PDA

Bekijk Volledige Versie : Peltor Optime II /Optime III oorkappen, ervaringen gezocht voor brillies

Robert Hardwoodie
11-11-16, 14:32
Hoi Forum,

Ik heb het een beetje gehad met de wegwerp oordoppen, die ik tot nu toe altijd gebruikt heb, ze zijn voor eenmalig gebruik. Ik vind het vervelend om ze in mn oren te hebben.

Graag zou ik gewoon oorkappen willen hebben, de Peltor Optime II of III, liefst de III want die is mooier en dempt meer :p

Alleen een probleem, ik heb een BRIL...

Zijn een van deze oorkappen dan nog te doen? Of wordt dat gewoon een vervelende, mogelijk zelfs pijnlijke, ervaring??
Ik heb het idee dat de ruimte voor je oor van de Optime II groter is dan die van de Optime III?

Gek genoeg vind ik op het web niet veel info hierover ondanks dit een van de meest gebruikte oorkappen zijn.

Groeten en alvast dank!

Optime II

http://www.oorkappen-shop.nl/picz/H520A-407-GQ_Optime_II_Earmuff.jpg

Optime III

https://img.conrad.nl/medias/global/ce/5000_5999/5600/5670/5679/832865_RB_00_FB.EPS_1000.jpg

Jurriaan
11-11-16, 14:49
Ik heb bij de optime III geen last van mijn bril, maar het hangt er natuurlijk ook van af hoe dik je brillepoten zijn en hoever die vrij van je hoofd staan - mijn bril heeft dunne poten en kan ik gemakkelijk en zonder pijn tegen mijn hoofd duwen.

henkverhaar
11-11-16, 15:01
Wij hebben twee optime II's en allebei een bril (ik zo een met een montuur van heel dun geheugenmetaaldraad, mijn meissie met een meer doorsnee montuur); geen enkele last van de bril met deze prima dempende gehoorbeschermers.

techcom
11-11-16, 15:33
Hier ook in het bezit van de Optime II en ben zelf brildragend met een vrij fors kunststof montuur.
Helemaal geen last van het dragen met deze oorkappen en kan je deze dan ook zeker aanraden.

roeliepoelie
11-11-16, 16:16
hier ook, bril en optime II, werkt perfect en geen last van drukpunten

SamPonette
11-11-16, 17:05
ik heb er random andere en ook daar geen probleem met veiligheidsbril en stofmaskers

Robert Hardwoodie
11-11-16, 20:13
Thanks mensen, en dat ook nog eens voor 20.00u. !

Met een beetje geluk kan ik morgen, in alle rust, herrie maken :p
Een Optime II is in bestelling.

En vrolijk de stofzuiger legen:(, want ik heb ook een P3 filter meebesteld.

O Peatey
11-11-16, 22:30
Ik zit ook al een tijdje te dubben. Ik heb plugjes die niet goed blijven zitten en zat te denken aan otoplastieken. Maar die zijn wel heel erg duur.
Is de Opime III veel beter dan de II? Wat zijn de eventuele (betere) alternatieven?

Walters
11-11-16, 23:39
Ik heb beide modellen. De III is wat groter dan de II, maar merk geen verschil in werking. Theoretisch is de III beter. Zelf vind ik de II prettiger.

ewoudk
11-11-16, 23:43
Heb de 3 vind mn veiligheids bril dr irritant bij! zonder best comfy. Merk wel dat de 3 echt beter dempt dan de 2 van mn zusje.

Resetter
12-11-16, 00:53
Als ik bezig ben dan de peltor I, en als ik op de schietsport zit dan de peltor III

Robert Hardwoodie
12-11-16, 16:08
Hehe firma heeft mn order van 5min voor 8uur mooi die avond nog verwerkt en verstuurd, netjes! Met een firma, die niet bezorgt op zaterdag ;)

Ik zit ook al een tijdje te dubben. Ik heb plugjes die niet goed blijven zitten en zat te denken aan otoplastieken. Maar die zijn wel heel erg duur.
Is de Opime III veel beter dan de II? Wat zijn de eventuele (betere) alternatieven?
Ja eigenlijk is er geen alternatief, er zijn van die kunstof kegels die je in je oor stopt met een kin band, dat is opzich ook makkelijk in en uit halen, maar die zijn om de zoveel tijd ook aan vervanging toe.
Peltor heeft nog een andere/nieuwere lijn aan oorkappen, die wat moderner uiterlijk hebben, maar volgens mij zijn die Optimes nog steeds de "gouden standaard".

