festool kapex 120 en Metabo TS 254 2 machines stuk in 2 dagen tijd

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
Beste Forum genoten,

Ik ben meer een lezer op het forum hier dan een plaatser,
maar nu heb ik toch echt wel een probleem dat ik wil delen.

Vrijdag avond ging mijn kapex van jan. 2016 stuk,
Er kwam vuur uit de motor en dat was het.

En zaterdag middag ging de motor van mijn zaagtafel metabo TS 254 uit okt. 2014
langzamer draaien en ging daarna ook uit.

Beide machines worden hobbymatig gebruikt en zeker niet overbelast.

Hoe is het mogelijk binnen 24 uur 2 machines.

Nu is eigenlijk mijn vraag !!

Beide machines aangesloten zijn op een Festool CTL 26 stofzuiger van jan. 2016,
Zou het kunnen dat de stofzuiger het probleem is?

 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Beste Forum genoten,

Ik ben meer een lezer op het forum hier dan een plaatser,
maar nu heb ik toch echt wel een probleem dat ik wil delen.

Vrijdag avond ging mijn kapex van jan. 2016 stuk,
Er kwam vuur uit de motor en dat was het.

En zaterdag middag ging de motor van mijn zaagtafel metabo TS 254 uit okt. 2014
langzamer draaien en ging daarna ook uit.

Beide machines worden hobbymatig gebruikt en zeker niet overbelast.

Hoe is het mogelijk binnen 24 uur 2 machines.

Nu is eigenlijk mijn vraag !!

Beide machines aangesloten zijn op een Festool CTL 26 stofzuiger van jan. 2016,
Zou het kunnen dat de stofzuiger het probleem is?


Ik denk dat het eerder iets anders is, als vocht het regend de laatste tijd nogal veel. Als het electrische is dan is het waarschrijnlijk overspanning (slechte nuldraad verbining). Neem een multimeter en sluit deze aan op het stopcontakt en kijk hoe stabiel de voeding is. Het nederlandse lichtnet is doorgaans heel stabiel en als je niet in een buitengebied woont of zelf aan het knutselen is het niet heel waarschrijnlijk.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Heeft het onlangs geonweerd, en is er dan ergens in de buurt een inslag geweest? Dat kan er soms ook voor zorgen dat verschillende toestellen op korte termijn de geest geven. Soms kan je dat dan verhalen op je verzekering. Vraag het eens na bij je makelaar.

Voor je Festool toestellen is er sowieso geen probleem, die worden zo vervangen uiteraard.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Ik zou ook meten of je wel 230volt uit je stopcontact krijgt. Je moet wel onder belasting meten. Het zou niet de eerste keer zijn dat op bouwplaatsen dit soort dingen gebeuren. Twee van dit soort machines kapot in korte tijd, toeval?? Lijkt mij niet.
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
Er is geen onweer geweest de laatste maanden

Ze staan in een stenen dubbelwandige schuur met de deur altijd dicht, dus vocht moet meevallen.

De stroommeter eraan gehad zojuist, blijft 230 ook na inschakelen van machines in hetzelfde viervoudige stopcontact,
meter heb ik er wel 15 min aangehad blijft stabiel.

Ik hou het maar op toeval?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.274
168
Halverwege Utrecht en Amsterdam
ik zou even in de buurt rondvragen of er meer mensen zijn die soortgelijke "onverklaarbare" problemen hebben met electrische apparaten. Het zou kunnen dat er in de buurt iets is wat spanningspieken veroorzaakt, dit kun je alleen met een scope of een schrijvende meter achterhalen.
Maar zeker als er meer mensen in de buurt soortgelijke problemen hebben zou ik een klacht bij de energietransporteur indienen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Heb je een monofasige of een driefasige inleiding in je woning?
Als je ganse woning monofasig is lijkt het eerder toeval. Mochten er spanningspieken op het net zijn, had je dan ook nog andere defecte toestellen gehad.
(Overspanning op het net wordt hier in de regio nogal eens veroorzaakt door illegale wietplantages.)
Heb je een driefasige inleiding, dan kan, zoals al aangegeven, een slechte verbinding van de nulleider het probleem veroorzaken. Maar dan gaan andere toestellen op diezelfde fase ook overspanning gehad hebben. Dus even controleren of dit al dan niet het geval is.
Alle schroeven aandraaien in de zekeringenkast kan nooit kwaad.
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
We hebben monofasige, we hebben de aarde gemeten zojuist, staat geen stoom op.
bij een piek moeten de lampen ook knipperen lijkt mij, ben nog even wezen buurten
niemand heeft iets stuk gehad de laatste weken.

