creatie opbergzolder en vraag over isolatie hiervan.

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
beste Allen,

het is geen vraag over constructie buiten, maar weet zo geen betere plek.

Ik woon in een jaren 60 duplex woning op de éérste verdieping. boven mijn plafond is een holle ruimte van pakweg 40m2 voor het dak (schuin). het dak bestaat uit honinggraat asbest platen met daarom de dakpannen.
enkele jaren geleden 10+ heeft men centrale afzuiging aangelegd en heeft men voor de afzuiging ene gat het het dak gemaakt.
De veiligheidsregels voor het werken met asbest zijn toentertijd niet geheel in acht genomen, waardoor de gehele ruimte besmet is met asbest.
Om dit op te lossen heeft de woningstichting een organisatie in handen genomen welke afgelopen week deze ruimte heeft "gereinigd".
dit houd in dat het glaswol wat op het plafond lag is verwijderd, en verder alles is gereinigd en voorzien van een nieuw glaswol deken.
gezien de woning nou niet bepaald groot is met 38m2 woonruimte heb ik de kans met beide handen aangegrepen en een vlizotrap in het plafond (waar geen asbest in zit) gebouwd.
zo krijg ik spontaan een kleine 30m2 aan extra opslagruimte er bij. nu heb ik op markplaats voor een leuk prijsje een aantal OSB platen gekocht welke op het glaswol komen te liggen.

nu begin ik mij alleen af te vragen, komt dit eigenlijk ten goed van de isolatie/warmteverlies?
tevens kwam ik tot de ontdekking dat ik een zogenoemd "ventilerend" dak zou hebben, tussen de muur en de constructiebalken van het dak kan ik lekker naar buiten loeren.
dit is uiteraard een verschrikking voor mijn isolatie, dus deze gaten wil ik zo veel mogelijk dicht maken met purschuim.

gisteren heb ik alvast een start gemaakt van het leggen van de OSB platen, het is niet moeders mooiste geworden, maar dat is ook niet het doel:

20161113_142909000_iOS.jpg
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Glaswol is zover ik weet geen drukvaste, dragende isolatie. Als je daar dus zomaar OSB op gaat leggen, gaat dat volgens mij snel samendrukken en dus niet meer isoleren.

Nu kan ik het op de foto niet goed zien, maar als de osb ergens anders op steunt (zoals een kader van houten balken), dan werkt deze methode prima.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Glaswol is zover ik weet geen drukvaste, dragende isolatie. Als je daar dus zomaar OSB op gaat leggen, gaat dat volgens mij snel samendrukken en dus niet meer isoleren.

Nu kan ik het op de foto niet goed zien, maar als de osb ergens anders op steunt (zoals een kader van houten balken), dan werkt deze methode prima.

het glaswol ligt inderdaad over een riggelwerk heen, het ligt er dus niet tussen. Ik weet niet waarom dit is gedaan, maar ik vond het al genoeg werk dit platen naar boven te krijgen, op maat te zagen en te leggen.
ik ben ook niet zo dol op glaswol, ondanks dat ik goede kleding aan had, en handschoenen heb ik nog genoeg last van m'n longen en handen.

mijn vraag, meer concreet, zorgen de planken nu voor meer isolatie, of juist voor minder isolatie?
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
De houten platen maken voor de isolatie niets uit.

De isolatie moet je opnieuw leggen, tussen de balken. Maar de allereerste stap moet zijn om de balken te checken. Of deze wel geschikt zijn om een opbergzolder van te maken. Het zou mij verbazen ;)

Geef eens de balkafmeting, overspanningslengte en hart op hart-maat.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
De houten platen maken voor de isolatie niets uit.

