Vocht in werkruimte

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Hoi,

Sinds een jaar woon ik in een nieuwbouwwoning, en heb ik een eigen werkruimte in de kelder. Het gaat om een gegoten betonkelder, die volledig droog is. In de werkruimte is een klein raam en een verluchtingsgat dat rechtstreeks naar buiten gaat (zonder ventilator).
Maar veel gereedschap / machines beginnen nu lichte roest te vertonen op bepaalde onderdelen, dus ik vermoed dat de lucht te veel vocht bevat. Vooral in de zomer kan het er soms inderdaad erg vochtig zijn, zeker als er warme buitenlucht naar binnen waait.

Hoe kan ik die werkruimte best droger maken? Meer verluchting voorzien? Een soort ontvochtiger plaatsen?

Verder, hoe kan ik mijn machientjes (bvb een OF1010 frees) best terug roestvrij krijgen? Licht opschuren met een fijne korrel (320 of zoiets)? Of beter niet doen, en zijn er handigere zaken?

Bedankt!
 
Meer luchtvoorzienig aan beide zijdes van de ruimte.

sinds een paar jaar hebben we spouwmuurisolatie laten aanbrengen en daarvoor werden de ontluctingssleuven in de muren dichtgemaakt.

Binnen no time was de hele kelder zo vochtig als iets(Even bij zeggen, alle muren van de kelder zijn gestuct met vochtwerendmateriaal, dus vocht door de muur kon niet echt).

We hebben toen aan beide kanten 4 gaten gemaakt van 50mm ongeveer en sindsdien totaal geen last meer gehad van enige vocht.

Een bijkomend probleem bij ons was dat de droger en wasmachine ook in de kelder staan, en zeker de droger veroorzaakte dus een zeer vochtige omgeving. Echter met die paar gaatjes ben je direct van alle problemen af.
Je voelt dan ook gewoon de lucht door de gaten trekken en dat is echt een must die je met een enkele opening of raam niet hebt.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Mijn garage was enkelsteens en tegels op zandbad. Kortom vochtig. Ik ben bezig met het doorvoeren van een aantal verbeteringen die onder ander het vochtgehalte naar beneden moeten brengen. Ten eerste heb ik een spouwmuur gemaakt inclusief isolatie. Verder ook een radiator geplaatst en een ventilatorbox die de gehele ruimte van verse lucht voorziet. Aanvoer van de verse lucht loopt via het woonhuis (heb de toegangsdeur 1,5 korter gemaakt aan de onderzijde). Afvoer uiteraard rechtstreeks naar buiten.

Persoonlijk geloof ik niet dat enkel goede ventilatie met buitenlucht roest op je gereedschap voorkomt. De luchtvochtigheid buiten is in de natte maanden m.i. te hoog.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Ook een goede ventilatie met buitenlucht voorkomt niet de roest. Zet eens een vochtmeter in de ruimte. Met twee sensors is natuurlijk helemaal mooi; één buiten en één binnen. Dat geeft je zelf een goed beeld hoe en waardoor de vochtigheid wordt beïnvloed. Je moet nogal wat stoken om die beneden het niveau van kans op roestvorming te brengen.
Ventilatie helpt natuurlijk wel om de dampproductie (zoals er de was doen). af te voeren.

klaas0639
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Continue ventilatie in een kelder werkt in de zomer averechts. De muren zijn altijd kouder dan de buitenlucht en de lucht is relatief vochtiger in de zomer wat een hoop condens veroorzaakt. Je kan beginnen in de zomer de boel af te sluiten en alleen te ventileren in de nacht bij droog weer. Verder zou ik er permanent een luchtontvochticher neerzetten, die geregeld kan worden naar een in te stellen niveau.
 
Laatst bewerkt:

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Wel, svenskapelsin, dat was mijn gedacht dus ook. Als ik in de zomer het raam op een kier liet staan, begonnen zich druppels condens op het plafond en de muren te vormen.

Extra verluchting voorzien is niet makkelijk, het zijn betonnen muren van 35cm dikte. Een kernboor kan ik nog wel regelen, maar ik wil in de winter ook de temperatuur min of meer aangenaam houden. Zou een verwarming, die het pakweg op 18graden houdt, en een ontvochtiger samen, de boel niet droger (en warmer) houden?
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Zou een verwarming, die het pakweg op 18graden houdt, en een ontvochtiger samen, de boel niet droger (en warmer) houden?

zeker, al zou het goed kunnen dat je in de winter geen luchtdroger nodig hebt. Met name de zomer en vroege herfst geven problemen. Liever geen grote ventilatiestromen overdag in de zomer en herfst en wel gebruik maken van een luchtdroger. Ik heb er 1 van woods in de kelder werkt prima.
 