Optime III is gewoon weer een geluidniveau hoger tov II.
voor de meeste hobbyisten zullen de I en II goed genoeg zijn, dus of het echt beter is zal vooral op draagcomfort aankomen, en of je het ding ook daadwerkelijk opzet of niet.
Ik heb ergens gelezen dat het gat voor je oor bij de III kleiner zou zijn dan bij de II, of dat ook minder lekker zit, dat weet ik niet.

Ik heb ook wat gelezen over de eyemuff, oorkappen en veiligheidsbril in één. Voor mij niet handig want ik heb een bril, persoonlijk lijkt het me vooral ook een gimmick, maja als het maar goed zit dempen zal het toch wel.

SamPonette
12-11-16, 16:18
ik heb in mijn werkplaats van die oorkleppen. Daarnaast heb ik op maat gemaakt oordoppen. Niks is beter dan dat. Past perfect in je oor, zit NOOIT in de weg en je oren warmen ook niet zo hard op (wat verder onschadelijk is trouwens).

edit: 1 nadeel: omdat ze klein zijn, die op maat gemaakte doppen, kan je ze wel makkelijker kwijspelen ;)

Robert Hardwoodie
04-04-17, 00:37
Ff een korte update, enige tijd nu de Peltor Optime II in bezit, en ze zitten prima ook voor linkshandige brillies:p
Ook samen met een halfgelaatmasker (Moldex) heb ik geen problemen.

Demping is prima.
Eerste instantie vond ik dat ik toch nog veel geluid kon horen, omgevingsgeluid en machinegeluid. Even getest naast de vlakbank, stukje met en zonder oordoppen, nou het verschil is gewoon gigantisch.
Ongelofelijk dat ik in het verleden ook wel eens ff snel een plakje erover en erdoor haalde zonder oordoppen...
Omdat de schuimpjes ff ergens anders lagen...onverantwoord.

henkverhaar
04-04-17, 06:46
Ik zet ze tegenwoordig zelfs standaard op als ik even de werkplaats moet stofzuigen (wat heb ik daar toch een takkehekel aan, het geluid van stofzuigers...). De zaak waar ik ze kocht maakte onderscheid tussen houtbewerking (smachines), waar de Optime II voldoende zou moeten zijn, en metaalbewerking, waar de III echt beter werkt. Ik ben met mijn/onze II's zeer content.

rjmulder
04-04-17, 07:08
Als ik in de schuur/werkplaats bezig ben met machines heb ik ook elke keer de oor kappen op maar die vind ik soms wat te warm op het hoofd.
Nu kwam ik gisteren op YouTube ISOtunes https://isotunesaudio.com/products/isotunes-pro tegen wat mij ook wel wat lijkt, gehoorbescherming en draadloze BT headset. Alleen nog niet kunnen vinden waar ze te koop zijn, Amazon verzend niet naar NL.

Bijtel
04-04-17, 08:47
Ik gebruik bijna altijd ook een veiligheidsbril. Daardoor sluiten de (Peltor) oorkappen iets slechter af. Eigenlijk alleen bij de schuurmachine heb ik te weinig demping en doe de bril dan af. Misschien is dat net een andere frequentie waardoor het irritant wordt.

De otoplastieken heb ik in de auto liggen voor het werk dus weet niet wat het verschil daarmee is. Ik zou voor thuis eigenlijk wel oorkappen willen hebben met muziek-aansluiting.