Wietplantage denk ik niet, ik woon in een keurige buurt ik zeg ik het zelf :eek:

het zal wel toeval zijn geweest.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.671
2.555
Gaanderen
Garantie is een wijds begrip. Normaal verstaat men er onder het vervangen van onderdelen door materiaal gebreken. Slijtage en verkeerd gebruik vallen hier niet onder. Nu moet volgens de wet de verkoper de de garantie geven. Gelukkig heb je twee merken die dit normaal gesproken zonder problemen afhandelen. Ik heb ook hele andere ervaringen met garantie afwikkelingen.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Monofase aansluiting kan je ook een zwevende nul of slechte nulverbinding hebben en daar lijkt het hier wel op. Heb je de groepenkast al opengemaakt, zo'n probleem leidt al snel tot gesmolten draden of zwart uitgeslagen automaten.
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
Klopt de kapex is garantie, maar ik dacht dat een festool nooit stuk ging:eek:

kan in de meterkast niets vinden, maar het is nog het oude model van bakeliet, durf dat ook niet echt open te schroeven.

normaal springt de stop bij ons bij het miste of geringste, en de buurman heeft nog de aarde overal gemeten, was volgens hem zoals het hoort

op alle stopcontacten zit 231 volt, het stopcontact van de CTL zelf was 228 volt
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente
De motor schijnt het zwakke punt van de Kapex te zijn (effe afkloppen).

In de groepenkast snuffelen is zeker een aanrader. Echt snuffelen dus, je ruikt of er wat mis is. Zelf heb ik na twee blikseminslagen (locatie vlakbij zendmast telefonie) overbelastingsbeveiliging, of hoe dat ook mag heten, in de meterkast -- drie modules die eruit kappen als het hommeles is. Voelt een stuk veiliger!
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
kan in de meterkast niets vinden, maar het is nog het oude model van bakeliet, durf dat ook niet echt open te schroeven.

normaal springt de stop bij ons bij het miste of geringste, en de buurman heeft nog de aarde overal gemeten, was volgens hem zoals het hoort

op alle stopcontacten zit 231 volt, het stopcontact van de CTL zelf was 228 volt

Aarde is niet te meten met normale apparatuur (betaalbaar), verder is de aarde in deze ook niet zo relevant. Als het zo'n oude kast is en je hebt dit soort problemen, dan is het misschien niet onverstandig er naar te laten kijken. Het is wel erg toevallig dat twee apparaten die zo nieuw zijn zo snel na elkaar kapot gaan in het elektrische gedeelte. In die oude kasten wordt de nul van de groep vaak direct afgetakt op een rail zonder tussenkomst van een schakelaar/zekering, heb je wel een aardlekschakelaar erop?

Zelf heb ik na twee blikseminslagen (locatie vlakbij zendmast telefonie) overbelastingsbeveiliging, of hoe dat ook mag heten, in de meterkast -- drie modules die eruit kappen als het hommeles is. Voelt een stuk veiliger!

Bij een inslag zal die alleen weinig beveiligen, die zijn bedoeld bij kleine pieken.
 

vw.1200

Actieve deelnemer
18 mrt 2013
34
0
Er zit wel een aardlek op, maandagavond komt er iemand langs, we gaan dan de deksels openmaken
kijken hoe het achter de stoppen eruit ziet.

we hebben wel een rookmelder in de meterkast, dat zou ook iedereen moeten doen
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.760
733
Enschede, Twente

quote_icon.png
Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen
Zelf heb ik na twee blikseminslagen (locatie vlakbij zendmast telefonie) overbelastingsbeveiliging, of hoe dat ook mag heten, in de meterkast -- drie modules die eruit kappen als het hommeles is. Voelt een stuk veiliger!



Bij een inslag zal die alleen weinig beveiligen, die zijn bedoeld bij kleine pieken.

>> Blijkt maar weer hoe weinig ik met elektra heb… Een blik in de meterkast leert me dat die dingen 'afleiders' zijn (Holec), dus hopelijk doen die wel wat ik dacht dat ze zouden moeten doen. Sven?


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.