Hout tussen de verf en weefsel.

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Momenteel is er de expositie van werk van Alma Tadema (een Fries schilder rond 1900) in het Fries Museum te Leeuwarden.
Parallel daaraan is er een expositie van FRIA leden in Tresoar (het Friese cultuurhuis) in Leeuwarden. Fria is de vereniging van kunstenaars in Friesland, waar ik lid van ben.
Ons is gevraagd werk te exposeren geïnspireerd op het werk van Alma Tadema.
Adema gebruikte lichtweerkaatsende panelen in zijn atelier om elke dag een constante spiegeling van het licht te hebben.
Dit bracht mij op het idee ook spiegels te gebruiken bij de presentatie.
Tadema verbleef lange tijd in Italië (Toscane) en gebruikte Toscaanse elementen in zijn schilderijen.
Daarom draaide ik van allerlei houtsoorten cipresvormen, die ik op een spiegel plaatste.
Voeg daarbij een schaalobject uit een acacia knol en vier "torentjes" als eerbetoon aan Siegfried Schreiber - een Duits houtdraaier die vorig jaar overleed - en mijn bijdrage is compleet. Nog te zien tot begin februari 2017.
De foto's en mooie belichting spreken voor zich: strak en modern.
Veel kijkplezier wenst jullie
Jan Pranger.

PA300001.jpg

PA300002.jpg

PA300003.jpg

PA300004.jpg

PA300021.jpg

PA300023.jpg

PA300017.jpg

PA300034.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Mooie foto's Jan! Vooral de reflecties van de spiegels op de wand maken een mooie achtergrond voor jouw kunstwerken:) Met mijn vrouw heb ik het genoegen gehad bij de opening van de expositie te zijn. Wij zijn onder de indruk van de prachtige werken die de Friese kunstenaars hebben gemaakt, alle complimenten! En heel mooi dat jouw bijzondere draaiwerk er voor zorgt dat deze discipine in de kunst vertegenwoordigd is. Ik ga zeker nog eens een keer kijken!

Fons
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Uw draaiwerk heeft zeker een groot aandeel in dit museum Jan.
Het staat op zijn plaats bij al die kunstwerken.
Prachtige opstelling.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.