Mijn "nieuwe" lintzaag: Scheppach hbs vario 32 (

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Na lang op het forum rondgekeken te hebben en na advies gevraagd te hebben, dacht ik, leuk om even te laten weten dat ik een lintzaag heb gekocht. Ondertussen ook wat foto's gemaakt van het afstellen, en natuurlijk ben ik altijd benieuwd naar tips en adviezen! :)

De zaag
IMG_20161029_144842907.jpg
Beetje stoffig
IMG_20161029_145302314.jpg
Van binnen
IMG_20161029_145653649.jpg
Geen optimale afstelling door de verkoper
IMG_20161029_181758044.jpg
De bovengeleider is flink ingevreten
IMG_20161029_191905678.jpg
En onder... Lijkt me niet de bedoeling
IMG_20161102_204840884.jpg
De lagers bespoten met WD-40, ze rollen weer maar niet van harte. De blokjes onder en boven zo afgesteld dat ze net het lint raken
IMG_20161102_205236671.jpg
Maar onder en boven lijkt het alsof de blokjes als geheel wat te ver naar buiten staan (naar rechts)
IMG_20161102_205331181.jpg
Is dit acceptabel, of moet / kan ik daar wat aan doen. Ik vraag me ook af of bovenstaande lagers op de goede plek zitten? Boven dacht ik wel, een mm achter het blad. Onder aan de zijkant er tegen aan. En als het lukt hieronder een filmpje van de loop. Het geheel schud behoorlijk.
*filmpje lukte niet*
Oja, zaag loopt mooi over het midden van het bovenste wiel. :)
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
het lijkt alsof het blad teveel naar de zijkant zit. als ik jou was zou ik even alle blokjes los maken en de lagers ook (en meteen wat naar achteren trekken) als het goed is gaat je zaagblad dan in z'n juiste positie staan. mocht je daarna nog steeds verkeerd uitkomen met je lagers, dan is er misschien iets verbogen ofzo?
heel veel succes, maar bovenal, heel veel plezier ermee!
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Je moet de blokjes en lagers eerst loszetten van het lint, dan eerst het lint afstellen zodat het goed op de wielen loopt.
Bij bolle wielen is dat anders dan op vlakke wielen, dan het lint spannen zodat je ongeveer 0,5 tot 1 cm kan heen en weer kan bewegen.
Als je dan de machine aanzet zou het lint mooi recht als een streepje moeten lopen.
Daarna pas de blokjes en de lagers afstellen, de blokjes moeten aan de zijkanten achter de tanden en net niet tegen het lint komen. (dubbel gevouwen bankbiljet ertussen)
Daarna het lager met de rand net niet tegen de achterkant van het lint zoals op foto 4 (maar dan moet het lint wel recht naar beneden staan).
Waarschijnlijk (bij mij) zit het lager op een excentrisch asje die je kunt verschuiven en draaien zodat het mooi achter het lint komt. (ik doe er een visitekaartje tussen).
Dus het lint moet net vrijlopen als het draait, er staan genoeg filmpjes op youtube waarin dit uitgelegd wordt.
Succes Mvg,:).
 
Laatst bewerkt:

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
De achterkant van het lint zit tegen de zijkant van het lager, terwijl dit aan de voorkant moet zitten.
Daarom loopt je lint verkeerd.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Jan Willem, het is gelukt met je lintzaag, dat je er maar mooie dingen mee gaat maken!
Als het een wat ouder lint is wat niet mooi rond loopt dan is het ook de moeite waard om een nieuw lint te kopen.
Succes!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.