MDF platen verlijmen voor freestafelblad

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Zeer gewaardeerde mede-leden van het forum :)

Ik heb nog wat MDF platen over en wilde alvast een begin maken met mijn freestafel tafelblad.
Zijn er nog specifieke zaken waar ik mee rekening moet houden?

Momenteel vier platen van 9mm om uiteindelijk 36mm te verkrijgen.
Alle kanten worden uiteindelijk met HPL bedekt.
Moet ik de platen dan verlijmen en klemmen met lijmklemmen of kan ik gewoon schroeven gebruiken om ze te klemmen?

Of kan ik beter meteen MDF op dikte kopen?

Iemand nog een adres voor HPL (t ±1mm)?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Groet,

Ruben
 

BenB

Actieve deelnemer
24 feb 2016
144
6
Voor een vlakke tafel van mdf zou ik zelf gelijk een dikke opmaat kopen. Denk namelijk zowel met schroeven als lijmen je altijd een golfslagbad houdt. En dat is iets wat je niet wilt het een tafel voor freeswerk
 

mcarma

Actieve deelnemer
15 jun 2012
144
0
Kontich
of een torsion box maken? als je de dwarse latten juist zaagt ben je zeker dat de plaat vlak blijft
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.761
734
Enschede, Twente
MDF op zichzelf verlijmen is geen lolletje. Een goedkope kwaliteit (en dat is wat je in de big-box-winkel koopt) is vochtgevoelig en als je dan gewone houtlijm gebruikt krijg je bobbels en dus geen strak resultaat. Ik zou op zoek gaan naar een keukeninstallateur die misschien wat reststukken keukenblad voor je heeft.

Die 9 mm MDF kun je altijd nog gebruiken voor het maken van mallen : )
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
MDF is van redelijke kwaliteit (Niet de reguliere particuliere bouwhandel, maar eentje waar je de gemiddelde bouwvakker ook gewoon tegenkomt...)

Daarbij meen ik mij te herinneren dat er meerdere leden zijn met verlijmde bladen, meestal 2x 18mm, maar toch...
Alternatief voor houtlijm dezelfde lijm gebruiken als voor de hpl?
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Interessant draadje. Ook ik was van plan twee mdf-platen op elkaar te lijmen. Platen van 18 mm. Omdat 40mm mdf een wat erg zachte kern heeft. Gewoon met D3 houtlijm.

Maar het zou best kunnen dat je met 40 mm MDF een betere vlakheid houdt. Had ik niet aan gedacht.

mvg
klaas0639
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
542
319
Is betonplek geen optie?

Anders, wanneer je tussen de 18mm platen de lijm evenredig verdeeld met een roller dan komt het eel goed met de dikte verschillen lijkt me.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
op een goed vlakke ondergrond leggen.
egaal lijmen met een roller (lak)
opelkaar leggen en fixeren met 2 bradjes (tegen verschuiven)
en veel gewicht erop leggen.
ondergrond mag niet doorbuigen.
Moet lukken lijkt me.
zou eerst 2x2platen lijmen en die dan later weeropelkaar lijmen als ze droog zijn.
Mochten ze dan krom zijn dan met de bolle kanten opelkaar plakken
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Aandachtspunt is trouwens dat MDF nog wel eens een beetje vettig kan zijn. Zal vast door de walsrollen komen ofzo. Ik heb gemerkt dat bruislijm beter hecht (zonder het schoon te maken).
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.695
99
Utrecht
Haha, ik zie dat het draadje toch wel wat losmaakt :)

Ik ga het gewoon proberen, de kosten van het MDF zijn toch niet dermate hoog...

Ik zal het als volgt aanpakken:

Verlijmen in 2 fasen, 2x 9+9mm om vervolgens de 2x 18mm te verlijmen.
Verlijmen op vlakke ondergrond, heb (nog) geen werkbank, maar zal dmv schragen, balkjes en multiplex zorgen voor een zo vlak mogelijke ondergrond (even checken op de diagonaal met een liniaal).

Wanneer de platen krom trekken, bolle kanten verlijmen.

Iemand nog een suggestie om de platen te ontvetten? of bruislijm gebruiken?
Of meteen voor de cementplak gaan welke sowieso voor de HPL gebruikt moet gaan worden?

Grt.
 

bart380

Actieve deelnemer
24 nov 2014
75
1
Ik heb al vaker MDf verlijmd (platen) en dan werkt ontvetten en waterbasis houtlijm (witte) gewoon prima.
Leg het geheel op de vloer / werktafel, netjes vlak.

We moeten het niet moeilijker maken dan het is. :rolleyes:
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Voor een vlakke tafel van mdf zou ik zelf gelijk een dikke opmaat kopen. Denk namelijk zowel met schroeven als lijmen je altijd een golfslagbad houdt. En dat is iets wat je niet wilt het een tafel voor freeswerk


Ik denk dat dit het beste advies is als vlakheid je prioriteit heeft. Voor die 4 platen die je hebt vind je makkelijk een andere bestemming. Echter mocht je "kost-wat-kost" hiervoor toch de vier platen wilt gebruiken, dan zijn er veel van de gedane suggesties wel ongeveer goed. Maar.....40mm MDF +> Echt vlak.

Als je het niet vertrouwt (bijv slecht opgeslagen plaat) kun je het in de Bouwmarkt vooraf controleren.

mvg
klaas0639
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.