagje meteen krom en zwartgeblakerd.
Mij was aangeraden om splinteren te voorkomen festool zaagjes s75/2,5 te gebruiken. Splinters heb ik inderdaad niet. Ik heb inmiddels 3 zaagjes versleten en mijn plaatmateriaal verprutst. Dat gaat een erg laag kastje worden.....Wat doe ik verkeerd?!

Alvast bedankt voor het meedenken!
vrgr Carina
 

tuoh

Oud hout
Gefeliciteerd met de nieuwe machine.
Jammer genoeg is het de verkeerde machine voor de job, een mooie rechte zaagsnede is onmogelijk met een decoupeerzaag, daar is de machine ook niet voor ontwikkeld.

Bij gebruik van een decoupeerzaag moet je steeds even experimenteren met de stand van de pendelbeweging, het toerental, en tandvorm van het zaagblad. De ene plaat is namelijk de andere niet.

Er zijn wel enkele mogelijkheden om de klus wel te klaren, maar dat hangt af van de beschikbare machines.

- Met de decoupeerzaag de platen enkele mm boven de lijnen ruw afzagen, nadien de zaagsneden nafrezen met de bovenfrees tot op de lijn, dit geeft een mooie strakke rand.

- Met een cirkelzaag voorzien van een zaagblad met een fijne vertanding en links rechts geslepen. ( of met holle - bolle tandvorm)

Voor bovenfrees en cirkelzaag wel gebruik maken van een rechte geleider die je op de plaat klemt, daar loop je dan met de machine tegen, zo krijg je een mooie rechte lijn.

Mvg,

André
 

carinab

Nieuw lid
10 okt 2010
2
0
hoi Andre, bedankt voor jouw uitgebreide advies. Het probleem van de rechte lijn is echter niet wat ik bedoel. Dat het niet exact recht zal worden had ik al geaccepteerd.
Wat ik graag wil begrijpen is waarom het zaagje binnen 15 cm verbrand en de splinterbescherming voor een deel versmolten is.

hrgr Carina
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Ik ken de machine en de zaagjes niet,
maar aan je verhaal te horen gaat het allemaal toch te snel, daardoor ontstaat teveel warmte en verbrand de zaak.

Mogelijke opties zijn:
- te snel door het materiaal heen willen. Niet duwen, laat de zaag het werk doen.
- te hoge zaagsnelheid gekozen
- te hoge pendelstand (hoewel dit minder voor de hand ligt bij genoemde klacht).

Spaanplaat bevat lijm en mogelijk de afwerklagen ook. Dit kan best warm worden...
gr,
gandel
 

tuoh

Oud hout
Het probleem word veroorzaakt door teveel wrijving, dit wekt warmte op met het gekende gevolg.
Wrijving kan veroorzaakt worden door een te fijn getand ( of te bot) zaagblad voor het materiaal dat gezaagd word, maar ook te weinig pendelbeweging is een mogelijkheid, of verkeerd toerental, of te traag voortbewegen van de machine.
Bij die oude spaanplaten zit veel verschil in densiteit, soms keihard, soms geperst stro, dit verschillend materiaal zorgt ook voor verschillen in wrijving.

Je ziet dat er veel variabelen in het spel zijn om één en ander vlot te laten verlopen.

Nu zijn er enkele vuistregels voor gebruik van een decoupeerzaag, gebruik steeds zoveel mogelijk de pendelbeweging, gebruik zaagjes die niet te fijn getand zijn, zorg dat de machine niet te traag door het materiaal loopt, hoe trager hoe meer wrijving.
Ga er van uit dat je met een decoupeerzaag nooit splintervrij langs beide kanten kan zagen zonder problemen, hiervoor moet je de pendelbeweging bijna uitschakelen en de machine traag door het materiaal sturen, beide zorgen voor veel wrijving.
De machine moet zo vlot mogelijk door het materiaal lopen zonder al te veel weerstand, het zaagblad krijgt dan geen kans om erg warm te worden.
Om het beste rendement uit je machine te halen kies je dus best voor zoveel mogelijk pendelbeweging, een zo hoog mogelijk toerental, en een vlotte voortgang door het materiaal.
Om de zaagsnede zo glad mogelijk te krijgen werk je met scherpe zaagjes, en met een middelgrote vertanding.
Nu is er meestal maar één zijde die mooi moet blijven, zaag dus zoveel mogelijk met de niet zichtbare kant naar boven, een decoupeerzaag splintert meer aan de bovenkant dan aan de onderkant.
Het blijft dus steeds een kwestie van afwegen om tot een aanvaardbaar resultaat te komen.

Mvg,

André
 
A

Anonymous

Guest
Als ik het zo lees,kan het meerdere oorzaken hebben.
Oa,spanning op het materiaal,wat de zaagsnede dichttrekt,met als gevolg wrijving etc.
Misschien is het een kwestie van een ander merk zaagjes?
(Ik heb laatst een aanbieding van B***rner gehad,en heb ze weggegooid,wat een rommel.)
Kortom,koop een goed merk,met geslepen tanden,en niet de geponste rommel.

Verder zou ik persoonlijk eerst een groot stuk met een groffe zaag eraf halen,en dan het laatste stukje met een fijne zaag,in de juiste stand.

Succes.

:cool:
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Niet teleurgesteld raken in je nieuwe decoupeerzaag, het is een hele goede zaag. Ik denk dat je er niet aan ontkomt om aan de buitenkant van de kast te zagen, om splinteren van het fineer te voorkomen kun je er een strook afplakband op plakken en daarop ook de lijn aftekenen waarlangs je wilt zagen. Sla een wigje (of een schroevendraaier) in de juist gemaakte zaagsnede om klemmen te voorkomen voordat je verder zaagt. Probeer een wat grovere zaag, ik zaag eigenlijk alles met de standaard zaagbladen, ook epoxy glasweefsel en veel multiplex. Zaag eerst wat boven de lijn af en wees niet te benauwd, zoals hierboven ook al aangegeven wordt. Weet je zeker dat het allemaal hout is wat je wilt verzagen?

jaap
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Op de PS(B)300 moet je ook de zaagblad geleiders controleren.
Deze zijn op onderstaande foto's te zien en kun je met de inbussleutel welke op de zool zit geklemd los en vastdraaien. De geleiders dienen om dikke en dunne zaagjes te geleiden.
Mogelijk staat de geleider nu te strak voor het type zaagblad wat je gebruikt. Hierdoor ontstaat er te veel wrijving op het zaagblad met hitte en schroeiplekken als gevolg.
Kijk ook eens op: http://www.nhwoodworker.com/trion/ onder de kop "Blade Guide".
bladeguideadjust1.jpg

almostagainst.jpg

overheated.jpg


groeten
keeswillem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.