De isolatie moet je opnieuw leggen, tussen de balken. Maar de allereerste stap moet zijn om de balken te checken. Of deze wel geschikt zijn om een opbergzolder van te maken. Het zou mij verbazen ;)

Geef eens de balkafmeting, overspanningslengte en hart op hart-maat.

exacte maten heb ik zo niet bij de hand, kwa schatting zal het denk ik 40*60 of iets dergelijks zijn, de middelste balk die tussen de vloer door loopt zal ongeveer het dubbele zijn, deze loop exact door het midden van de woning.
de breedte tussen deze balk en het uiterste van de muur zal naar schatting 6 meter zijn.

ik was er eerst ook sceptisch over of het wel zou kunnen, maar de mannen die aan het werk waren gingen aardig te keer en "balanceerde" alleen op de balken.
soms had ik het gevoel dat het plafond naar beneden kwam omdat ze er zo in stonden te springen, maar het plafond gaf geen krimp.

de bedoeling is er op bijvoorbeeld kerstspullen, en dergelijken op te bewaren, dus geen hemmer vlak- vandiktebank of iets dergelijks :(

de balken liggen met +- 60 cm van hart tot hart uit elkaar.
ik heb de platen nu haaks op het riggelwerk gelegd, is dit de juiste manier?
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
exacte maten heb ik zo niet bij de hand, kwa schatting zal het denk ik 40*60 of iets dergelijks zijn, de middelste balk die tussen de vloer door loopt zal ongeveer het dubbele zijn, deze loop exact door het midden van de woning.
de breedte tussen deze balk en het uiterste van de muur zal naar schatting 6 meter zijn.

ik was er eerst ook sceptisch over of het wel zou kunnen, maar de mannen die aan het werk waren gingen aardig te keer en "balanceerde" alleen op de balken.
soms had ik het gevoel dat het plafond naar beneden kwam omdat ze er zo in stonden te springen, maar het plafond gaf geen krimp.

de bedoeling is er op bijvoorbeeld kerstspullen, en dergelijken op te bewaren, dus geen hemmer vlak- vandiktebank of iets dergelijks :(

de balken liggen met +- 60 cm van hart tot hart uit elkaar.
ik heb de platen nu haaks op het riggelwerk gelegd, is dit de juiste manier?

Er is een behoorlijk verschil tussen tijdelijke belasting (een werkman die even op zo'n balk staat) en permanente belasting in de vorm van enkele honderden kilo's spullen die je op je zolder opslaat. Als de balkenlaag daar niet op berekend is, is de kans reeël dat je hele plafond naar beneden komt.
Een balkenlaag van 4x6cm met 60cm hart op hart afstand is in elk geval niet superstevig. Ook speelt de overspanning een belangrijke rol.

Om een idee te geven: voor de zolder in mijn werkplaats (2.6x3.5m ongeveer) had ik balken nodig van 6.5x18cm om een veilig zolder te maken waarop je wat gewicht kan opslaan. Voor het dak van mijn tuinhuis (platdak, overspanning van 4meter) moest ik bij een hoh van 60cm al naar balken van 22cm hoogte gaan kijken.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
om te beginnen zou ik even goed naar de isolatie kijken. De platen moeten absolute niet op de glaswol drukken, maar zoals gezegd op een regelwerk liggen waar de isolatie weer tussen zit. Als je de platen zo op de isolatie legt zal deze indrukken en gaat je isolatiewaarde drastisch omlaag.

En wat betreft de sterkte, ik begrijp dat er in het. Midden van de zolder een draagbalk loopt waar de kleinere balkjes weer aan hangen. Maar ik kreeg nog niet helemaal scherp wat de overspanning ongeveer is van de kleine balkjes. Als dit een meter of drie of vier is kan je er prima platen op leggen mits je er niet voor honderden kilo's aan spullen er op jouwt maar echt voor licht materiaal gebruikt.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Leuk die kerstspullen, maar voor je het weet staat er heel wat meer op. Mijn motto is altijd: doe het goed of doe het niet!

De genoemde afmetingen zijn volledig ongeschikt om er een opbergzolder van te maken. In de balkenschuif kan je de juiste afmeting opzoeken. De middelste balk moet nog groter zijn. Informeer ook bij de gemeente of je een vergunning nodig hebt voor de nieuwe vloer.
 