Jurriaan
04-04-17, 08:58
Als ik in de schuur/werkplaats bezig ben met machines heb ik ook elke keer de oor kappen op maar die vind ik soms wat te warm op het hoofd.
Nu kwam ik gisteren op YouTube ISOtunes https://isotunesaudio.com/products/isotunes-pro tegen wat mij ook wel wat lijkt, gehoorbescherming en draadloze BT headset. Alleen nog niet kunnen vinden waar ze te koop zijn, Amazon verzend niet naar NL.

Ebay.de kent er verschillende:

http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=isotunes&_blrs=spell_check

moet je natuurlijk wel paypal hebben, dat dan weer wel.

rjmulder
04-04-17, 09:22
En daar had ik dus nog niet gekeken :)
Paypal wordt geregeld gebruikt zo handig die breng Chinees ;)

Toxiq
04-04-17, 09:25
kappen icm veiligheidsbril is inderdaad niet prettig, zowel bij type I en als type II

L.N.
04-04-17, 09:46
Zelf heb ik een Optime II en een III. Ik ben begonnen met een II, maar omdat ik die tijdens het werken altijd kwijt was heb ik een 2e gekocht. Toen ben ik voor een III gegaan, omdat het in prijs bijna niets uitmaakt. Het verschil in demping is niet zo groot, waardoor ik meestal de II pak. Die steekt minder uit en valt door de knalgele kleur ook beter op, waardoor ik die het eerste zie. Voor mijn dochters heb ik de groene versie voor kids.

Toxiq
04-04-17, 10:06
de gele is toch de I en de groene de II ?
Als jij het juist heb dan heb ik 2x de II en 1x de III

L.N.
04-04-17, 10:33
Als jij het juist heb dan heb ik 2x de II en 1x de III

Je hebt gedeeltelijk gelijk. De gele is inderdaad de I, waardoor ik dus een I en een III heb. De II is donkergroen en de III is zwart met een rode rand.

De kids versie is normaal roze of fel groen, maar er is nu ook een "prinsessen rode" en "prinsen blauwe" versie .

Toxiq
04-04-17, 10:59
nee hoor, ik heb helemaal gelijk :p

De gele is inderdaad de I, waardoor ik dus een I en een III heb. De II is donkergroen

maakt niet uit, het is nog vroeg :)

L.N.
04-04-17, 11:02
nee hoor, ik heb helemaal gelijk :p

maakt niet uit, het is nog vroeg :)

Uhm, ik dacht dat je met de groene verwees naar de kids-versie. Maareh, ik zal je wel gelijk geven ;)

Resetter
04-04-17, 17:22
Ervaringsgewijs moet ik zeggen dat op het eerste gezicht (gehoor) er geen verschil zit tussen de Peltor 1 en 3 totdat er geluid komt, dan merk je dat de Peltor 1 aanzienlijk minder dempt, vooral de hoge volume pieken.

Vooral als ze naast je staan met .45 longcolt en .44 magnum, dan is de peltor 3 een must en zijn de peltor 1 niet afdoende.

trilliwilli
04-04-17, 20:56
Schieten is heel wat anders als het meer monotome geluid van een draaiende machine. De geluidsdruk is bij schieten ook hoger. Voor comfort wil je misschien wel veel dempen, maar voor beperken van gehoorschade moet je onder de 80dBa blijven. Een Optime 1 dempt 27dB, hogere frequenties doet die iets beter als laag. De meeste houtbewerkingsmachines komen niet boven de 100dB uit, dus deze volstaat altijd.

Ik vind het hogere gewicht van de 2 en de 3 niet prettig om langere tijd te dragen, dus ik heb de gele 1 in de schuur hangen. Ook op werk hebben we de 1, alleen die zijn voor incidentele gevallen, daar hebben we voor de werkplaats individuele otoplastieken, dat blijft toch het allerfijnste om te gebruiken. Die combineren ook het beste met een veiligheidsbril en masker, dat komt bij ons ook nog wel eens voor.

Voor thuis is dat me te duur, daar gebruik ik dus de kappen van Peltor. Ik heb al otoplastieken voor het motorijden, maar die hebben geen oogje voor een koordje, en dat is met klussen wel fijn, anders raak je ze heel snel kwijt. De oorschelpen van Peltor kun je ook los vervangen, dus als die kapot zijn hoef je niet gelijk een hele nieuwe te kopen, ook wel fijn.

