Schaaltje van berken met slaap

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik had nog een paar stukjes hout liggen van de cursus bij de houtdraaierij.
Nadat ik met Rien1 samen mijn het tegencenter goed gericht had werd nu wel eens tijd om wat te gaan draaien (na de cursus alleen wat pennen gemaakt)

De wanden zijn ca. 4mm dik en het schaaltje is afgewerkt met verbeterde houtolie

Ik had duidelijk voor ogen wat ik wilde, en dat is me redelijk goed gelukt.
er zat wel wát schuurwerk aan maar dat mag de pret niet drukken.
Later zag ik wel dat de holte waar de chuck opgespannen was iets beter afgwerkt had kunnen worden, ik zie zelf nog wat sporen, dat is jammer

Maar hey, mijn moeder was er blij mee :D

P1050063.jpg

P1050064.jpg

P1050065.jpg

P1050066.jpg

P1050067.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Als moeder er blij mee is, is dat al heel goed.
Mooi gedaan en het is beuken met slaap zo te zien.
Je bent gestart met een gezonde microbe en je moet ze goed onderhouden.
Op naar het volgende stuk nu.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Goed gedaan jeroen.
Dat pennendraaien daar zie ikzelf niets in (waarschijnlijk zijn mijn vingers daarvoor te dik).
De schaal ziet er goed uit maar als ik naar de verhoudingen kijk lijkt mij de wanddikte wel wat meer als 4mm ofwel is de schaal heel erg klein.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het schaaltje is inderdaad niet zo groot rien, ik denk een cm of 18
de wand dikte klopt wel, gemeten met de krompasser
Ik zie zelf ook op de foto dat het dikker lijkt, waarschijnlijk vertekend het wat door de ronde/lage buitenkant

Pennen is best geinig, vooral om ze kado te doen....
anders is het ook een goede oefening om met de vormguts nauwkeurig te werken (iets wat nog steeds niet lukt :D )
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
oefening om met de vormguts nauwkeurig te werken (iets wat nog steeds niet lukt :D )[/QUOTE]

Je weet het Jeroen "met de hamer past alles" zeker als het een hele zware is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zelfs met een zware hamer kun je met finesse en klein tikje uit delen, als je er maar mee om weet te gaan....dus oefenen, oefenen en nog eens oefenen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.