Ringen

Ooit had ik een ring gemaakt uit jeneverbes.

Helaas is die zoek geraakt. Vandaag een aantal ringen in div maten en modellen gemaakt.
Het hout is olijf. Stukkie tijdens Vormgevers in Hout gekocht voor ( jawel) 1 euro !!!, en er kunnen er nog wel 50 uit.

Helaas geen foto's van hoe ik ze gemaakt heb. Misschien bij de volgende serie :cool:.

Gr Edwin

IMG_4884.jpg

IMG_4885.jpg

IMG_4893.jpg

IMG_4891.jpg

IMG_4899.jpg

IMG_4895.jpg

IMG_4894.jpg

IMG_4896.jpg

IMG_4892.jpg

IMG_4901.jpg

IMG_4902.jpg

IMG_4903.jpg
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Heel mooi gemaakt! Blijft mooi hout dat olijf.
Hoe heb je de binnenkant gemaakt op de juiste ring maat? En nog een ander vraagje, gaan de ringen niet makkelijk bartsten met de houtnerf mee?
 
P

Pel

Guest
Mooi gemaakt Edwin, vooral omdat ze van olijvenhout gemaakt zijn, voor mij de mooiste boom die ik ooit gezien heb, met al zijn grillige vormen. Ik heb hier nog stukken wortel van de olijvenboom liggen maar dat wordt na het drogen poreus. is desondanks toch redelijk hard maar er breken graag stukjes uit, schuren en machinaal zagen gaat wel om het te bewerken. Zou het zeker op prijs stellen als je het maak proces van de ringen zou laten zien?

Groet Pel.

Olijvenboom ± 600 jaar oud in Playa de Palma bij hotel Playas de Mallorca

Olijvenboom-van-ruim-600-jaar-oud-in-Palma-.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt allemaal,

@ Pel, ik heb alsnog even wat foto's gemaakt van werkwijze.
De ringen heb ik vrij simpel gemaakt.

Met een gatenboor en een forstner boor om het midden er daarna uit te boren.

IMG_4942.jpg

IMG_4943.jpg

IMG_4944.jpg


IMG_4945.jpg

Daarna zagen op de gewenste breedte. Te breed is wel mooi maar moet je wel willen dragen !!. Ook te dik is niet wenselijk maar zo dun als een metalenring durf ik ze niet te maken. Bij het om doen bij mezelf is een dunne ( 1,3mm) gebarsten. Kan ook zijn gekomen door mijn lompe vingers ! hahahaa :)
IMG_4946.jpg

Diameter groter maken dmv stokje met schuurpapier in boormachine.

IMG_4947.jpg

Rond en model schuren evt met behulp van dremel.

IMG_4948.jpg



De ringen als laatste gepolijst. Hierna in de olie gezet, zoveel dat ze verzadigd zijn in de hoop dat ze niet verder uitdrogen of barsten.
Zitten nu in plastic zakje verpakt. Over een aantal dagen kijken hoe het heeft uitgepakt.

IMG_4936.jpg

Soms vindt je zelfs een hart in de ring die je net hebt gemaakt :cool:

Gr Edwin
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.