Een paneeldeur opknappen, bossingpanelen maken (fotoverslag)

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Een fotoverslagje van het opknappen van een paneeldeur.

1.JPG
De deur waar ze in moeten komen (wc deur). Was aan beide kanten een plaat triplex op het glas geplakt en vol met plamuur gezet, heel gedoe om alles er uit te breken met zo min mogelijk schade aan de sponning. Het glas heb ik maar gewoon stuk geslagen, anders schoot het echt niet op.

Vervolgens een paneel samengesteld uit oude grenen planken, dacht dat ik daar ook foto's van had maar kennelijk niet.

2.jpg
Eerst de kopse kanten met een bossingschaaf. Nog best wat gedoe, bossingschaaf is maar 45mm breed terwijl de bossing 70mm moest worden. Dus eerst schuin geschaafd met een no. 5, daarna telkens gewisseld tussen een no. 4 en de bossingschaaf om voldoende diepte te verkrijgen.
3.jpg
Daarna de langskanten. Eerst met de bossingschaaf geprobeerd, dat was geen succes. Bij de tweede poging eerst een groef geschaafd met een veerploeg, vervolgens de rest uitgeschaafd met een no. 6 en een boorschaaf. Gaat erg goed zo!
4.JPG
Oeps, had het paneel niet goed ondersteund bij het schaven aan de andere kant, was dus gebroken. Snel weer gelijmd met sneldrogende lijm, de boel "geklemd" met ducktape.
5.JPG
6.JPG
Eerste paneel is af en pas gemaakt. De sponningkant zal nog met latten worden afgewerkt.

Kost toch wel veel meer tijd dan gedacht, maar het wordt wel mooi :D
 

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Mooi! Is ook dankbaar werk om oude deuren weer in originele staat te brengen.

Ik had het geluk dat ze in de jaren 70 hardboard op alle deuren hadden getimmerd. Zelfs het glas hadden ze laten zitten.
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Heb in mijn oude appartement ook drie paneeldeuren in oude glorie hersteld toen ik alle deuren opnieuw heb geschilderd. Heeft me twee weken verlof gekost, maar ik heb er elke dag van de vijf jaar dat ik er nog heb gewoond plezier van gehad.
Dankbaar werk
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Mooi verslag, bedankt.
En top dat je je fout met het klemmen laat zien. Daarmee kunnen onzekere houtbewerkers zien dat er altijd iets kan gebeuren.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Bedankt voor de leuke reacties! Het is niet in mijn eigen huis trouwens, maar dat van mijn zus.

Het vervolg:
7.jpg
Het maken van het tweede paneel. Beetje economisch omgaan met mijn hout, dus het beschadigde deel schuin afgezaagd en er een nieuw stuk hout op gelijmd met sneldrogende lijm.
8.jpg
Paneel in elkaar lijmen
9.jpg
En weer schaven. In totaal 3 vuilniszakken vol schaafsel voor twee paneeltjes, haha :p
10.JPG


Vervolgens de sponning iets uitgediept met mijn grondschaaf, panelen pas gemaakt. Kwartrondjes gehaald van 11x11 en alles gemonteerd. De verstekken heb ik gezaagd met een zelfgemaakt verstekbakje naar Paul Sellers' voorbeeld (Making a Poor Man's Mitre Box with Paul Sellers). Werkt erg goed, sommige verstekken sluiten niet helemaal maar dat is omdat de sponning verre van haaks is.

14.JPG
12.jpg
13.jpg

Hier het resultaat :)

[h=1][/h]
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
IMG_2742.JPG
De deur is inmiddels pas gemaakt en hangt weer in het kozijn. De vloer is zo'n 5 centimeter opgehoogd dus er moest flink wat af. De neuten zijn ook weer teruggeplaatst na wat opknapwerk, ze waren er namelijk niet allemaal heel vanaf gekomen bij het demonteren.
 

Arthurdeboer

Actieve deelnemer
14 apr 2016
283
0
Doetinchem
mooi gedaan hoor. Die Paul Sellers' website is echt een aanrader! Wat een geweldige instructie video's. Waar sommige geld vragen voor dvd's kan je op zijn website alles gewoon rustig bekijken.
 
P

Pel

Guest
@usernaamvergeten, nu zul je het schaven wel onder de knie hebben? Mooi resultaat en dat allemaal met handwerk petje af.

Groet Pel.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.694
99
Utrecht
Mooie werkbank heeft je zus trouwens op haar balkon :)

Die werkbank en dat balkon zijn inmiddels ook wel herkenbaar...
Als er een schaaf wordt aangeboden op marktplaats weet je meteen welk forumlid zijn schaaf te koop zet wanneer de werkbank en het balkon op de achtergrond staan ;)

Overigens mooi werk zo met de hand!
Geeft mij een beetje moed om de bestaande deuren te kopiëren voor de zolder :)
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ja, dat schaven gaat inmiddels wel lekker ;) Ik vind het ook wel leuk, dat scheelt!

De werkbank staat trouwens bij mij thuis op het dak, niet bij mijn zus. Ik snap dat het nogal verwarrend is omdat ik thuis al het een en ander heb voorbereid, en de rest dan afmaak bij haar. Het is een hoop op en neer gesjouw met alle spullen in ieder geval.

Wel grappig dat ik zo herkenbaar ben, toch is het niet zo vaak dat ik een schaaf te koop heb. Nu toevallig wel een, heb zelf een low knob gekocht namelijk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.