piepend geluid handcirkelzaag

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Beste Woodworkers.

Ik ben in het bezit van een bosch gks 55 gce, en het viel me op als ik het blad handmatig draai dat ik een licht piepend geluid hoor in het motorhuis.. Het piep geluidje hoor ik alleen als ik het blad met klok mee draai, terug draaien van het blad is geen geluid te horen..

Weten jullie misschien wat dit piep geluid kan veroorzaken?

Ook zou ik graag weten of er een spouwmes los te bestellen is voor de bosch gks 55 gce? Aangezien deze er standaard niet op zit.

Bvd.

Met vriendelijke groet,
Ray.
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Als het piep geluid door de koolborstels wordt veroorzaakt, moet het piep geluid dan van de plek komen waar de koolborstels geplaatst zijn? Ik heb zelf het idee dat het geluidje van de bij de as vandaan komt waar het zaagblad tegen aan komt..

Hoe zou ik het beste kunnen controleren wat het probleem veroorzaakt?
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Ja als het de koolborstels zijn zou het daarvandaan moeten komen. Maar als het bij de zaagas vandaan komt zou het ook goed een lager kunnen zijn hoor. En zeker die van de zaagas dat is typisch een lager wat veel te verduren krijgt. om te controleren zou je moeten kijken of je op een of andere manier de as er uit kan krijgen zodat je het lager kan controleren. Maar ik weet niet of dit altijd al zo was maar bij sommige slijptollen, accutollen en andere apparaten wordt er soms bezuinigd op een lager door er helemaal geen in te doen maar gewoon een gat te maken waar de as in draait met vet (ik heb zon slijptol) vindt het persoonlijk een slechte bezuiniging, maar schijnt vaker te gebeuren. En dat kan dus ook een piepend geluid geven als je hem met de hand draait. Dus ik zou niet gelijk heel de zaag uit elkaar schroeven maar eerst proberen vast te stellen of het echt problemen gaat geven in de toekomst dus of er ergens spelling op zit of dat hij erg warm wordt bijvoorbeeld.
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Zo ver ik op het schema van de zaag heb kunnen zien, zit er wel een lager..

Het vreemde is dat hij alleen piept als je het blad met de klok mee draait.. Tegen de klok in hoor je totaal niets

Ook heb ik gekeken of er speling op het zaagblad/as zit, maar hier zit totaal geen speling op.

Verder wordt de zaag niet warm, en zaagt hij zoals ik gewend ben.

Ik ga morgen eens kijken of ik bij het lager kan komen, en controleer dan gelijk ook gelijk de koolborstels.

Bedankt voor het advies en het meedenken..
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
kan het niet de veer van de beschermkap zijn die raakt tegen het blad.Spouwmes zit ook niet op de 65 uitvoering .deze heeft een dun zaagblad.toch kan dat klemlopen bij niet goed ondersteunen van het werkstuk
 

R.O

Actieve deelnemer
7 nov 2016
25
0
Ik denk dat dit idd het probleem zou kunnen zijn geweest.
Ik heb de zaag goed schoon gemaakt, en het viel me op dat er splinters tussen de veer zaten, na dit schoon te hebben gemaakt was het piepje weg..

Betreft het spouwmes, ik ben er niet blij mee, aangezien ik enkele maken een terug slag heb gehad. Is er überhaupt wel een spouwmes te krijgen voor cge modellen?

Nogmaals hartelijk dank voor het meedenken.

Groeten,
Ray.

kan het niet de veer van de beschermkap zijn die raakt tegen het blad.Spouwmes zit ook niet op de 65 uitvoering .deze heeft een dun zaagblad.toch kan dat klemlopen bij niet goed ondersteunen van het werkstuk
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.