Waar beitels laten slijpen omgeving Katwijk.

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Ik ben in het bezit van een aantal oudere beitels gekregen uit een erfenis, en een aantal nieuwere beitels. Allemaal geen enorm dure of bijzondere spullen, maar wel altijd handig om te hebben!
Nu vind ik het leuk ze te gebruiken, alleen het slijpen kan ik niet, en heb te weinig tijd / zin om dat te gaan doen.
Ik heb me er wel eens in verdiept en het lijkt me een secuur klusje. Ook heb ik wel eens een poging gedaan op een slijpmachine, met als resultaat verbrande puntjes en nog steeds geen scherpe beitels:(
dus ieder zn vak, maar ik vraag me af waar je dit kunt laten doen in Katwijk/ Leiden?
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Als je ze wil gaan gebruiken, moet je toch leren slijpen
Het is vrij éénvoudig om te doen.
Hier een mooie set https://www.baptist.nl/houtbewerker...r-voor-het-slijpen-van-steek-en-schaafbeitels
Paar diamantsteentjes(blok) erbij, van bij voorkeur de Aldi
Dan heb je voor ver beneden de €100 een complete set.
Neem eventueel contact op met, Seek , zit hier ook op het forum.
Misschien wil hij je wel op gang helpen.
Misschien zitten er andere bij jouw in de buurt die je zo,n simpel setje kunnen laten zien en hoe het werkt.
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
Ah, slijperij Vlijm is een soort van om de hoek! heeft iemand een idee wat het zou kosten om bijvoorbeeld 6 beitels te laten slijpen?
 
P

Pel

Guest
Misschien morgen even naar vlijm bellen dan weet je het morgen op zijn vroegst:D

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ja veel, want als je ze even gebruikt heb wil je ze eigenlijk meteen weer slijpen om ze scherp te houden, dat werkt immers het lekkerste, dus als jij telkens na gebruik heen en weer moet ben je snel een hoop centjes kwijt
 

Trevi

Actieve deelnemer
16 mrt 2016
67
0
nou ik snap wat je bedoelt, maar aangezien ik zie niet enorm veel gebruik zal dat wel mee vallen. maar aangezien ik in het bezit ben van die beitels, wil ik ze ook kunnen gebruiken wanneer dat een keer nodig is.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Dag Trevi, ik moet de anderen gelijk geven: beitels slijpen doe je zelf. Je zal zien wat voor een plezier het is om met een chirurgisch scherpe beitel te werken. Meestal kun je ze zo niet kopen in de winkel. Op zich is er natuurlijk niks mis mee om ze eenmalig binnen te brengen om te laten slijpen. Dat scheelt je veel werk en slijpen om scherp te houden is veel makkelijker dan slijpen om te restaureren. Vraag er dan wel bij dat ze de achterkant ook polijsten, want de beitel is maar zo scherp als de ruwste zijde. Een beitel kan na een uurtje intensief gebruik al weer bot zijn, dus het klopt niet echt dat je ze niet zal moeten slijpen indien je ze weinig gebruikt. Staat er een merk op de oudere beitels?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.