Dominofrees (ver)huren?

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hoihoi!

Heeft iemand ervaring met electirisch gereedschap zoals een dominofrees huren? Hoe gaat dat met ophalen verzenden?
Ik kom zo gauw niets vinden in de buurt van Rotterdam.

Voor de mensen uit omgeving Rotterdam...
Als ik van het voorjaar investeer in een dominofrees, en deze te huur aanbied als ik hem zelf niet gebruik..
Wie heeft daar dan interesse in?

Groeten,

Nico
 

sjefke32

Actieve deelnemer
8 apr 2016
45
1
Bergen op Zoom
Hoe wil je omgaan met beschadigingen, slijtage maar nog belangrijker, verbruiksmaterialen?

Ik denk dat het afhankelijk is welk model je aan wilt gaan schaffen. Laat ik mezelf als voorbeeld gebruiken, voor het merendeel van mijn werkstukken zou een DF500 voldoende zijn. Echter wil ik in het voorjaar 2 deuren gaan maken waar ik eigenlijk de DF700 nodig zou hebben om de juiste diepte te kunnen halen. Huren zou dan inderdaad een optie zijn.

Echter heb ik wel eens contact gehad met een bedrijf die de Rotex 150 verhuurde, echter moest je bijv. zelf zorgen voor schuurpapier EN de Stickfix schuurzool. Voor zo'n zool was je al snel 50 euro verder.
Ga je hetzelfde doen met je Domino (mensen zelf de frees laten kopen) dan denk ik dat je niet veel huurders gaat vinden.

Je zou natuurlijk wel de "huurders" kunnen voorzien van de verbruiksartikelen zoals domino's en frezen maar het gaat ook een hoop rompslomp geven denk ik.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Huren kan voor 25€/dag , 75€/week op marktplaats, inc verzendkosten. Zie hier voor de advertentie.

Lijkt me niet echt een goed verdien model. Kun je beter met een x aantal mensen uit de buurt afspreken zo'n ding te kopen, die je vertrouwt (liefst met z'n 2en I guess). En dan per persoon de verbruiksartikelen kopen ofzo.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
mijn 2 centen.....ik zou er niet aan beginnen.

alternatief 1
kijk liever of je uitkan met een lamellenfrees voor je verbindingen, die zijn een stuk goedkoper, van Ferm tot Bosch Pro/Blauw.


alternatief 2
koop de machine die je wilt (domino of lamellenfrees) en verkoop die weer na je klussen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Nog een aandachtspunt: in feite moet je meteen een stofzuiger mee verhuren. Zonder kan je de Domino ook gebruiken, maar dat komt de levensduur van de machine niet ten goede.
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Nog een aandachtspunt: in feite moet je meteen een stofzuiger mee verhuren. Zonder kan je de Domino ook gebruiken, maar dat komt de levensduur van de machine niet ten goede.

Heel goed Seren!!!!! Die domino daar moet je een stofzuiger aanhangen.

edit: even snel gezocht op google en er zijn zat mensen die hem zonder gebruiken, ik zelf zou het niet zo gauw doen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Niet doen!
Gereedschap stel je enkel ter beschikking van mensen die je echt kan vertrouwen en weten hoe ze er mee moeten omgaan.
Anders ga je snel voor nare verrassingen komen te staan.
Eventueel kan je de machine bij jou thuis ter beschikking stellen, dus onder jou toezicht.
Of het omkeren en op zoek gaan naar iemand waar je zelf terecht kan.
Bedenk ook dat als je op regelmatige basis een machine te huur gaat aanbieden je dan als professionele aanbieder wordt beschouwt en aan allerhande regels en verplichting onderworpen bent.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Dit klinkt leuk! maar ze rekenen ook 0.50 cent per km.. Dus van bunnik naar Rotterdam 4x.. Dat is dus 150 euro voor een dag...
Als je kon ophalen was t interessant geweest.

Klinkt alsof t toch op den duur investeren wordt.. Domino heeft toch voorkeur boven lamellen frees. Massieve houtverbindingen maken zal ik veel doen!
En zoals t er nu naar uitziet kan ik nog wel even meubels blijven maken :).

Huren kan voor 25€/dag , 75€/week op marktplaats, inc verzendkosten. Zie hier voor de advertentie.