Laatst bewerkt:

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Verwacht qua relatieve luchtvochtigheid niet te veel van verwarming (wèl veel beter voor het comfort natuurlijk :)).Google eens naar het verband tussen luchtvochtigheid en temp. Je hebt om enig effect te sorteren vrijwel zeker een ontvochtiger nodig. Wat is het volume van je ruimte?

Ik heb zelf een soortgelijk probleem en bestrijd de pieken in vochtigheid met een luchtontvochtiger. Zorg voor overcapaciteit. De capaciteit is wordt flink wat slechter bij lagere temp. In de zomer werken ze min of meer op hun nominale capaciteit.

Ik heb de ontvochtiger tweede hands gekocht op MP.

De hoofdreden dat ik een ontvochtiger kocht was overigens de vochtigheid min of meer stabiel te houden ivm werking van hout
Om roestvorming te bestrijden heb ik nog wat andere/extra dingen moeten doen.

mvg
klaas0639
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Volume van de ruimte is een moeilijk gegeven. De werkruimte is ongeveer 4,5 x 6 x 2,2 meter, maar er is een opening van 1,5 meter naar een aanpalende ruimte met min of meer het zelfde volume. Ik zou beide ruimtes kunnen scheiden, maar liefst niet met een vaste deur, dan eerder met 'plastieke flappen' zoals je die soms in bedrijven ziet.

Ik heb tijdens de bouw een aansluiting voor een radiator voorzien, echter de watertemperatuur hier kan max. 25 graden zijn (zelfde circuit als de vloerverwarming van het gelijkvloers), dus ik zal met twee of meer grote radiatoren moeten werken om de ruimte iets of wat te verwarmen. Maar wat voor ontvochtiger kunnen jullie aanraden? Want daar ken ik helemaal niets van.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
De kelder gaan verwarmen tot 18° gaat heel veel energie kosten :confused:

Kelders worden vaak geventileerd met de lucht uit de woning. Een mechanische afzuiging naar buiten is dus voldoende (aanvoer via kier onder de deur). Meestal is het relatief droge lucht. Je koelt de lucht wel wat af, maar ik denk dat deze veel minder vocht bevat dan de buitenlucht. In combinatie met een luchtontvochtiger is het denk ik voldoende. Als het mogelijk is, kan je het gereedschap zoveel mogelijk in een kast zetten, met onderin de ontvochtiger.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Mechanische afzuiging naar buiten kan perfect, echter ligt de trap naar de kelder aan de andere kant van de woning dan de werkruimte, en zijn er verschillende ventilatieopeningen voorzien. Ik vrees dus dat ik eerder buitenlucht zal aantrekken dan lucht uit de woning.

De woning is trouwens uitgerust met balansventilatie, en de deur naar de kelder zou min of meer luchtdicht moeten zijn, dus ook daar ga ik weinig lucht uit de woning naar de kelder kunnen trekken. Indien ik dat wel deed is mijn ventilatie ook uit balans. Klinkt complex, maar Belgische wetgeving rond energienormen ...
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Zoals Bijtel ook al zegt, verwarmen tot 18 graden gaat veel energie kosten. En een droger voor je niet echt kleine ruimte (integendeel :)) vergt ook paar honderd watt.Terwijl naar mijn ervaring hoogstwaarschijnlijk beide nodig zijn om enig effect te krijgen.

Wat ik als aanvullende maatregel nam was een verwarmde gethermostreerde geïsoleerde kast bouwen waarin ik nu mijn kwetsbaar gereedschap, lijm en verf opberg. Maar tja, niet alles kan in de kast.

Lastig voor een amateur die alleen af en toe in de ruimte werkt.

mvg
klaas0639
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als die kelder is opgeleverd als leef-/hobbyruimte kan je er van uit gaan dat de kelder is geïsoleerd. De kelder die ik als referentie heb is in Zweden, als ik het huis niet verwarm wordt het in de winter in huis 0 graden en in de kelder 6 graden. Ik denk dat het dus wel meevalt onder die voorwaarde dat de kelder geïsoleerde muren heeft en tamelijk goed luchtdicht is. Daarnaast zal de ruimte toch wel rond de 15 graden moeten zijn als je wil dat de luchtdroger efficiënt zijn werk doet.

