Uitklapbaar werkblad

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Ivm met de aankoop van een nieuwbouw huis hebben wij een keuken ontworpen. Het wordt zelfbouw want dat is vriendelijk voor de portemonnee. Onderstaand ontwerp moet het worden (kleuren wijken wat af van de werkelijkheid):


testrender.jpg


Het worden 2 blokjes afgewerkt met een massief houten werkblad (beuk, eik of hardhout mix, dikte 40-50mm). Dit blad zal doorlopen aan de zijkant. Nu hebben wij eigenlijk altijd gebrek aan werkruimte op het werkblad dus hebben wij een groot stuk vrij gehouden naast de kookplaat (1,6m). Desalniettemin is meer natuurlijk beter. Ik bedacht mij dat het zonde is om het werkblad aan de zijkant van de kastjes niet te gebruiken als werkblad. Ik ben daarom op zoek naar een manier of type scharnier om deze omhoog te kunnen klappen:

werkbladscharnier.png


Het is de bedoeling dat de zijkant normaal netjes onder het werkblad zit, maar wanneer deze wordt opgeklapt deze aan de bovenkant gelijk komt te liggen zodat er nog een extra 90cm werkruimte beschikbaar komt. Wegens het gewicht (20-25) van het paneel wil ik ook nog gasveren gebruiken die je ook bij de achterklep van auto's ziet. Dit maakt het optillen een stuk lichter en voorkomt dat het blad in vrije val terecht kan komen en de naastgelegen kast totaal aan gort slaat. Het blad zal aan het uiteinde voorzien worden van poten die uitklappen als je de zijkant omhoog brengt. Een paar mm ruimte tussen zijkant en werkblad is geen bezwaar. Tussen de zijkant en kastjes zal ik een kleine ruimte vrij houden voor de gasveren, opklapbare poot en het scharniermechanisme.

Allemaal een leuk en aardig idee maar dat scharnier is dus een probleempje :p Ik kan wel iets bedenken waarbij het draaipunt in het werkblad zit maar dan zit dat altijd in het zicht. Het zou leuk zijn als in dichtgeklapte positie er niks zichtbaar is van het scharnier. Iemand suggesties?
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.778
933
Leeuwarden
Ik zit aan de scharnieren te denken die Jon Peters in onderstaand filmpje gebruikt. Om de naad kleiner te maken moet je dan de scharnieren wat dieper infrezen. Hou je er rekening mee dat in de praktijk een extra werkblad snel gebruikt wordt en je hem waarschijnlijk niet zo vaak meer zult neerklappen..... althans dat is een praktijk uit eigen ervaring;)

Fons

 
Laatst bewerkt:

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Dat zijn mooie scharnieren maar het nadeel is dat in opgeklapte positie de zijkant niet gelijk ligt met het werkblad. Een oplossing waarbij de zijkant iets lager ligt is natuurlijk veel eenvoudiger uit te voeren maar een stuk minder mooi en een minder leuke uitdaging.
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Kijk eens naar een achterklepscharnier van een auto. Dit heeft in principe de inherente beweging waarnaar je op zoek bent. Je zult moeten zoeken naar 1 die de volle 90 graden haalt.
Dit type:
volkswagen-jetta-achterklep-scharnieren1299719846_1.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Kun je niet beide werkbladen in verstek zagen? Dan is het gemakkelijker ze gelijk te laten lopen.

Dit beslag zou misschien ook kunnen:

sls-elan.jpg
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Beste kleine kapitein

Een wat onalledaagse oplossing is misschien de scharnier maken van het hout van het blad zelf. Esthetisch gezien zouden dan de hoeken van de andere bladen ook afgerond moeten worden. Als hulpmiddel en voorbeeld kan de hingecrafter van Incra gebruikt worden. Ik heb er overigens zelf geen ervaring mee...

Groet,

Balkensplinter
 

kleinekapitein

Actieve deelnemer
10 jun 2012
39
3
Kun je niet beide werkbladen in verstek zagen? Dan is het gemakkelijker ze gelijk te laten lopen.

ohhhh helemaal niet aan gedacht. Dat is de makkelijkste oplossing. Combineren met een verborgen scharnier en dan ben ik er. Een normaal scharnier of pianoscharnier kan ik misschien ook nog wel mee wegkomen. Ik moet dan sowieso eerst een proefstukje maken voordat ik de zaag/frees in zo'n mooi blad zet. Misschien dat de sint een mooie triton bovenfrees voor me meeneemt :p
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
ohhhh helemaal niet aan gedacht. Dat is de makkelijkste oplossing. Combineren met een verborgen scharnier en dan ben ik er. Een normaal scharnier of pianoscharnier kan ik misschien ook nog wel mee wegkomen. Ik moet dan sowieso eerst een proefstukje maken voordat ik de zaag/frees in zo'n mooi blad zet. Misschien dat de sint een mooie triton bovenfrees voor me meeneemt :p
Dit kan uiteraard alleen werken als je onderaan een naad open laat. Anders kan het blad niet openscharnieren. Het zit nl vast tegen de vloer met zijn kopse kant.


( Zoals iedereen die een corpus op plafondhoogte heeft gemaakt zal weten :) )
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.