Lijkt me niet echt een goed verdien model. Kun je beter met een x aantal mensen uit de buurt afspreken zo'n ding te kopen, die je vertrouwt (liefst met z'n 2en I guess). En dan per persoon de verbruiksartikelen kopen ofzo.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Wauw, ik zie het op hun website. Wellicht is het een marktplaats aanbieding, anders is het wel heel erg misleidend.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Heel goed Seren!!!!! Die domino daar moet je een stofzuiger aanhangen.

edit: even snel gezocht op google en er zijn zat mensen die hem zonder gebruiken, ik zelf zou het niet zo gauw doen.
Bij ons op de avondschool hebben ze een DF500,en die wordt door allerlei(beginnende) houtbewerkers gebruikt, zonder stof afzuiging.Wel, dat ding ziet er echt schabouwelijk uit.De geleidestangen zitten vol stof, dus de 'plunge' beweging gaat extreem stroef tot niet. Gaten moeten meerdere passen gemaakt worden, wat de nauwkeurigheid zeker niet ten goede komt.

De Domino is sowieso een toestel waar je (even) mee moet leren werken, degenen die weten hoe het toestel werkt hebben er m.i. zelf een... Geen toestel om zomaar met beginnen rond te lommelen...
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Bij ons op de avondschool hebben ze een DF500,en die wordt door allerlei(beginnende) houtbewerkers gebruikt, zonder stof afzuiging.Wel, dat ding ziet er echt schabouwelijk uit.De geleidestangen zitten vol stof, dus de 'plunge' beweging gaat extreem stroef tot niet. Gaten moeten meerdere passen gemaakt worden, wat de nauwkeurigheid zeker niet ten goede komt.

De Domino is sowieso een toestel waar je (even) mee moet leren werken, degenen die weten hoe het toestel werkt hebben er m.i. zelf een... Geen toestel om zomaar met beginnen rond te lommelen...

Ik heb de 700 en dat is inderdaad niet een machine waar je heel snel mee kan lezen en schrijven.

Botte freesjes misschien in de 500?

Die 500 is misschien ook niet helemaal goed afgesteld. er is een heel makkelijk calibratiefilmpje op youtube, dat is zo gedaan :)

https://www.youtube.com/watch?v=CLAfpRxihqw

Die paul Marcel legt altijd erg leuk uit.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik zou nooit verhuren, dan haal je problemen op de hals.
Heb je misschien familie/vrienden die af en toe een klus doen?
Of misschien een forumlid in jouw regio.
Dan kan je samen zo'n ding kopen.
Of eventueel wachten op de goede tweedehandse aanbieding als je de aanschaf wat duur vindt.
En als je echt veel in massief hout verbindingen wil maken zoals je zegt dan is zo'n aanschaf z'n geld wel waard lijkt me.
 
Laatst bewerkt:

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
527
48
Groningen
Willem, als je toch met massief hout werkt, waarom dan niet gewoon een pen en gat verbinding maken? Of als je niet zo'n puristen bent waarom dan niet een paar lamello's, ipv veel duurdere maar sterkere domino's?

Een vriend had een buiten tafel van massief eiken, met een "hoofdbord", aan de kopse kant een dwarslat, bevestigd met domino's. Dat kon ik zien omdat het blad er tussen weg was gevallen omdat de dominos verrot waren :p
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Willem, als je toch met massief hout werkt, waarom dan niet gewoon een pen en gat verbinding maken? Of als je niet zo'n puristen bent waarom dan niet een paar lamello's, ipv veel duurdere maar sterkere domino's?

Een vriend had een buiten tafel van massief eiken, met een "hoofdbord", aan de kopse kant een dwarslat, bevestigd met domino's. Dat kon ik zien omdat het blad er tussen weg was gevallen omdat de dominos verrot waren :p
Heb je al eens de Domino gebruikt?
Op de tijd die je nodig hebt om de machines in te stellen voor pen en gat (langgatboor en freesmachine) zijn de verbindingen met de Domino al gereed. Nabewerkingen zijn niet nodig en de verbindingen zijn altijd nauwkeurig passend.
Lamello is geen alternatief voor pen en gat.
Voor buiten moet je sippo Domino's gebruiken. De beuken zijn inderdaad niet bestand tegen vocht.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Heb je al eens de Domino gebruikt?
Op de tijd die je nodig hebt om de machines in te stellen voor pen en gat (langgatboor en freesmachine) zijn de verbindingen met de Domino al gereed. Nabewerkingen zijn niet nodig en de verbindingen zijn altijd nauwkeurig passend.
Lamello is geen alternatief voor pen en gat.
Voor buiten moet je sippo Domino's gebruiken. De beuken zijn inderdaad niet bestand tegen vocht.

