Stofafzuiging voor de Festool Ds400 REQ. Normale stofzuiger?

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Ik ga binnen nu en 2 weken mede door jullie adviies de Festool DS400REQ aanschaffen.
Deze schijnt al erg goed stof zelf af te voeren naar het filter. Maar dat is altijd minder dan een stofzuiger natuurlijk.

Wel, ik ben nieuw in het echte 'prof' schuur en zuigwereldje :) En ik kan er geen wijs uit worden. En helaas verkopen de bouwmarkten hier deze prof spullen niet.

Ik heb dus een Festool DS400REQ. Hier wil ik dan een slang op, en die naar een stofzuiger. Ik heb een 'oudere normale' stofzuiger. Past dit? Of moet ik hier een verloopstuk voor kopen? (dan beste ik die meteen mee, scheelt bezorgkosten)

Of moet je hier een stofzuiger voor nemen zoals de CTL sys? Wel duur, maar ik zag dat enkel een Festool slang van 27mm al 120-150 euro kost??? Nadeel is dat deze geen variable zuiging heeft?

Ik zal het vooral gebruiken voor DHZ zaken, dus heel duur(zaam) voor dagelijks gebruik is niet aan de orde. Dus wellicht een simpel verloopje voldoende?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Een gewone stofzuiger zal snel de geest geven. Je hebt een industrie/bedrijfsstofzuiger nodig. Op dat gebied is er veel keuze. Je zit zeker niet vast aan festool alle bekende merken voeren ze. Er is bijna geen gereedschap merk die zelf stofzuigers maakt. Echte stofzuiger merken zijn wap/alto en starmix. Festool maakt inmiddels zelf zijn een deel van hun zuigers. Ze hebben gewoon een fabriek gekocht. Als dagelijks gebruiker van de festool rs400e en festool stofzuiger kan ik zeggen dat de combi prima werkt. Ik denk niet dat een andere stofzuiger minder goed functioneert. Je moet alleen zorgen dat de slang goed past op je machine. Zorg dat je slang lang genoeg is. Anders moet je de stofzuiger optillen of hoger zetten. Voor op je schuurmachine is een dunne slang prettig. Wil je wat groter vuil zuigen is een dik dikkere slang beter.
 

iedereen en niemand