V
Ik heb tijdens de bouw een aansluiting voor een radiator voorzien, echter de watertemperatuur hier kan max. 25 graden zijn (zelfde circuit als de vloerverwarming van het gelijkvloers), dus ik zal met twee of meer grote radiatoren moeten werken om de ruimte iets of wat te verwarmen. Maar wat voor ontvochtiger kunnen jullie aanraden? Want daar ken ik helemaal niets van.

Hier snap ik niet zoveel van, hetzelfde circuit? Je kan toch niet van een vloerverwarmingsgroep aftappen voor een radiator. Dat zou veel te veel weerstand kosten voor de vloerverwarmingspomp. Als je de aanvoer bedoelt naar de verdeler dan zou ik niet weten waarom die niet hoger dan 25 graden kan worden. 25 graden is zelfs voor LTV radiatoren wel erg weinig, die werken doorgaans op minimaal 30-35 graden. Ik neem overigens aan dat je 25 graden retour bedoelt? Je zou eventueel muurverwarming kunnen aanleggen.

Ik heb deze (woods ds28) nu 7 jaar, doet het altijd verder geen verstand van. Je kan er ook een slang op aansluiten zodat je er geen emmer onder hoeft te zetten, behuizing is degelijk van staal, waarschijnlijk in Nederland wel goedkoper te krijgen. http://www.gransbygden.se/produkter.php?p=7287
 
Laatst bewerkt:

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Die kelder is niet opgeleverd als woon/leefruimte, is gewoon kelder. Niet geisoleerd, betonnen dekvloer van 35cm en wanden van 30cm, allemaal ter plaatse gegoten. Elke ruimte heeft minimum 1 ventilatieschacht, een PVC buis van ik dacht 120mm die naar buiten leidt. Aan de buitenkant heb ik er dan een T-stuk opgezet, met aan de bovenkant een roostertje. De betonnen kelderkuip zit in dit seizoen ook minimum 1 meter in het grondwater, dat hier op ongeveer 1 meter onder de oppervlakte staat.

De voorziening voor de radiator in de kelder: Ik heb op het gelijkvloers, vlak boven de betreffende kelder, mijn collector voor de vvw van het gelijkvloers hangen. Hierop heb ik tijdens het leggen van de vvw een extra kring gemaakt, die naar de kelder loopt. De aanvoertemperatuur van het water naar die collector is momenteel maar 23 graden, ik verwacht dat niet veel hoger te moeten zetten in de winter om de woning tot een aangename 21 graden te krijgen. De woning is vrijwel luchtdicht gebouwd, en goed geisoleerd. Maar de temperatuur voor de radiator in de kelder kan dus niet hoger zijn dan de aanvoertemperatuur voor mijn vvw.

Over de energiekost voor het verwarmen van de kelder maak ik mij niet zoveel zorgen. Het mag wat extra kosten, en de woning wordt verwarmd met een bodem warmtepomp, zie al zeer zuinig is. Het electrisch verbruik van deze warmtepomp wordt gedekt door zonnepanelen die binnenkort geinstalleerd gaan worden. Dus ja, er zal extra verbruik zijn, maar die meerkost zal voor mij verwaarloosbaar zijn, en het is vooral hernieuwbare energie.
 

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Dag Erik,
Wij hebben in 1998 ook een kelder laten gieten en het grondwater staat hier 80 cm onder het maaiveld.
Mijn werkplaats in de kelder is vergelijkbaar: 8 x 5 m en 2,4 m hoog. Deze kelder heeft 3 ventilatieopeningen: eentje van 110 mm en 2 van 160 mm doorsnede.
Per 15 a 20 m² kelderoppervlakte is er een verluchtingsgat van 160 mm.
Er staan geen deuren in de kelder. De keldertrap komt uit in de garage. In één van de kelders staat de verwarmingsketel.
Op dit ogenblik is het in de werkplaatskelder 16,1°C en een relatieve vochtigheid van 51 %
In de zomer zie je wel eens wat donkerder vlekken op de buitenmuren owv de condens.

Roestvorming hier is verwaarloosbaar. Eénmaal per jaar poets is de gietijzeren onderdelen met schuurmatje en wrijf is ze in met Boeshield T9.

Volgens mij is voldoende verluchtingsgaten en luchtcirculatie de manier om roestvorming te verminderen.
(Ik weet niet waar je woont in België, maar je mag altijd langslopen.)

Succes! Johan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.