Sorry, maar ik kan het toch niet laten...
Sinds wanneer heb je allerlei machines nodig voor pen-gat verbindingen?
Kan toch prima met de hand en als je dan toch een machine wilt gebruiken, zaag de wangen dan op de lintzaag.
Hetzelfde geld voor zwaluwstaarten. In de tijd die het je kost om allerlei machines in te stellen heb je ze met de hand al gemaakt.

Hans
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Misschien met heel veel oefenen... Maar ik denk dat de dominofrees, mits je deze machine onder de knie hebt.. 99% van de tijd ruim wint van de handzaag en beitel..
Wel leuk om af en toe die vaardigheid te oefenen natuurlijk. Commercieel gekeken naar de tijd denk ik dat een dominofrees toch voordeliger zal zijn in verloop van tijd.


Sorry, maar ik kan het toch niet laten...
Sinds wanneer heb je allerlei machines nodig voor pen-gat verbindingen?
Kan toch prima met de hand en als je dan toch een machine wilt gebruiken, zaag de wangen dan op de lintzaag.
Hetzelfde geld voor zwaluwstaarten. In de tijd die het je kost om allerlei machines in te stellen heb je ze met de hand al gemaakt.

Hans
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Misschien met heel veel oefenen... Maar ik denk dat de dominofrees, mits je deze machine onder de knie hebt.. 99% van de tijd ruim wint van de handzaag en beitel..
Wel leuk om af en toe die vaardigheid te oefenen natuurlijk. Commercieel gekeken naar de tijd denk ik dat een dominofrees toch voordeliger zal zijn in verloop van tijd.

Het is denk ik vooral een kwestie van hoe je het liefste werkt:
Tot een jaar of twee geleden deed ik vrijwel alles met machines.
Nu gebruik ik mijn machines vrijwel alleen nog voor de grove voorbewerking. Ik schaaf daarna alles na met de hand.
Op die manier krijg ik de meest mooie en strakke plankjes zonder enige vorm van machineslag of wat dan ook.
Daarna met de hand de houtverbindingen, vind ik veel leuker dan met de Woodrat zoals ik het vroeger deed.
Scheelt ook een hele hoop herrie en stof vind ik ook zeer aangenaam!
Voor mij persoonlijk geeft dit ook meer waarde aan het werkstuk.

En nogal logisch, hoe vaker je het doet hoe handiger en sneller je erin wordt. Dat geldt zowel voor machinaal als handwerk.
Kijk maar eens naar de filmpjes van Paul Sellers, hoe snel hij de meest mooie verbindingen maakt.
Voor mij als hobbyist is tijd overigens geen issue.

Maar nogmaals dat zijn persoonlijke keuzes, er is niet goed of slecht, alleen waar je je het meest happy bij voelt.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik wil Chenak in zekere mate bijvallen aangezien er pas geleden ook nog iemand bezig was met de vraag of hij een lamellofrees of domino moest aanschaffen of eventueel met deuvels zou werken.
Door verschillende mensen werd verteld dat de domino de beste keus was.
MIjn idee is dat een domino best een verantwoorde uitgaaf is maar dan vooral als je een bedrijf hebt en tijd dus geld is.
Voor de hobbyist ligt dit anders vind ik en zoals Chenak ook al zegt; het is vooral een kwestie van hoe je het liefste werkt.
We zijn hier in het Westen veel te veel bezig met het idee dat tijd zo'n belangrijke factor is.
Hoe maakten mensen dat vroeger?
Toen werden er ook mooie meubels gemaakt.
En zeker zoals Chenak zegt dat als je je een bepaalde methode eigen maakt dat het dan heel goed voor je kan werken.
Als ik die oude Japanners met hun handgereedschap zie op youtuibe dan krijg ik altijd zo'n heel rustig gevoel dat snelheid niet belangrijk is en misschien is dat wel een hele goede instelling?
En ook die mensen hebben geen domino.
 
Laatst bewerkt:

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik ben zelf ook hobbyist maar die Domino staat bij mij toch netjes bovenaan mijn 'dat-wil-ik-zeker-en-vast-hebben'-lijstje :)
De leercurve zou wat groter zijn, maar wat versta je hieronder?
YouTube afschuimen waarbij het gebruik ervan in geuren en kleuren wordt uitgelegd?

Verhuren zou ik dit ding nooit doen, tenzij aan familie of vrienden (dan zal het eerder lenen zijn).
Als er iets aan kapot gaat dan begint de miserie, wie heeft wat gedaan?
Heeft persoon X uw Domino naar de vaantjes geholpen, of persoon Y, die misschien amper 2 sleuven heeft gefreesd waarna je Domino het begeeft (bv omdat persoon X er te bruut mee omsprong).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.