Potje in marmertechniek geplaatst

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het is de 2de maal dat ik een marmertechniek plaats op een draaiwerkje.
De houtsoortkeuze is wilg met wat slaap in.

Hier de startfase.
IMG_3778.jpgIMG_3786.jpgIMG_3787.jpgIMG_3789.jpgIMG_3799.jpgIMG_3802.jpg

Werkstuk ruw rond draaien en wat vlak zetten op de kopkant.
IMG_3809.jpg

De gewenste diameter draaien na het afruwen.
IMG_3814.jpgIMG_3817.jpgIMG_3821.jpg

Werkstuk vorm geven volgens de inspiratie op het moment zelf.
IMG_3823.jpgIMG_3831.jpgIMG_3838.jpgIMG_3843.jpg

Het werkstuk schuren tot korrel 320.
IMG_3857.jpg

Het resultaat na het schuren.
IMG_3860.jpgIMG_3861.jpg

Marmertechniek op plaatsen.
Deze techniek leg ik voorlopig nog niet uit omdat ik eerst toestemming wil vragen aan de persoon die het mij aangeleerd heeft.
Hopelijk hebben jullie daar begrip voor, maar het resultaat toon ik wel.
IMG_3886.jpgIMG_3892.jpg
 
P

Pel

Guest
Op de foto zou ik zo zweren dat het echt marmer is, althans er heel erg op lijkt, persoonlijk in het niet mijn smaak, dit gaat m.i. een beetje de kitscherige kant op, maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Geef mij toch maar de eigen hout nerf en kleur, overigens is het een mooi gedraaid schaaltje Didier.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Op de foto zou ik zo zweren dat het echt marmer is, althans er heel erg op lijkt, persoonlijk in het niet mijn smaak, dit gaat m.i. een beetje de kitscherige kant op, maar dat is natuurlijk voor iedereen verschillend. Geef mij toch maar de eigen hout nerf en kleur, overigens is het een mooi gedraaid schaaltje Didier.

Groet Pel.

Pel,
Ik draai persoonlijk liever constructieve dingen, maar het is ook eens leuk om de grenzen eens anders te gaan leggen naar iets anders wat je normaal gezien nooit doet.
Die marmertechniek is iets heel speciaals en geduldig om uit te voeren.
Het is trouwens heel leuk om deze techniek uit te voeren.
Uw mening respecteer ik zeker hoor.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Het potje is mooi Didier, en ook de afwerking is je goed gelukt, maar verder ben ik het met Pel eens.

Dank u Nico, het draait momenteel eens rond een techniek dat niet iedereen zomaar onder de knie kan krijgen.
Het is zoiets van, "het lukt je of het lukt je niet".
Het is inderdaad als je het continue gaat uitvoeren bij ieder stuk dat je maakt het zeker kitscherig gaat worden.
Dit is zeker mijn bedoeling niet om die toer op te gaan.
Jullie zijn ander werk van me gewend en dat komt er binnenkort weer aan.
 
P

Pel

Guest
Uiteraard is grenzen verleggen in je vak een must Didier, echter mij ging het om smaak. ik weet dat de techniek vroeger veelvuldig werd toegepast, als echte marmer toch echt te duur was. Maar er zijn meerdere technieken zo zijn er schilders die met penselen marmer imiteren, maar de techniek die jij hier gebruikt hebt steekt daar duidelijk bovenuit.

Groet Pel.
 
Hoi Didier,

Mooi hoor. Maar zo als met alles je moet er van houden :cool:.
Wel bijzonder dat je het hout op deze manier totaal kunt veranderen.
Het stuk wilg vond ik persoonlijk voordien aantrekkelijker. Had je dat bewust behandeld waardoor die tekening was ontstaan ?

Gr Edwin.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Wow, over smaak valt te twisten maar dit had ik echt niet verwacht! Kan me voorstellen dat je je grenzen wilt verleggen, of dat nou in de lengte of in de breedte is :)

Hangt de kleur van de houtsoort af of alleen van de verf?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
@ Edwin en Jan,
Jullie hebben ongeveer dezelfde opmerking als ik het goed begrijp.
De nerf of structuur is heel belangrijk om deze techniek tot zijn recht te doen komen.
Het geschiktste hout is namelijk houtsoorten met slaap, wratten, conifeer, wortelhout, esdoorn met zijn spiegeleffecten, het onderste hout van stammen die zo dicht mogelijk bij de wortels zitten.
Gebruik je gewoon recht dradig hout zonder enige tekeningen erin, dan kan je het zeker niet bekomen.
De kleuren die je toepast komt vanzelf. Je kan het zeker ook bekomen door een oranje-achtige techniek toe te passen of een ander dergelijk kleur.
Je moet ervoor zorgen dat de kleur in het hout op verschillende plaatsen anders gaat opslorpen en dit bekom je gemakkelijk door bijvoorbeeld hout met slaap.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.689
2.567
Gaanderen
Didier mooie schaal en mij bevalt het resultaat. Bij de demodag van radius aan het begin van het jaar kregen we deze of een erop gelijkende techniek uitgelegd. Jammer dat het niet werkt bij saai hout.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Didier mooie schaal en mij bevalt het resultaat. Bij de demodag van radius aan het begin van het jaar kregen we deze week of een erop gelijkende techniek uitgelegd. Jammer dat het niet werkt bij saai hout.

Dit is eigenlijk die techniek vanop de dag in Halsteren.
Ik heb onlangs Luc Verlinden ontmoet en aan hem geleerd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.