Gedroogd hout bewaren

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Hoe bewaren jullie gedroogd hout om meubelen te maken? Ik heb mij net een vochtmeter aangeschaft om mijn hout (10% vochtigheid aangekocht) te meten en meet overal +-15%.

Ik bewaar mijn hout nu in een gesloten schuur van een oude boerderij. Als ik het verwerk breng ik het naar een aparte ruimte die ik heb ingericht als werkplaats. Ook het hout dat daar ligt zit rond de 13-14%.

Hoe lossen jullie dit probleem op? Ik kan mij niet voorstellen dat iedereen een perfect geïsoleerde werkruimte heeft waar het altijd even warm en droog is.

Groeten
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.067
393
Ik neem aan dat die schuur niet verwarmd is.
eigenlijk is het zonde als je dan dergelijk droog hout koopt.
Als je het op 10% wilt houden moet je het in huis bewaren of de schuur verwarmen en ventileren.

als je meubels overigens ook in die oude boerderij komen te staan zal die 15% waarschijnlijk helemaal geen problemen opleveren en heb je met heel draag hout waarschijnlijk meer problemen
 

Bookwood

Actieve deelnemer
6 jan 2016
58
0
Ik neem aan dat die schuur niet verwarmd is.
eigenlijk is het zonde als je dan dergelijk droog hout koopt.
Als je het op 10% wilt houden moet je het in huis bewaren of de schuur verwarmen en ventileren.

als je meubels overigens ook in die oude boerderij komen te staan zal die 15% waarschijnlijk helemaal geen problemen opleveren en heb je met heel draag hout waarschijnlijk meer problemen

De meubels komen in een nieuw, goed geïsoleerd appartement. Ik maak er trouwens ook voor vrienden en familie dus ze komen eigenlijk een beetje overal.
Tot nu toe heb ik nog niet echt problemen gehad met scheuren of kromtrekken maar nu ik de vochtmeter heb begin ik mij toch wel wat zorgen te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.