Stofafzuiging voor de Festool Ds400 REQ. Normale stofzuiger?

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Ik ga binnen nu en 2 weken mede door jullie adviies de Festool DS400REQ aanschaffen.
Deze schijnt al erg goed stof zelf af te voeren naar het filter. Maar dat is altijd minder dan een stofzuiger natuurlijk.

Wel, ik ben nieuw in het echte 'prof' schuur en zuigwereldje :) En ik kan er geen wijs uit worden. En helaas verkopen de bouwmarkten hier deze prof spullen niet.

Ik heb dus een Festool DS400REQ. Hier wil ik dan een slang op, en die naar een stofzuiger. Ik heb een 'oudere normale' stofzuiger. Past dit? Of moet ik hier een verloopstuk voor kopen? (dan beste ik die meteen mee, scheelt bezorgkosten)

Of moet je hier een stofzuiger voor nemen zoals de CTL sys? Wel duur, maar ik zag dat enkel een Festool slang van 27mm al 120-150 euro kost??? Nadeel is dat deze geen variable zuiging heeft?

Ik zal het vooral gebruiken voor DHZ zaken, dus heel duur(zaam) voor dagelijks gebruik is niet aan de orde. Dus wellicht een simpel verloopje voldoende?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Een gewone stofzuiger zal snel de geest geven. Je hebt een industrie/bedrijfsstofzuiger nodig. Op dat gebied is er veel keuze. Je zit zeker niet vast aan festool alle bekende merken voeren ze. Er is bijna geen gereedschap merk die zelf stofzuigers maakt. Echte stofzuiger merken zijn wap/alto en starmix. Festool maakt inmiddels zelf zijn een deel van hun zuigers. Ze hebben gewoon een fabriek gekocht. Als dagelijks gebruiker van de festool rs400e en festool stofzuiger kan ik zeggen dat de combi prima werkt. Ik denk niet dat een andere stofzuiger minder goed functioneert. Je moet alleen zorgen dat de slang goed past op je machine. Zorg dat je slang lang genoeg is. Anders moet je de stofzuiger optillen of hoger zetten. Voor op je schuurmachine is een dunne slang prettig. Wil je wat groter vuil zuigen is een dik dikkere slang beter.
 

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Het hangt er een beetje af wat je er voor wilt uitgeven. Festool is erg goed, en daar is de prijs naar. Als je variabele zuigkracht wil zou je de ctl mini kunnen nemen. Maar ook die is zeker niet goedkoop. Zoals gezegd zijn erg heel veel merken stofzuigers, waar je vooral op moet letten is de stofklasse waaraan hij voldoet L of M meestal. Maar er worden ook genoeg zuigers verkocht die niet eens aan de laagste klasse voldoen, en dat is zeker met schuren waardeloos. Verder zou ik altijd voor een zuiger met zak kiezen. Dat is het behoudt van je filter en motor. En als het even kan met inschakel automaat zodat hij vanzelf aangaat als jij gaat schuren.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik vind de prijs van een Festool midi stofzuiger nog wel meevallen. Als je vergelijkt met top huishoud stofzuigers van Miele of Bosch dan kom je erg in de buurt van de Festool prijs. De festool stofzuiger die ik nu 4 jaar heb en ook wel is mishandel voor puin, stinkt niet, heeft al zijn zuigkracht nog en heeft een zeer goed filtering van het stof. Ik kan maar 2 minpunten verzinnen, het mondstuk van de slang komt wel is los (bij nieuwere is dit verbeterd dacht ik en het klepje over de stekker breekt snel). Als je een Festool neemt zou ik niet de mini nemen maar de midi voor de inhoud van de zak, maar ook omdat op de inschakelautomaat apparaten mag zetten van 2000 watt.
 

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Maar ik zag bijvoorbeeld een Makita vc2512. Die is veeeeel goedkoper. Maar wat mis ik dan tov bijv de Festool midi? Is het grootse voordeel dat daar meteen 3.5 meter juiste 27mm slang opzit?
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Maar ik zag bijvoorbeeld een Makita vc2512. Die is veeeeel goedkoper. Maar wat mis ik dan tov bijv de Festool midi? Is het grootse voordeel dat daar meteen 3.5 meter juiste 27mm slang opzit?
Heb ik ook, een prima L klasse zuiger en er zit ook een verloopstuk bij.
Mvg,:).
 

Wooddre

Actieve deelnemer
24 okt 2016
34
0
Op 15% minder onderdruk na geen idee, zal ook een prima stofzuiger zijn maar geen ervaring mee.

Dankjewel.Wel die kan ik krijgen vooor circa 150euro,en de festool ruim 300euro.

@Sven, maar met enkel de stofzuiger en de DS400 ben ik er nog niet toch? Ik bedoel bij de Makita heb ik een extra slang nodig, of begrijp ik het weer eens verkeerd :)
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Dat ligt aan je ds400, ik weet niet wat voor mond erop zit en wat voor aansluiting op de Makita, bij de Festool is het mondstuk van rubberachtig materiaal. Zal je zelf even moeten uitzoeken.