Resetter
04-04-17, 23:13
De peltor I is perfect voor klein kaliber hoor en voor bij de zaagtafel ;) daar gebruik ik ze ook voor

massis
07-04-17, 06:57
Ik heb sinds een tijd de Peltor X4A, een stuk compacter dan de meeste oorkappen, maar wel comfortabel en even kwalitatief. Erg tevreden van, heb ze vaker wel een uurtje of 3-4 na elkaar op zonder problemen, ondanks dat ik een bril draag.
Sterker nog: het gebeurt me wel eens dat ik over ga op handgereedschap en ze simpelweg vergeet af te zetten!

rjmulder
21-04-17, 21:04
En daar had ik dus nog niet gekeken :)
Paypal wordt geregeld gebruikt zo handig die breng Chinees ;)
Vandaag de isoTunes Pro besteld bij isoTunes zelf nu maar wachten tot ze binnen zijn.

rjmulder
29-04-17, 20:16
En vandaag (midden middag) de ISOtunes binnen gekregen.
Natuurlijk meteen proberen gewoon binnen met muziek luisteren en dat was al fijn geen buiten geluiden en net natuurlijk even de schuur in geweest om te proberen.
De oorkappen zullen niet veel meer gebruikt worden alleen als het een heel klein klusje is maar voor langere tijd niet meer.

Traveler
30-04-17, 09:20
En vandaag (midden middag) de ISOtunes binnen gekregen.
Natuurlijk meteen proberen gewoon binnen met muziek luisteren en dat was al fijn geen buiten geluiden en net natuurlijk even de schuur in geweest om te proberen.
De oorkappen zullen niet veel meer gebruikt worden alleen als het een heel klein klusje is maar voor langere tijd niet meer.

Ik heb zelf afgelopen week de IsoTunes (Pro) besteld. Diezelfde dag nog verstuurd. Helaas geen track&trace.
Zelf heb ik een bril van kunstof met redelijk dikke poten. Hopelijk zit het lekker.

Vervolg stap is nog een stofmasker wat goed over mn oren valt incombinatie met de IsoTunes en de bril. Ik zag laatst op youtube, Darbin Ovar en WoodWorkWeb dat zij een masker hadden die ze met klittenband opdeden. Ff zoekne of ik die nog kan vinden, dat zag er redelijk comfortabel uit.

rjmulder
30-04-17, 10:09
Ik had een track/trace erbij en was zeer goed te volgen. De bestelling had ik gedaan en kreeg daar een bevestiging van vlak erna weer een mail om het te kunnen volgen.
Voor de aanschaf had ik April Wilkerson nog een mailtje gestuurd met de vraag hoe ze bevallen en die was er zeer positief over en kan het me voorstellen :)

Gisteren avond was ik in de schuur met de oordoppen in stofmasker (3M6300) op en bescherming voor het gezicht met houtdraaier en dit ging perfect.
Nu weer de schuur in :D

Traveler
30-04-17, 12:00
Ik heb even in de mail gekeken, inderdaad een T&T beschikbaar. Pakketje zit nu in Chicago IL. ;)

Bijtel
07-11-17, 10:53
Hoe bevallen de IsoTunes? Is dit een volwaardige oorbescherming of is een kap over het oor aan te raden?

Ik zoek gehoorbescherming met audioaansluiting, liefst via bluetooth. Dan is de IsoTunes een redelijk goedkope en lichte optie.

rjmulder
07-11-17, 11:24
Ik wil ze niet meer kwijt :)
Er zitten siliconen/rubber dopjes bij die in de oren gaan en van een fijn schuim de schuim dempen volgens mij beter en zitten voor mij ook prettiger.

