Eikenhouten tafelblad

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Ik heb op marktplaats een mooi partijtje eikenhout gekocht en wil er een tafel van gaan maken. Aangezien het m'n eerste project is van deze omvang en met "echt" hout, maak ik me een beetje zorgen of het door mij gekozen ontwerp niet teveel gaat werken.

Het ontwerp is met name gebaseerd op de beperkingen van m'n gereedschap en het feit dat de verschillende onderdelen een beetje handelbaar moeten blijven. Door te werken met slechts twee lange delen en de rest op te vullen met panelen opgebouwd uit kortere delen (zie bijgevoegde tekening) denk ik dat te bereiken. Nadeel is echter dat de panelen "opgesloten" zijn en - indien ze gaan werken - de verbindingen van het frame los duwen.

De verbinden maakt ik met behulp van dominos en natuurlijk verlijm ik de delen over de gehele lengte. Moet wel iets kunnen hebben, maar de vraag is of het genoeg is.

Ik kan niet bepalen hoe droog/nat het hout is, maar het heeft (volgens opgave van de verkoper) zeker 3 jaar binnen liggen drogen.

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het beste lijkt me om de korte "opvullatten" juist niet vast te lijmen. Geef die aan het eind een pen, frees een groef in de dwarslatten waar die pennen vervolgens ingaan en kunnen schuiven.

De simpele vuistregel met werkend hout, in de lengte werkt hout bijna niet, in de breedte juist wel. Die dwarslatten staan haaks op die opvullatten, dus dat gaat niet goed. Die lange latten kan je wel met dominos aan de dwarslatten vastlijmen. Daar klopt de richting ook niet, maar dat gaat over zo'n kort stukje, dat het wel goed gaat.

Wat ik dus voorstel is om er een soort paneeldeur van te maken met een zwevend paneel. Het is nu de vochtigste tijd van het jaar, dus het hout zal vooral gaan krimpen als je het in je huis gaat gebruiken. Er zullen dus wel kieren zichtbaar worden.
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Op basis van de suggestie van Seek (nog bedankt!) ontwerp iets aangepast en de panelen met behulp van pen en groef in het frame vast gemaakt. Frame verlijmt met behulp van domino's. Indien de voorspelling klopt dat de panelen nog iets gaan krimpen blijft het frame gesloten.

Geeft echter wel de volgende vraag. Hoe kan ik de kieren tussen de panelen het best opvullen. Om eventuele beweging op te vangen heb ik nu reeds een kiertje van 1mm, maar het zou me niet verbazen indien deze nog iets groeien. Ik zit zelf aan iets van was te denken, maar wellicht zijn er betere oplossingen. Mooiste zou iets zijn wat wel redelijk hard is, maar werken toestaat.

Een paar foto's van het blad in de klemmen en nadat het verwijderen van de lijmresten en de eerste schuurbeurt.

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Ik zou adviseren om aan de kieren niks te doen, je gaat vandaag een kier opvullen en morgen verschijnt er een nieuwe, door de gekozen constructie ga je steeds af te rekenen hebben met werkend hout, daar is niks aan te doen. Het probleem is als het ware ingebouwd in de constructie.

Niet voor niks worden bij tafelbladen de kopse regels op de volle breedte van het blad gemaakt, de lange delen stoten hier tegen. de kopse regels worden ook op een dusdanige manier bevestigd dat werken van het hout mogelijk is.

Afwijken van de gangbare manier van werken zorgt in de meeste gevallen voor problemen, hout is en blijft een levend materiaal. Er moet bij de constructie dan ook altijd goed nagedacht worden over deze eigenschap, en hoe er mee om te gaan.

Hoe verleidelijk ook, niet elke mooie schikking kan ook uitgevoerd worden in massief hout zonder dat er zich problemen stellen :shock:
De enige fail proof oplossing om bovenstaand blad te vervaardigen is fineren, jammer maar helaas.

Mvg,

André
 

nebulous

Nieuw lid
24 mrt 2010
16
0
Door de panelen ook in de lange stukken in een groef onder te brengen kun je wel kieren voorkomen lijkt me. Maar dan heb je dus wel een rand die iets hoger is dan 't blad. En het is wat lastig om achteraf nog te implementeren.

Hmm, da's eigenlijk het gewone frame-and-panel idee wat vaak in kasten en deuren wordt gebruikt natuurlijk. Het paneel wordt dan aan vier zijden in een groef ondergebracht.
 

RockNRolla

Actieve deelnemer
24 mrt 2009
50
0
Het paneel is rondom in een groef ondergebracht, maar heb ondertussen iets bedacht. Herinnerde me het adagium dat je van onvolkomenheden ook een design element kunt maken.

Met dat in het achterhoofd heb ik de kieren met behulp van een bovenfrees 6mm breed en 4mm diep gemaakt. Vervolgens de kieren dichtgezet met het spul dat ook gebruikt wordt om teakhouten dekken af te werken (sikaflax dekrubber) om zo een mooie flexibele zwarten rand te creeren. Moet nog even uitharden en afgewerkt worden, maar denk dat het er goed uit gaat zien. In iedergeval een uniek design element en kan tot 250% rek hebben voordat het scheurt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.