intarsia

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Hallo,
Ik heb ooit een video gezien van iemand die een deksel van zijn kistje voorzag van inlegwerk. Als ik me goed herinner deed hij dit door eerst een laagje hout weg te snijden en dit vervolgens op te vullen met een stukje fineer o.i.d. Ik vond het destijds wel indrukwekkend om te zien, maar niet iets wat ik mezelf zou zien doen.
Echter, tijden veranderen, en meningen ook. Nu ben ik dus op het punt gekomen dat het me wel een uitdaging lijkt om ook zoiets te gaan maken. Ik zou erg geholpen zijn met een duidelijk filmpje over deze manier van houtbewerken. Ik heb dit forum doorzocht, niets gevonden, You-tube, alleen maar z.g. oplegwerk, dus hopelijk is er hier iemand die me een link kan geven naar een duidelijke video. Als ik eenmaal wat beeldinstructie heb gezien kom ik er zelf wel uit.

Alvast bedankt, groet Paul.
 
P

Pel

Guest
Bedoel je zoiets als een van onderstaand filmpjes inlegwerk?

Groet Pel.



 
Laatst bewerkt door een moderator:

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Hallo Pel,
Ik bedoel niet eens zoiets, het 2e filmpje is inderdaad het filmpje dat ik ooit zag, en ik krijg hierna nog verschillende links naar ander (interessante) filmpjes. Hier kan ik zeker mee uit de voeten. Vele malen dank hiervoor. Ik ga het allemaal eens goed bestuderen en een plan van aanpak maken. Het zal wel niet gelijk allemaal lukken, maar er zal uiteindelijk iets uitkomen wat me tevreden zal stellen.

Nogmaals dank, groet Paul
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Als ik me goed herinner, maar ik ben voorzichtig, wordt er voor het uitdiepen van grotere vlakken een hulpstukje gebruikt om de diepte goed gelijk te houden, misschien iets met een rechte beitel of zo die je door een blokje hout steekt.

PS er bestaat vast wel een boekje met <Intarsia> in de titel..


groet Hans
 

paulus

Actieve deelnemer
29 dec 2011
82
4
Wijchen
Dat met die beitel door een blokje had ik ook al gevonden. Door het bekijken van bovenstaande filmpjes ben ik wel veel wijze geworden. Ik weet nu waar te beginnen. Morgen (lekker vrij) naar de Arnhemse Fijnhouthandel voor een pakketje fineer en nog wat ander hout, en dan ga ik eerst maar wat vrije vormen in een stuk hout maken om het een beetje onder de knie te krijgen. Dat gaat wel lukken denk ik. Uiteindelijk wil ik iets van een bloem en blaadjes in een deksel van een nog te maken kistje realiseren. Hoeft gelukkig niet allemaal morgen af, maar ik ga er wel lekker het grootste deel van het weekend mee aan de gang.

Groet Paul
 
D

Dulcimer

Guest
Ik heb een boek over intarsia; "inlegwerk in hout" van Jack Metcalfe& John Apps. Duidelijk boek met vele voorbeelden in kleur, dat boek zal vast nog te koop zijn.
Overigens deed ik bij muziekinstrumenten het inlegwerk m.b.v. een Dremel met een hulpstuk erbij waardoor een kleine bovenfrees ontstaat. Ik zag dat hulpstuk laatst bij een bouwmarkt liggen, ik heb hem zelf via de V.S. gekocht bij www.stewmac.com ( speciaalwinkel voor bouwers van muziekinstrumenten), zoekopdracht " precision router base.
Groet,
Frans
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.