Van Peltor heb ik ook oor kappen volgens mij de optime 2 maar merk weinig verschil tussen die 2 alleen de ISOtunes kan ik uren in hebben en de oor kappen worden mij te warm op het hoofd.

avos
07-11-17, 19:53
Hoe werkt de noise cancelling? Blokkeert die al het geluid of bepaalde frequenties? Dus als je ze in hebt kun je dan wel een gesprek met iemand voeren (al machines uitstaan) of blokkeert die dat ook? Vind ze verder erg interessant niet alleen voor de werkplaats, maar ook voor in vliegtuig of voor de kinderen..:)

rjmulder
07-11-17, 22:27
Noise cancelling is alleen met een telefoon gesprek en hoe het werk dat weet ik niet nog niet een gesprek gehad dat ik ook bezig was met machines. Als je filmpjes op youtube bekijkt zou het goed werken.
Dus hij dempt alles net als bv die schuimpjes die je in je oren kunt doen en het is een headset met actieve noise cancelling voor het telefoon gesprek.

De reden dat ik ze gekocht heb was dat oor kappen mij veel te warm zijn op het hoofd en gehoor bescherming toch wel prettig vind en ook nog graag naar muziek luister en dit was het enige wat ik heb kunnen vinden dat er ook nog mee gebeld kan worden is wel leuk.

Bijtel
08-11-17, 08:01
Dat klinkt positief. Ben een beetje sceptisch ten opzichte van actieve demping, dus ook erg geinteresseerd om het uit te proberen. Waar hebben jullie de IsoTunes Pro besteld?

rjmulder
08-11-17, 13:28
Gewoon bij ISOtunes besteld was goedkoper dan via bv amazon en verder heb ik ze ook niet kunnen vinden.
Toen was er een actie van $10,- korting bij inschrijven op een nieuwsbrief en verzendkosten waren $20,-

Bijtel
08-11-17, 22:40
Geprobeert te bestellen. De verzendkosten geeft ie hoger aan en de 10% korting kan ik niet opgeven. Heb ze email gestuurd...

Bijtel
13-11-17, 14:31
De verzendkosten zijn gestegen omdat ze een andere vervoerder hebben. De korting hebben ze na bestelling keurig teruggeboekt. Benieuwd hoe snel het hier is en hoe ze bevallen.

rjmulder
13-11-17, 15:10
Ik had ze vrij snel binnen (een week volgens mij) en waren goed te volgen via internet.
Ben benieuwd hoe ze je gaan bevallen en welke kleur heb je besteld?

Bijtel
14-11-17, 11:13
Kleuren vind ik niet echt belangrijk ;)

Ik krijg een email dat het is afgeleverd, ergens in Pennsylvania. Dat gaat lekker :eek:
edit: het is blijkbaar een "Parcel Forwarding"-service...

mdamsma
14-11-17, 17:47
Ik had eigenlijk al verwacht dat 3M of andere fabrikanten van gehoorbescherming al zouden komen met DAB+
Mijn huidige gehoorbescherming met radio (Lidl) blijft niet goed op 1 zender staan mijn garage lijkt net tussen twee zenders te liggen.

rjmulder
14-11-17, 22:37
Dat had ik ook verwacht en heb verschillende bedrijven/winkels gebeld met de vraag maar allemaal nee wel oordoppen zonder muziek of oorkappen met muziek maar oordoppen met muziek als gehoorbescherming nee dat bestaat niet of dat kunnen wij niet leveren.

Bijtel
27-11-17, 09:38
Dit weekend de ISOtunes Pro uitgetest. M'n chinese telefoon heeft blijkbaar een erg brakke bluetooth, maar met een andere heb ik goed muziek. Geluid van de meeste machines wordt goed weggefilterd. Ik hoorde niet of de stofzuiger wel aan stond, en zelfs de klopfunctie leek het ook niet te doen :) De haakse slijper hoor je nog wel goed, dat is blijkbaar wat slechter te compenseren.

Een vraag aan andere gebruikers: Hoe draag je hem? De draad in de nek blijft achter m'n kleding hangen. Dat is niet erg comfortabel.

