Diep uithollen: Rolly Munro vs Crown Revolution

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Ik ben op zoek naar een beitel om diep snijdend uit te hollen.

Ik twijfel tussen:

Mijn vragen:
  • Heeft iemand weet van betere prijzen voor de Munro?
  • Wie heeft er ervaring met één of alle twee, welke vinden jullie beter en waarom? Is de Munro echt 100€ meer waard?
  • Eventueel een ander merk met gelijkwaardige prijs/qualiteit.

Ronny
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Complete Hollowing Systems
DescriptionPrice*
Click to buy
Hamlet Siragas Little Sister hollowing system with 3/8 in. cutter and tapered stem with 1/2 inch bore x 12 inch Multi-handle£72.98
Hamlet Siragas Little Sister hollowing system with 3/8 in. cutter and tapered stem only , unhandled£42.98
Hamlet Siragas Little Sister hollowing system with 3/8 in. cutter and tapered stem with 10 inch beech handle£48.23
Hamlet Siragas Little Brother 2 Deep hollowing system with 1/2 in. cutter, collet and stem with 17in. Multi-handle£84.34
Hamlet Siragas Big Brother 2 Deep hollowing system with 1/2 in. cutter and 5/8 in. stem with 26in. Multi-handle£94.26


Deze zijn te vinden bij www.toolpost.uk
de onderste is mischien wel iets voor you.... ik heb er zelf geen ervaring mee.
ik heb toevallig vandaag een paar dingen daar besteld. De koers is nu gunstig.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
691
28
Vlaams Brabant (be)
Bedankt Jurriaan voor de links, maar deze beitel is wat te fors voor mijn HBM1100 bank, maar ik heb wel interresse voor later (na aankoop van een zwaardere bank), zijn deze beitels standaard verkrijgbaar of is dit maatwerk?
Welke beitel kan als de betere beschouwd worden tussen Rolly Munro, Crown Revolution, ...?
Ronny
 
Ik heb de Hamlet Big Brother, en de grote Crown. De Crown loopt niet vol ongeacht nat of droog hout. De Hamlet loopt wel vol en dat is er vaak lastig uit te krijgen, maar je kan er wel zwaardere krullen mee maken. Ik ben ook op zoek naar een zwaardere uitholler, en dacht aan de Rolly Munro of de Woodcut. (Nu ook bij Ronald te koop). Nu Jurriaan zegt dat de Rolly Munro ook kan vol lopen valt deze voor mij ook af. Dan blijft de woodcut nog over maar dan moet ik nog even sparen.:)
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Ik heb zowel de Big Brohter als de grote Munro Hollower. De Munro vind ik veel beter omdat deze veel mooier snijdt en veel beter af te stellen is als de Big brother. Ik heb ook een hele tijd last gehad van het vollopen van de Munro, totdat Rolly himself zei dat dat vooral afhangt van hoe scherp het bitje is. Sindsdien slijp ik het bitje veel vaker en heb alleen nog een verstopte Munro als de pot te vol zit met spanen, als ik door een heel klein gaatje iets uithol en te lang wacht met spanen verwijderen.
Mijn eerste Big Brother was vrijwel niet af te stellen. Dit bleek veroorzaakt te worden doordat het getapte draadgat niet haaks op het contactvlak waar de beitel en kap op vastgezet worden. Na omruiling bij de leverancier kreeg ik een betere, maar helemaal goed is ook deze niet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.