conische handruimer voor hout

hulsegge

Nieuw lid
23 aug 2015
5
0
De stemsleutels van het viooltje dat ik bezig ben te maken moeten zelf conisch zijn en dus ook in een conisch gat passen 1 : 30.
Ik ben op zoek naar een conische handruimer, maar die zijn nogal kostbaar. Ik heb het geprobeerd met een ronde vijl, maar dat werd geen succes. Heeft iemand een suggestie?
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum, ik heb helaas weinig tot geen verstand van instrumenten en instrumenten bouw, maar dat de gaten goed moeten corresponderen met de sleutels lijkt mij logisch.

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er zijn blokfluitbouwwebsites (en boeken) die laten zien hoe je zelf een ruimer maakt uit een stuk rondhout waar je een kwart uitfreest (taartpunt), en een strip hard staal (van bv een ijzerzaag) in monteert.
 

hulsegge

Nieuw lid
23 aug 2015
5
0
Ik heb voor het eerst iets op dit forum ingebracht en ben blij met jullie reacties, anders zit ik zelf avonden te wroeten en te googelen. Dit helpt!
De ruimers/reamers bij HBM en bij Ali hebben allemaal een verhouding van 1 : 10 ( elke 10 mm wordt ie 1 mm dunner). Ik heb een verhouding nodig van 1 : 20 liefst 1 : 30. Dus nu ga ik te werk als bij de blokfluit ruimer, maar dan dunner. Dus met een ijzerzaagblad of het blad van een schrobzaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Ik heb voor het eerst iets op dit forum ingebracht en ben blij met jullie reacties, anders zit ik zelf avonden te wroeten en te googelen. Dit helpt!
De ruimers/reamers bij HBM en bij Ali hebben allemaal een verhouding van 1 : 10 ( elke 10 mm wordt ie 1 mm dunner). Ik heb een verhouding nodig van 1 : 20 liefst 1 : 30. Dus nu ga ik te werk als bij de blokfluit ruimer, maar dan dunner. Dus met een ijzerzaagblad of het blad van een schrobzaag.
Niet vergeten het resultaat te posten hé!
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2