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
De balkjes die in je huis zijn aangebracht heten eigenlijk plafondhangers en zijn bedoeld om de plafondplaten van de verdieping daaronder op te hangen. Zij zullen nog wel in staat zijn om de osb platen te dragen en 1 persoon op zolder ben ik ook niet zo bang voor. Geschikt voor meerdere personen tegelijk op zolder en opgeslagen spullen zijn ze echter niet. Ik schat in dat het nu iets veiliger is om in de ruime te komen, omdat de osb platen je gewicht over meerdere plafondhangers verdelen en er nu geen kans meer is dat je naast de balkjes stapt.

Zelf kun je hier wel rekening mee houden, maar wat een volgende bewoner doet heb je niet in de hand. Nu er een toegangstrap is zou ik zeker op meerdere plaatsen op zolder een briefje hangen dat de ruimte geen opslagruimte is en niet door meer dan een persoon tegelijk gebruikt mag worden. Omdat je nu de toegankelijkheid veranderd hebt, draag je ook enige verantwoording voor wat er in de toekomst zou kunnen gebeuren! De praktijk leert dat als er eenmaal een doosje op zolder staat, het tweede doosje er ook nog heel makkelijk bij kan.

Ik heb thuis een vergelijkbare situatie: mijn zolder is nu ook begaanbaar terwijl er geen vloerbalken zijn maar alleen plafondhangers. Ik kan bij de elektrische installatie en ik kan het dak op lekkages onderzoeken (wat helaas ook nodig is geweest.) Ik let echter goed op wat ik daarboven doe en wat er ligt.

Voor isolatie ben ik niet zo bang. Daar waar de isolatie plat gedrukt wordt door de osb platen zitten daaronder de houten plafondhangers. Dat hout isoleert ook goed, dus door het aanbrengen van de osb-platen is de isolatie niet verminderd, maar eerder verbeterd. Als alle osb-platen er al liggen zou ik daar niets aan doen.

Naar mijn idee heeft het niet veel nut om alle gaten en kieren in het dak te dichten. Nu ventileert het op zolder, waardoor er aan de constructie (houten balken e.d.) geen vochtschade ontstaat. Als je nu alle gaten dicht gaat stoppen is het niet zeker wat daarvan de gevolgen zijn voor de houten constructies in het huis. Als je zeker weet dat er nooit water onder de dakpannen komt en dat er geen koudebruggen ontstaan waar condenswater op kan komen, zou je kunnen overwegen om het dicht te maken, maar ik zou daar niet snel toe overgaan. Echt nodig is het ook niet, omdat de isolatie voor de woonruimten lager is aangebracht.

Als je het huis huurt is de kans groot dat je de osb-platen weg moet halen als je ooit uit het huis gaat! Jammer, want je had het anders bedacht.

P.s. De plafondhangers zodanig versterken dat ze als vloerbalken kunnen fungeren is in de praktijk bijna nooit haalbaar.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Uiteraard is het wel haalbaar om de plafondhangers te versterken. Zeker als er al een vlizotrap is. Wat vind de woningstichting van het plan?

@RdeR: Hout isoleert pakweg 5x slechter dan glaswol. Noem je het dan nog steeds een goede isolator?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
dank voor alle informatieve reacties!

ter verheldering, de glaswol wordt alleen platgedrukt op de plaatsen waar de osb plaat op de balken rust, tussen die balken ligt het glaswol los.

Ik heb het inderdaad met de woningstichting overlegd, van hen mocht er zonder problemen een vlizotrap in, maar het mocht niet afgetimmerd worden tot een woonruimte.
nou was dit ook zeker niet de bedoeling.

helaas heb ik nog geen tijd gehad om de maten van de balken na te gaan. Morgen ben ik vrij en heb ik de dag ingepland om weer verder te gaan, dan zal ik het eens opmeten.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Het nadeel van de isolatie door laten lopen is dat de isolatiewaarde hard achteruit gaat. Bovendien kan je de houten platen nooit goed monteren. Het is een kleine moeite ze even in stukken te snijden en passend te maken.

