Brede handschaaf

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ha houtberwerkers,

Ik vroeg me af of er ook bredere handschaven zijn. Handschaven zijn wel in langere versies te krijgen, maar nog nooit een bredere gezien.
Zijn ze ergens te koop? En wat zijn de voor en nadelen
 
Laatst bewerkt:

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
De breedte van westerse schaven is gerelateerd aan de lengte

Een stanley #4 1/2 is breder dan een stanley #4 (2")
Een stanley #7 is even breed als een #4 1/2 (2 3/8")
Een stanley #8 is nog wat breder ( 2 5/8")

Simplistisch gesteld: Het grootste nadeel van een bredere schaaf is dat het meer kracht kost om te schaven. Je moet in een keer door meer houtvezels heen snijden. Hierbij helpt het als de schaaf wat zwaarder is (vandaar dat langere schaven ook bredere beitels hebben)
Het grootste voordeel van een bredere schaaf is dat je sneller kunt werken.

Sommige japanse schaven zijn nog (veel) breder.

Groet,

Tom
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Dus de stanley schaven gaan niet breder dan 2 5/8"?

Ja zoiets als de Japanse schaven is wel erg breed. Maar ik was op zoek naar een bredere versie dan de stanley 4. Dan moet ik dus opzoek naar de stanley 8
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Dan ga je dus voor de 4 1/2. De 8 is veel langer, en daardoor niet geschikt voor het werk dat een 4 doet. De 4 1/2 is ongeveer even lang als een 4. De brede uitvoeringen gebruik je vooral als er sprake is van een breed werkstuk met een geringe afname.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik heb zelf toevallig een hele brede oude, maar nooitgebruikte Nooitgedagt zoetschaaf. Ik heb wat kleine handen en hij is mij te breed. Brede schaven werden gebruikt voor brede planken/panelen en voornamelijk voor het zoeten van deze panelen. Moet ergens op zolder liggen. Ik schat dat de beitel wel 7,5 cm breed is.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik sluit me aan bij LeonvB, je hebt een 4 1/2 nodig indien je de extra breedte nodig hebt. Zoals Tomtom aangeeft, is het wel iets lastiger schaven, en dat is dan ook de reden waarom je nog bredere schaven niet courant vindt. De 4 1/2 (met 6 cm beitel) is handig om balken tot 5,5 cm breed in 1 maal te schaven. Voor bredere planken trek je beter baantjes met een nr.4.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ik heb thuis een (oude) brede schaaf. Ik schat een cm of 16. Weet alleen niet wat precies de functie is (geweest). Zal nog wel eens een foto plaatsen...
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Ik heb zelf toevallig een hele brede oude, maar nooitgebruikte Nooitgedagt zoetschaaf. Ik heb wat kleine handen en hij is mij te breed. Brede schaven werden gebruikt voor brede planken/panelen en voornamelijk voor het zoeten van deze panelen. Moet ergens op zolder liggen. Ik schat dat de beitel wel 7,5 cm breed is.

Nieuw bestaan ze dus niet meer maar wil ik een bredere moet ik opzoek naar oude modellen op 2dehandssites.

Ik heb thuis een (oude) brede schaaf. Ik schat een cm of 16. Weet alleen niet wat precies de functie is (geweest). Zal nog wel eens een foto plaatsen...

Oh dat is interessant. Maar 16cm zal vast heel zwaar zijn om te schaven
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Ik vroeg me af of er ook bredere handschaven zijn.
Je geeft niet de toepassing voor de extra breedte, daarom wel een antwoord, maar zonder te weten of je dit zoekt.
Heb je al eens gekeken op 'Veritas Scraping Plane'?
Die zijn breed, maar nogmaals, ik weet niet wat je ermee wilt.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Een schraapschaaf is geen gewone schaaf: het is qua werking meer een schraapstaal. Ik heb er een (geen LV/LN), en het werkt wel erg handig moet ik zeggen.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Je geeft niet de toepassing voor de extra breedte, daarom wel een antwoord, maar zonder te weten of je dit zoekt.
Heb je al eens gekeken op 'Veritas Scraping Plane'?
Die zijn breed, maar nogmaals, ik weet niet wat je ermee wilt.

Ik wil het gebruiken voor het vlakken van verlijmde delen langshout en ruw gezaagd hout vlakken.
Omdat ik geen beschikking heb over een vlakbank en de old-fashioned way altijd goed werkt doe ik het met de handschaaf. Dus ik vroeg met af of het niet makkelijker is met een bredere schaaf omdat je dan minder hoeft te schaven. Maar niet bij nagedacht dat het zwaarder is ;)

Ik sluit me aan bij LeonvB, je hebt een 4 1/2 nodig indien je de extra breedte nodig hebt. Zoals Tomtom aangeeft, is het wel iets lastiger schaven, en dat is dan ook de reden waarom je nog bredere schaven niet courant vindt. De 4 1/2 (met 6 cm beitel) is handig om balken tot 5,5 cm breed in 1 maal te schaven. Voor bredere planken trek je beter baantjes met een nr.4.

