werken met azobe

snakky

Nieuw lid
3 nov 2016
3
0
ik ben al geruime tijd op zoek naar hout soorten die zullen dienen als bruggetje over een waterpartij in de tuin , het gaat hier over zowel de draag structuur als de loopplanken . Mijn gedachten gingen uit naar een onderstel in azobe ( 3stuks) van 40mm dik en 200mm breed (ongeveer) en zijn 2900mm lang waarvan 1820 mm boven water met daar boven op padoek planken van ook 40mm dik en ongeveer een 400mm breed en 1600mm lang . deze laatst worden aan de azobe bevestigt door middel van rvs 316 L -profiel met nog een verlijming met structan houtlijm . Hier in België vind men heel weinig ervaring met azobe en ben ik wel verplicht om bij de noorder buren te kijken naar de parate kennis van azobe verwerking en de werking van het hout zelf . m.a.w. is de onder structuur sterk genoeg naar doorbuiging toe en zal deze niet te veel krom trekken (waar azobe toch voor gekend is ) en de hamvraag is waar kunnen wij deze soorten vinden in deze afmetingen wel te verstaan . andere voorstellen zijn uiteraart zeer welkom .

mvg snakky
 

tuoh

Oud hout
Neem de liggers ook in Padoek en vergeet die Azobé, beide houtsoorten hebben duurzaamheidsklasse I. Padoek is heel wat makkelijker te bewerken trouwens. Zou tussen de beide liggers wel minimaal drie regels en twee schoren voorzien om dit onderstel de nodige zijdelingse stijfte mee te geven.

De vloerplanken best NIET verlijmen op de liggers, de vloerplanken kunnen dan niet meer werken in de breedte en dat gaat problemen geven. Enkel schroeven is meer dan voldoende sterk.
 

snakky

Nieuw lid
3 nov 2016
3
0
Bedankt voor de vlugge reactie maar het is wel de bedoeling dat de liggers boven het water hangen ( het zal zout of chloorwater worden ben er nod nie uit) en daarom dacht ik aan azobe omdat deze houtsoort ook gebruikt worden bij allerhande water werk zaamheden aan zee en de nedrlanders er toch vrij veel ervaring mee hebben . het id zeker moeilijker bewerkbaar tegenover padouk maar dacht dat het veel sterker en water bestendig is .
Mvg snakky
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Azobe is zeker waterbestendig. Maar ook zwaar. Het zinkt in water en zwaar te bewerken. Maar het laat zich wel bewerken, mits je wel kracht gebruikt. Scherp gereedschap is belangrijk, maar dit wordt ook redelijk snel wat bot en dus ook weer direct slijpen. Ook niet teveel in 1 keer af willen nemen bij bijvoorbeeld het schaven.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als de prijs niet te veel rol speelt kan je inderdaad beter Padoek nemen.
Goedkoper, en meer ecologisch verantwoord is gerecupereerd scheepshout en meerpalen. Bij houtenplaten.be in Zutendaal vindt je onder andere een mooi aanbod.
Azobe kan je eigenlijk enkel verzagen. Schaven en frezen gaat moeilijk. Wil je gaten hakken, dan moet je op zoek naar HSS beitels, bij een gewone beitel krult de vouw gewoon om.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ook ik stem voor gebruikt azobe of bv. eiken, het is, met alle respect, voor een klein brugje in een tuin dat over 10 jaar mogelijk toch weer voor een nieuw ontwerp moet wijken toch niet nodig om een tropische reus om te zagen?

Azobe zagen is trouwens alleen met een cirkelzaag/zaagtafel met geharde tanden goed te doen, kettingzagen, lintzagen, handzagen - ze worden allemaal bot waar je bij staat en het hout heeft vaak een uitgesproken kruisdraad die het lastig te bewerken maakt. De hardheid maakt wel imposante splinters....
 

snakky

Nieuw lid
3 nov 2016
3
0
Het is wel degelijk de bedoeling dat het meer dan tien jaar mee gaat dacht eerder aan 20 a30 jaar . Moet ook nog een draagstoel maken die onderwater moet staan met daar bovenop kunststof roosters ,dit moet dienen om keien op te leggen die ongeveer 20cm onder het water oppervlak zullen liggen . deze moeten dus wat gewicht kunnen verdragen en als het ook nog even kan in zout water vertoeven en dit brengt mij dan aan de verbindingen van de houten balken die moeten gebeuren mer rvs 316 schroeven of draadstangen van m10 . dit alles moet esthetisch kloppen maar ook veilig zijn .
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.