Hobbyruimte anno 1673

tuoh

Oud hout
"Wie het breed heeft, laat het breed hangen" is een gezegde waar wel een grond van waarheid achter schuilt, getuige deze hobbyruimte van een bemiddelde kasteelheer in Zweden:p

Toen de kasteelheer (Carl Gustaf Wrangel) van het "Skoklosters slott" in Zweden besliste dat ie wel eens graag een stukje hout wolde draaien pakte hij in 1673 de zaken maar ineens grondig aan, getuige onderstaande foto's;)
Het resultaat werd een "knusse" hobbyruimte waar ik ik stikjaloers op ben:D

great-wheel01 kopie.jpg lathe-room01 kopie.jpg

Voor de beitels mogen ze mij altijd bellen als ze weg mogen;)
skews02 kopie.jpg gouges02 kopie.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Extravagant draaibankje :cool:
Hij had waarschijnlijk ook een draaislaaf voor de aandrijving
 
P

Pel

Guest
André ik zie een touw als aandrijving, inplaats van een riem, ik dacht dat er toen toch al riemen als aandrijving gebruikt werden? Aan hout draaibeitels geen gebrek zo te zien, die pakte nergens op mis.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Als je de foto's op de iPad bekijkt, kun je mooi vergroten je kunt zelfs de nummer op de beitels lezen, ik zag er wel dacht ik een draadtap hangen?

Groet Pel.
 

tuoh

Oud hout
@Pel, de aandrijfriemen op een trapdraaibank werden meestal uit leder gesneden en waren altijd heel smal omdat deze al ruim voldoende grip boden om de aandrijfkracht over te brengen:D Voor de overbrenging van een "groot wiel" naar een draaibank werd dan weer gekozen voor een relatief dik touw, de grote snaarlengte was hier de oorzaak van. Uit eigen ondervinding kan ik melden dat zowel een leder snaar als een touw perfect werken op een (trap)draaibank:p

@Edwin, je ziet een paar staaltjes draaiwerk staan op de bovenste foto rechts. Er zullen heden ten dage al niet veel houtdraaiers zijn die dit even uit de mouw gaan schudden. Nu hadden deze "heren" draaiers meestal wel één of meer meester houtdraaiers in dienst om de heer des huizes met raad en daad bij te staan. Bij de gecompliceerde werkstukken zullen die mannen vermoedelijk wel een stevige vinger in pap gehad hebben, het gezegde indachtig "wiens brood men eet, wiens woord men spreekt" of iets van die strekking;)
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Vrienden,

In het Openluchtmuseum te Arnhem staat ook een soortgelijke draaibank in de werkplaats van de wielenmaker, en dat is ook met een touw. Ik heb gisteren nog even gezocht naar een foto, maar kon die niet meer vinden.
En wat betreft die gedraaide voorwerpen rechtsboven op de tweede foto:
Dat is ornamenteel draaien. Daarbij wiebelt het werkstuk ten opzichte van de beitel / schraper. Dat kan alleen bij lage toerentallen. Met onze moderne haast is dat niet meer mogelijk.
Vergelijk het maar eens met draadstrelen, dat lukt ook alleen bij hele lage toerentallen.
Nu kan je wel ornamenteel draaien, maar dan werk je met een bovenfrees die het hout wegnement, en ene handbewogen werkstuk, dat wiebelt.
En dat wiebelen gebeurt met kamwielen op de hoofdas van het draaiwerk.
Zoek maar op internet naar örnamental turning.

Veel plezier.

Met hartelijke groeten,

Bert Rosbach.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.280
215
't hoofd van Overijssel
Vrienden,

In het Openluchtmuseum te Arnhem staat ook een soortgelijke draaibank in de werkplaats van de wielenmaker, en dat is ook met een touw. Ik heb gisteren nog even gezocht naar een foto, maar kon die niet meer vinden.

DSC02775-draaibank.jpg
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Jeronetje,
Bedankt. Jouw foto is beter, dan die van mij als ik het goed herinner.
Overigens is het een beulenbaan om die draaibank aan te drijven, vooral als de draaier stompe beitels heeft. (Ervaring!)

Hartelijke groet,

Bert Rosbach.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.