Triton lamellenfrees

Edu

Nieuw lid
5 dec 2015
8
0
Enige tijd geleden heb ik door de vele positieve verhalen op dit forum een Triton MOF001 bovenfrees gekocht die inmiddels in mijn freestafel hangt. (met een kreg inlegplaat)

Nu ben ik ook op zoek naar een lamellenfrees en zag dat Triton er ook eentje verkoopt. (de TBJ001)
Hebben er mede forummers ervaring met deze machine?

Ik wil de lamellenfrees hobbymatig gaan gebruiken. Of zijn er betere alternatieven? (of heeft er iemand een mooie 2e hands te koop... ;) )
 

meenkdrie

Nieuw lid
5 okt 2015
7
0
Ik heb deze en heb al vanaf dag 1 spijt van mn aankoop.

Er valt geen fatsoenlijke verbinding zonder hulpmiddelen te maken.

De aanslag die erop zit is zodanig gemaakt dat je deze onmogelijk recht kunt zetten. Indien dit wel zou kunnen zou je iedere keer na het veranderen van de hoogte het hele ding weer moeten uitlijnen omdat er simpelweg erg veel speling op zit.

Ik leg mn planken op een vlakke bank en zelfs dan heb ik altijd hoogteverschil tussen mijn planken.

Ik zou er van weg blijven.
 

Edu

Nieuw lid
5 dec 2015
8
0
Dank allemaal voor de reacties. Het gaat dus iig geen Triton worden. De Lamello classic is iets boven mijn budget, dus ik ga maar eens naar de Makita kijken. :)
 

nijsluc

Actieve deelnemer
30 apr 2015
27
0
ik heb ook een makita ,,,top.
Een vriend van mij heeft een powerplus en die doet het ook vrij goed
 

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
de dewalt is ook een goede keuze. zit que budget ook redelijk tussen de triton en de lamello in. levert ook mooi/ nauwkeurig werk
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Als je alleen 90 graden verbindingen wil maken kan dat ook goed op je freestafel. Schijffrees erin en gaan. Er zijn natuurlijk ook allerlei jigs voor 45 graden verbindingen maar dan kan je beter de lamello frees nemen. De topper is en blijft lamello. Voor mij zijn de walt en makita goede tweede. Zelf heb ik een plastic skill lamellofrees. Voor 90gr. Gaat het. Bij overige verbindingen ben je veel tijd kwijt met stellen.
 

Edu

Nieuw lid
5 dec 2015
8
0
Om planken te verlijmen kan dit prima op de freestafel. Maar als je planken in het midden moet infrezen om een haakse verbinding te maken wordt dat lastiger. Ik ga eens kijken of de originele Lamello toch binnen bereik ligt. Anders wordt een deWalt of Makita. Dank iedereen voor de reacties en tips.
 
Laatst bewerkt:

Knutselaertje

Actieve deelnemer
21 jul 2014
493
1
Slimme tip... doe het vooral ook snel na aankoop, ik heb 2 machines waarbij ik te laat was omdat ik liever met de machine speelde dan met de laptop
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Al zoekende op YouTube kwam ik een review tegen waarbij men ook zeer te spreken was over de: porter cable 557
Het ziet er ook uit als een degelijke machine en kost een stuk minder als de makita of de dewalt (200-240 dollar).

Zijn er leden die het betreffende apparaat kennen? En werkt alles naar behoren? Ik ben aan het overwegen om zo'n ding uit de states te bestellen maar hoor graag van jullie.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Zit er dan niet zon amerikaanse stekker aan en draait ie op 110volt?
Vrij nutteloos hier in NL
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.