Richard81
02-07-18, 09:26
Hallo,
Ik was benieuwd of de iso tunes nu nog steeds bevallen? Hadden jullie nog extra kosten van de douane invoerrechten?

mdamsma
02-07-18, 10:17
Ze bevallen mij nog steeds goed
Had inderdaad invoerkosten als verrassing
Zijn dan wel dure oortjes

Menno

rjmulder
02-07-18, 11:02
Wil ze echt niet kwijt :) ze bevallen me nog steeds erg goed.
Toen ik ze besteld had heb ik er geen extra kosten overheen gekregen.

Richard81
02-07-18, 13:18
Ok bedankt voor de reactie je moet dus ook maar net geluk hebben als je eruit gepikt word 🙈

rjmulder
02-07-18, 14:04
Ja, de verzendkosten zijn nu ook hoger dan toen ik hem bestelde toen was het 20 dollar nu 30.
Vervangende schuimpjes zijn bij hun te koop maar worden dan erg duur door de verzendkosten, http://www.audique.nl/product/47/Comply-Foam-Tips-P-Serie/ zijn volgens mij de zelfde.

Traveler
02-07-18, 16:37
Mijn isotunes bevielen me erg goed.. alleen ben ik ze nu alweer een 6 maanden o.i.d. geleden kwijt geraakt. Als het al niet langer is. Pfff wat jammer.+ Plaats een Reactie (https://www.woodworking.nl/newreply.php?p=283740&noquote=1)

CCN 74
02-07-18, 18:22
Ik gebruik er 1 met ingebouwde radio. Je gebruikt hem dan sneller, aangezien je er een muziekje bij hebt.

Richard81
03-07-18, 06:19
Dat is zeker balen traveler! Heb je die schuimpjes al geprobeerd rjmulder? Je bent nu al aan vervangende schuimpjes toe? De verzendkosten staan nu op $10,21 bij isotunes en $8,49 bij amazon.
Via Amazon kan je kiezen voor cadootje en komt er geen prijs op de verpakking scheelt misschien weer inklarings kosten 😉.

Bijtel
03-07-18, 07:36
Reken gewoon altijd op invoerkosten. Er is een online rekenmachine voor.

Ze bevallen me op zich prima. Maar meer dan een paar uur hou ik ze niet in. En als ik slechts kort gehoorbescherming nodig heb, pak meestal de grote Peltor kappen.

rjmulder
03-07-18, 07:47
Nee nog niet geprobeerd ben ook nog niet toe aan nieuwe ze houden het goed uit, de switch tussen medium naar large heb ik wel gemaakt dan blijven ze dan toch beter zitten en dempen ook beter.
Dan zijn die verzendkosten al weer aangepast :) Amazon heb ik geen ervaring mee.

Ronald L.
03-07-18, 17:27
In de folder van destil staat deze week deze 3M Peltor oorkap - Optime III - H540A voor 18,50 excl btw.
Geen idee of dit goedkoop is.
Ik heb zelf bilsom en 3M kappen en bij beide geen probleem met een bril. Nadeel van kappen is dat ze warm zijn, zeker met dit weer. Oor plastieken heb ik sinds vorig jaar en zeker als ik de hele dag in de herrie sta, vind ik dat een uitkomst, nadeel ze zijn stevig aan de prijs en je moet er zuinig op zijn.

rjmulder
03-07-18, 21:38
Belangrijker is zuinig zijn op je oren, op gereedschap en de rest die er bij nodig is hoor je ook zuinig op te zijn ;)

Ronald L.
04-07-18, 06:46
Klopt helemaal, daarom heb ik ook plastieken aangeschaft :o

rjmulder
03-11-18, 18:50
Keek net op de site van GereedschapPro en die verkopen nu ook de ISOtunes Pro, scheelt lang wachten en erg hoge verzendkosten.

MarcelG
07-11-18, 19:27
Keek net op de site van GereedschapPro en die verkopen nu ook de ISOtunes Pro, scheelt lang wachten en erg hoge verzendkosten.

Bedankt voor de tip gelijk besteld en net binnen!!

rjmulder
07-11-18, 20:15
Graag gedaan en daar ga je veel plezier van hebben :)