Hammer A3 26 op normale 16A groep?

hrv

Nieuw lid
19 dec 2010
12
0
Hoi allemaal,

Ik ben aan het kijken naar een Hammer A3 26 en de verkoper geeft aan dat deze eigenlijk op een 20A groep geplaatst moet worden.
Voor de A3 31 snap ik dat, die heeft een vermogen van 3kW, maar de A3 26 is slechts 1,9kW.

Een 16A groep kan 3680 W leveren en ik kan deze machine met een paar tuinlampjes op een eigen groep plaatsen.
Geen probleem, of is de opstartstroom dusdanig dat ik echt een 20A groep moet gaan plaatsen?

Benieuwd naar de ervaringen van huidige A3 26 eigenaren.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het meest waarschijnlijke is dat het om de opstartstroom gaat - elektrische motoren gebruiken een veelvoud van het 'nominale' aantal ampère als ze op toeren komen. Nu slaan zekeringen ook pas na een tijdje door, afhankelijk van hoeveel de stroom hoger is dan het aantal ampère waar ze voor staan, dus ik zou het gewoon proberen.

Heb je ouderwetse smeltzekeringen of nieuwe automaten? Als het smeltzekeringen zijn, zorg dan dat je in ieder geval de 'trage' variant hebt. Mochten het automaten zijn, en het gaat mis, dan kun je altijd nog overwegen om de automaat met een B karakteristiek te vervangen door een C karakteristiek, die wat langer een te hoge stroom uithoudt dan een B automaat.

Maar gewoon eerst proberen, zou ik zeggen.
 

De Houtwerker

Actieve deelnemer
18 jan 2016
29
0
Tilburg
Dag,

Ik heb deze toevallig een half jaar geleden aangeschaft en draai hem
op een 16A groep er zit verder alleen wat verlichting op en ik heb nog nooit
problemen gehad. Het is mijn eerste vlakvandikte en ben er erg tevreden over.

groet,
René
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Wat is de sectie van de bedrading?
In België mag je 2,5 mm2 afzekeren met een automaat van 20 A. 1,5 mm is 16 A automaat, maar is enkel voor verlichting bedoeld.
Als er nu smeltzekeringen inzitten zou ik ze zeker vervangen door automaten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
waarom dan, een smeltzekering kan beter omgaan met pieken dan automaten?
Het al dan niet bestand zijn tegen pieken hangt af van de karakteristiek (traag of snel), zowel bij smeltzekeringen als bij automaten.
Smeltzekeringen in huishoudelijke installaties zijn (naar mijn mening) niet meer van deze tijd.
Als er nog smeltzekeringen in het bord zitten, betreft het waarschijnlijk ook een oudere installatie. Dan vind ik het toch raadzaam, zeker als er een zware belasting bijkomt, om het bord te renoveren. Kwestie van bijvoorbeeld geen brand te krijgen door slecht contact.
Automaten zijn ook eenvoudiger in gebruik. Je ziet dadelijk dat hij af is, en is eenvoudig terug te zetten.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Hoewel ik het wel met je eens ben, is er niks zo betrouwbaar als een smeltzekering. Automaten kunnenkleven of zelfs niet goed werken. Daarnaast is het in Nederland officieel niet zomaar toegestaan een c-karateristiek automaat te plaatsen. Een vergelijkbare b in de vorma van een smeltzekering kan gewoon beter omgaan met pieken, zeker als die al wat ouder is.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb jarenlang een scheppach hm1 gehad met 2,8kw motor op een ouderwete smeltzekering. Installatie is uit 1986. Slechts 1 keer (in 4 jaar) is er een zekering kapot gegaan omdat ik per ongeluk de tafelzaag (2,4 kw uit mijn hoofd) aanzette terwijl de afzuiging + scheppach liep op dezelfde groep. Dit was toch wat veel van het goede.
Ik denk dat je er dus wel van uit kan gaan dat je een hammer met 1,9kw gewoon op een standaard 16a groep. Ik ben verder niet elektrotechnisch aangelegd dus heel veel verder kan ik je hier ook niet mee helpen.
 

hrv

Nieuw lid
19 dec 2010
12
0
Allemaal bedankt voor de reacties.

Hele installatie is met automaten en 2,5mm2.
Heb vandaag een extra grondkabel, ook 2,5mm2 naar de schuur gelegd. Extra groep voor de Hammer op een eigen 16A aardlekautomaat.
Goed om te horen dat ik daarmee dus geen problemen ga krijgen.

Wil inderdaad de silent power schaafas. Ga maandag denk ik de koop rondmaken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.