Heeft die Makita geen variabele afzuigkracht? Dat zou ik bij schuren wel een minpunt vinden, het is niet prettig als je schuurmachine aan aan je werkmateriaal wordt gezogen. Je kan dit nog oplossen door wat gaatjes in het mondstuk te boren.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Ik heb een Festool SRH45E, ooit op een veiling op de kop getikt. Die staat vast in mijn werkruimte. Daarnaast heb ik recent deze Makita bijgekocht, vooral voor mobiel gebruik en water op te zuigen, kost minder dan de helft van een Festool:
https://www.klium.be/makita-vc2512l-bedrijfsstofzuiger-l-klasse-324451
Heb hem al gebruikt voor schuren of zagen op zolder of andere plaatsen, werkt prima. Een van de goedkoopste met inschakelautomaat die ik kon vinden.

De inschakelautomaat van mijn Festool is trouwens kapot, heb dat opgelost met een master-slave stekkerblok van Brennenstuhl die ook tot 16A als master en slave aankan, prima alternatief voor mij.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Ik zou die Makita NIET doen. Bij een gebruik op een schuurmachine wil je de zuigkracht kunnen regelen (om die reden valt de Festool CTL Sys ook af). Als je te veel zuigkracht hebt, dan plakt jouw schuurmachine aan het hout. Dan gaat het schuren een stuk langzamer, het schuurpapier raakt eerder vol en het schuurresultaat wordt minder.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Ik zou die Makita NIET doen. Bij een gebruik op een schuurmachine wil je de zuigkracht kunnen regelen (om die reden valt de Festool CTL Sys ook af). Als je te veel zuigkracht hebt, dan plakt jouw schuurmachine aan het hout. Dan gaat het schuren een stuk langzamer, het schuurpapier raakt eerder vol en het schuurresultaat wordt minder.
Niet met een knopje op de zuiger maar wel met een schuifje op het mondstuk van de slang.
@Wooddre, je kan verloopstukken krijgen die kosten ongeveer 10 euro, dus een andere slang is niet nodig deze zuigslang is ongeveer 35mm.
Mvg,:).
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Ik heb de makita vc2010 (voorloper vh getoonde model, denk ik). Die durf ik zelfs probleemloos aan mijne groene Bosch Deltaschuurmachine van 80W (!) te hangen. Gaat perfect.

Het moet wel gezegd worden die ie - de stofzuiger, niet de schurmachine - een pokkeherrie maakt. Ik heb geen persoonlijke ervaring met Festool, maar toen er op't werk gerenoveerd werd hadden de schilders Festool-dingens bij (vraag me niet het model) en die waren toch beduidend stiller. Voor privé-gebruik boeit het mij allemaal zo niet, evenwel. Bovendien heb ik toch altijd oorkleppen op :)
 

Gobert

Actieve deelnemer
12 feb 2015
170
0
Omgeving Arnhem
als je geen regelbare stofzuiger hebt, zoal de CTL Sys (ideaal ding icm met een schuurmachine) heb je alleen een verloopstukje nodig om te voorkomen dat ie zich vast zuigt. Dat verloopstukje is een stukkie pijp met gaten erin.
 

digishot

Nieuw lid
Me laten adviseren in de fysieke winkel van een grote online gereedschappenwinkel. Mijn vraag was ik wil mijn trappen gaan schuren met een rotex 90. Kwamen uit op de goedkoopste bouwzuiger van dat merk type CT17E. Stond ervan te kijken hoe stofvrij je kunt werken en hoe schhoon je schuurpapier blijft. Mijn oude Makita vlakschuur (bouwjaar 1993) kon ik er ook zo op de slang aansluiten met de adapter die er toen bij was. Ben er nu wel achter dat je best kunt investeren in goed gereedschap, het werkt gewoon beter. Een adapter om op de slang te vestigen is met wat pvc best wel zelf te doen als er geen passende is.
 

PBT

Actieve deelnemer
Me laten adviseren in de fysieke winkel van een grote online gereedschappenwinkel. Mijn vraag was ik wil mijn trappen gaan schuren met een rotex 90. Kwamen uit op de goedkoopste bouwzuiger van dat merk type CT17E. Stond ervan te kijken hoe stofvrij je kunt werken en hoe schhoon je schuurpapier blijft. Mijn oude Makita vlakschuur (bouwjaar 1993) kon ik er ook zo op de slang aansluiten met de adapter die er toen bij was. Ben er nu wel achter dat je best kunt investeren in goed gereedschap, het werkt gewoon beter. Een adapter om op de slang te vestigen is met wat pvc best wel zelf te doen als er geen passende is.

In welke winkel ben je geweest dan? Want als ik het zo lees wonen wij niet ver van elkaar vandaan (smalste stukje nederland)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.