IMG_5107k.jpg
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
afgelopen donderdag bezig geweest op "zolder", de balken constructie blijkt iets ander te zijn dan gedacht, er lopen namelijk 3 dragende balken van ieder 180*60, tussen deze balken zit 2 meter ruimte waar balken van 70*60 gespannen zijn.

bijna overal waar ik beplating heb gelegd heb ik het glaswol tussen de balken gelegd ipv er overheen, dit moet ik nog onder 2 platen doen maar daar had ik geen tijd/zin meer in. dit wordt volgend weekend gedaan.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Hoe lang zijn die balken van 180*60?

Uitgaande van een ruimte van 38m2 met een breedte van 6m, kom je op 6.3m. Dan zijn die drie draagbalken véél te klein voor een opslagruimte. En ook de balkjes 70*60 zijn véél te klein voor een overspanning van 2m. Beide moeten ongeveer (in hoogte) verdubbeld worden.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
@Bijtel, de balken lopen over de gehele breedte van de woning, 6 meter zal zeker kunnen, daarbij de kanttekening dat de balken voor een redelijk groot deel rusten op de muren (steen) binnen de woning.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ik zou het advies van Bijtel als kenner zeker serieus nemen, het aanpakken zal nu nog redelijk te doen zijn, moet er niet aan denken eat het risico zou kunnen zijn, los van het feit dat er een risico is met verzekering.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Het rusten op binnenmuren kan wel helpen, maar dan is het wel handig zeker te weten dat ze bedoeld zijn als dragende muur.

Conclusie is sowieso dat de huidige balken bedoeld zijn als plafond en niet als vloer. Wil je er een vloer opmaken, pas dan de balken aan. En zoals gezegd vraag bij de gemeente na of er een vergunning nodig is. Want dan moet er een constructieberekening gemaakt worden.

Ik denk dat ik het hier bij laat. Lijkt me genoeg gewaarschuwd. Ik heb het idee dat de boodschap niet echt aankomt.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
lhoornweg: suggestie: plaats een schets met bovenaanzicht en zijaanzichten. Verduidelijkt de situatie, op dit forum is grote bereidwilligheid advies te geven. Zelf heb ik een bergzolder gemaakt met overspanning van krap 4 meter en op 60cm hart op hard 45/145 balken gebruikt. Ik loop er nauwelijks op maar dat is eigenlijk al aan de krappe kant.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Neem me niet verkeerd, ik neem alle tips en waarschuwingen van harte, ik zit alleen met het dilemma dat ik geen honderden euro's heb om een kerstboom en wat ballen op een te bergen.
ik begrijp heel goed dat het niet verstandig is om van alles en nog wat op het plafond te bewaren omdat het hier niet op berekend is, dat is ook zeker niet de bedoeling.

Onderstaand is een tekening van de constructie, alle lijnen die de verschillende kleuren van elkaar scheiden zijn stenen muren:
overzicht constructie plafond.jpg
 

Bijlagen

  • overzicht constructie plafond.jpg
    overzicht constructie plafond.jpg
    24,5 KB · Weergaven: 130

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Waarom zou een ventilerend dak een verschrikking zijn voor je isolatie? Wat denk jij dat er gaat gebeuren als je de open ruimten tussen muur en dakbalken dicht gaat purren? Last van je longen na het verwerken van de glaswol, blijkbaar geen adequaat stofmasker opgehad en een open sollicitatie gestuurd voor een partij longfibrose? OSB platen direct op de glaswol leggen?

Als ik het zo lees heeft dit project een vrij hoog buurman&buurman gehalte en worden er aanzienlijke risico's genomen met de gezondheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.