conische handruimer voor hout

hulsegge

Nieuw lid
23 aug 2015
5
0
De stemsleutels van het viooltje dat ik bezig ben te maken moeten zelf conisch zijn en dus ook in een conisch gat passen 1 : 30.
Ik ben op zoek naar een conische handruimer, maar die zijn nogal kostbaar. Ik heb het geprobeerd met een ronde vijl, maar dat werd geen succes. Heeft iemand een suggestie?
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, ik heb helaas weinig tot geen verstand van instrumenten en instrumenten bouw, maar dat de gaten goed moeten corresponderen met de sleutels lijkt mij logisch.

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er zijn blokfluitbouwwebsites (en boeken) die laten zien hoe je zelf een ruimer maakt uit een stuk rondhout waar je een kwart uitfreest (taartpunt), en een strip hard staal (van bv een ijzerzaag) in monteert.
 

hulsegge

Nieuw lid
23 aug 2015
5
0
Ik heb voor het eerst iets op dit forum ingebracht en ben blij met jullie reacties, anders zit ik zelf avonden te wroeten en te googelen. Dit helpt!
De ruimers/reamers bij HBM en bij Ali hebben allemaal een verhouding van 1 : 10 ( elke 10 mm wordt ie 1 mm dunner). Ik heb een verhouding nodig van 1 : 20 liefst 1 : 30. Dus nu ga ik te werk als bij de blokfluit ruimer, maar dan dunner. Dus met een ijzerzaagblad of het blad van een schrobzaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb voor het eerst iets op dit forum ingebracht en ben blij met jullie reacties, anders zit ik zelf avonden te wroeten en te googelen. Dit helpt!
De ruimers/reamers bij HBM en bij Ali hebben allemaal een verhouding van 1 : 10 ( elke 10 mm wordt ie 1 mm dunner). Ik heb een verhouding nodig van 1 : 20 liefst 1 : 30. Dus nu ga ik te werk als bij de blokfluit ruimer, maar dan dunner. Dus met een ijzerzaagblad of het blad van een schrobzaag.
Niet vergeten het resultaat te posten hé!
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
De ruimers/reamers bij HBM en bij Ali hebben allemaal een verhouding van 1 : 10 ( elke 10 mm wordt ie 1 mm dunner). Ik heb een verhouding nodig van 1 : 20 liefst 1 : 30. Dus nu ga ik te werk als bij de blokfluit ruimer, maar dan dunner. Dus met een ijzerzaagblad of het blad van een schrobzaag.
Voor u de ijzerzaag van zolder haalt: hebt u al bij Dictum.com gekeken?
https://www.dictum.com/en/musical-i...-14-hexagonal-shaft-violin?ftr=_5__97_1_12_12

Met muziekgroeten,
Rob
 

hulsegge

Nieuw lid
23 aug 2015
5
0
het kwaad is al geschied.......ik heb al een ijzer zaagje op maat geslepen en ben bezig geweest daar een houder voor te maken. Ik moet echter nog zien of het geheel sterk genoeg wordt, van het resultaat zal ik verslag doen.
De site van dictum had ik al gezien en ook de prijzen. Het lijkt me wel degelijk gereedschap. Misschien kom ik daar toch uiteindelijk toch nog terecht.
groeten
Jan
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
het kwaad is al geschied.......ik heb al een ijzer zaagje op maat geslepen en ben bezig geweest daar een houder voor te maken. Ik moet echter nog zien of het geheel sterk genoeg wordt, van het resultaat zal ik verslag doen.
Jan
Zelf gereedschap maken geeft veel voldoening, maar alleen als het aan de wensen voldoet. Mocht dat straks niet geheel en al het geval blijken: die ruimers van Dictum zijn speciaal ontwikkeld voor vioolbouw. Omdat het om precisiewerk gaat, is het wellicht een idee om dat in gedachten te houden, want zo'n vioolkrul maak je niet even opnieuw als de sleutels niet goed passen.
Rob
 

hulsegge

Nieuw lid
23 aug 2015
5
0
Beste forumleden, inmiddels heb ik een ruimer klaar en heb proefgeboord. De stevigheid laat te wensen over, maar met genoeg geduld is het gelukt een conisch gat te maken 1:30. Ik zal proberen er een plaatje bij te doen. Nog bedankt voor alle reacties! IMG_2601.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik zou dol graag de foto's willen zien van de viool die je aan het maken bent?

Groet Pel.
 

hulsegge

Nieuw lid
23 aug 2015
5
0
Ik zou dol graag de foto's willen zien van de viool die je aan het maken bent?

Groet Pel.

beste pel,
hierbij wat foto's


Het viooltje dat ik probeer te maken is een rebec.IMG_2967.jpg
de body en de hals zijn uit een stuk esdoorn.IMG_2968.jpg

de toets (fingerboard) en de stemsleutels zijn van notenhout.

de bovenkant wordt afgedekt met berkenhout, spruce is beter, maar erg duur.

om de dikte van de wand ( ongeveer 4 mm) te controleren heb ik een meter gemaakt.
IMG_2969.jpg

De stemsleutels maak ik op een draaibankje Zyliss aan de boormachine.

de stemsleutels werk ik af met dit blokje.IMG_2972.jpgIMG_2973.jpg

groeten jan hulsegge
 
P

Pel

Guest
Interessant Jan, ik heb dit model viool wel eens gezien op plaatjes uit de middeleeuwen, fijn dat je laat zien wat je maakt. Ik zou het op prijs stellen dat je het vervolg ook laat zien, ik steek er immers altijd iets van op?

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.