Bevelen jullie dan een 4 1/2 aan of een no. 6? Die is namelijk even breed als de 4 1/2 en ook nog langer, wat een gelijkmatiger oppervlak geeft? klopt dat?



Wat een handig forum blijft dit toch!;)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Als je ruw gezaagd hout wil vlakken, begin je best met een roffelschaaf. Dit is een schaaf met ronde schaafbeitel. Die kun je makkelijk zelf maken door een Stanley nr.4 of 5 aan te passen:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?16743-Stanley-nr-5-omvormen-naar-roffelschaaf-(scrub-plane)
Met deze schaaf kun je veel ineens wegschaven, en dat bespaart je veel tijd.

Dan heb je kleine "gootjes", en die schaaf je dan weg met een schaaf met rechte beitel. Persoonlijk gebruik ik daarvoor een nr.4 of nr. 4 1/2, waarbij ik regelmatig eens controleer met een lat of het vlak is. Maar je zou inderdaad een nr.6 kunnen gebruiken voor een vlak resultaat bij grote planken. Nadeel is dat die nogal snel te lomp is voor iets kleiner werk (bv. snijplankjes) en dat je dus sowieso nog een nr.4 nodig hebt. Aan jou de keuze of je al dan niet de tussenstap met een nr.6 doet. Paul Sellers is een houtbewerker die handgereedschap gebruikt, en hij gebruikt geen nr.6 of 7:
https://www.youtube.com/watch?v=m231_HKCOWs
 
P

Pel

Guest
Baptist heeft de Peaktool nummer 5½ die is 38 cm lang met een schaafbreedte van 60 mm, de Stanley nummer 6 is daar in tegen 46 cm lang en ook 60 mm schaaf breedte.

Groet Pel.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Lange en korte schaven zijn er voor verschillende doelen: een lange schaaf maakt je materiaal makkelijker recht, terwijl een korte schaaf het makkelijker glad maakt. De "buitenbeentjes" zijn weer voor andere taken: een roffelschaaf heeft min of meer de functie van de vandiktebank. Daar haal je zoals aan aangegeven is makkelijk veel materiaal mee weg. Een schraapschaaf of schraapstaal is de oude variant van schuurpapier: hout kan hiermee glad geschraapt worden, ook als het warrig is qua nerf.

Mijn meest gebruikte schaven zijn de 4 1/2, 5, 5 1/2 en 7. Mijn 4 heeft een relatief klein handvat en vind ik niet prettig werken. Het meeste materiaal dat je tegenwoordig koopt is niet meer dusdanig van vorm dat er nog veel geschaafd moet worden. Gladschaven is vaak het enige dat nodig is. de 4 tot 5 1/2 zijn daar prima geschikt voor. De 7 gebruik je voor het paren van planken, zodat deze makkelijk een paneel kunnen vormen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Mijn 4 heeft een relatief klein handvat en vind ik niet prettig werken. Het meeste materiaal dat je tegenwoordig koopt is niet meer dusdanig van vorm dat er nog veel geschaafd moet worden. Gladschaven is vaak het enige dat nodig is.

Weinig mensen weten dit, maar eigenlijk is het niet de bedoeling dat je een vuist maakt rond het handvat. Je wijsvinger moet naar voor wijzen, alsof je een pistool nabootst met je hand. Dan moet je al heel grote handen hebben, wil het handvat niet passen.

Als je geschaafd hout koopt, moet je er inderdaad enkel de machineslag uit schaven met de zoetschaaf (nr. 4 of 5). Hier bijvoorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=ru2ZiNs_Wek
Doordat HBhout ook sprak van ruw gezaagd hout, gaf ik aan wat de andere stappen zijn.
 

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Pfff wat een kennis hier allemaal op het forum. Ik dacht dat ik wel wat wist, maar als ik dit lees is er nog veel te leren over de verschillende schaven. Ga gerust door met de berichten, kan ik nog veel van leren ;)
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Ik denk dat je voorlopig al verder kan :) Oefen gewoon al eens met een nr.4 of 4 1/2 op een machinaal geschaafd stukje hout. Dat op zich is al een leerschool, want je moet de schaaf goed afstellen. Bijtel moet natuurlijk ook scherp zijn. Heb je daar al slijpmateriaal voor? Want slijpen moet je echt wel zelf kunnen als je wil schaven met de hand. De beloning van het handmatig schaven is zeker de leercurve waard. Je zal een traantje wegpinken als je mooie dunne krullen en een spiegelglad oppervlak hebt ;)

Nee, het is een heel klein handvat. Het is geen Stanley, die past perfect.

Ah, zo. Kun je er geen ander voor maken? Of is er gewoon niet genoeg afstand tussen handvat en kikker?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.