Krachtstroom of Mafell erika 85

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Beste forumleden,

Ik ben ben op zoek naar een zaagtafel voor in mijn eigen werkplaats; dit in verband met afzuiging en minder gesleep in en uit mijn bus.

De zaagtafel gaat voornamelijk gebruikt worden voor het afkorten en zagen van plaatmateriaal - meestal 18mm dik en af en toe eiken planken tot 3 cm zowel schulpen en afkorten. Plus daarbij een keer of 3 per jaar het schulpen van vuren 5x7 op 45 graden.

Nu lijkt mij de Mafell Erika 85 mij daar heel geschikt voor met name door zijn compactheid en de mogelijkheid om hem af en toe mee te nemen of klein op te bergen. Ook de 220 volt aansluiting is voor mij een pluspunt.

Alleen het wordt een aanzienlijke investering en nu vraag ik mij toch af of ik niet beter krachtstroom kan aanleggen en toch een harvey of iets dergelijks op krachtstroom aan kan schaffen.

De Dewalt en Festool zaagtafels waar ik op mijn werk mee zaag vind ik qua vermogen te kort schieten om fatsoenlijk hout te kunnen schulpen en ik verwacht dat dit bij de Mafell net iets beter is (is ook mijn ervaring met de invalzaag).

Dus kortom de vraag: Krachtstroom of voldoet de Erika 85?

Ik hoor graag jullie reactie; alvast dank daarvoor.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Een Festool cs70 die niet fatsoenlijk 3cm eiken kan schulpen:confused:, ik schulp er probleemloos 5cm Azobe mee. Ik heb ook nog een Robland met een 4pk motor, ik kan niet zeggen dat die motor nou veel sterker is dan die van de Festool. Persoonlijk vind ik normale zaagtafels waardeloos voor plaatmateriaal (van groter formaat). Je hebt dan een werkblad nodig dat de plaat goed ondersteunt of een invalszaag langs een liniaal. Wat bedoel je eigenlijk met 380v of de Erica? Bedoel je met 380v een professionele zaagtafel zoals Robland, hammer etc.? Er staat hier overigens een Hammer te koop, heb die tafel gezien toen ik de lintzaag afhaalde die tafel is nog als nieuw.

http://www.woodworking.nl/showthread.php?19352-(Aangeboden)-Hammer-K3-Winner-400V
 
Laatst bewerkt:

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Ik bedoel met krachtstroom idd een hammer of iets dergelijks. En inderdaad hele platen zaag ik al met een een lineaal.
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Wat voor bladen heb je op de Dewalt en Festool zitten?
Zaag er met geen probleem eiken/azobe en ander hardhout mee.
Maar ik heb de standaard bladen nog steeds in de verpakking zitten.
Setje Freud Pro bladen bij gehaald voor schulpen en afkorten en ze hebben tot nu toe moeiteloos alles verwerkt wat ik er tegenaan gegooid heb.
 

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Ik dacht stehle of zoiets en stomp zijn ze ook niet er liggen altijd wel geslepen en nieuwe zagen bij de bedrijven waar ik werk, alleen er is altijd wel iets woordoor de zaag klemt. zaagsel, scheve tafel of parallel geleider, spouwmes niet goed uit te lijnen en noem maar op.

Daarom ben ik ook benieuwd of dit bij de Mafell stabieler is.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
380 is altijd makkelijk om te hebben in je werkruimte.
Maar ga je het dan voor meer dan alleen de zaagtafel gebruiken?
anders mischien wat overdreven.
 

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Ik dacht stehle of zoiets en stomp zijn ze ook niet er liggen altijd wel geslepen en nieuwe zagen bij de bedrijven waar ik werk, alleen er is altijd wel iets woordoor de zaag klemt. zaagsel, scheve tafel of parallel geleider, spouwmes niet goed uit te lijnen en noem maar op.

Daarom ben ik ook benieuwd of dit bij de Mafell stabieler is.

Een cs70 tafel is behoorlijk precies, de problemen zullen een andere oorzaak hebben. Ik heb nog nooit gehad dat de boel klemde, op hout dat onder spanning staat na waardoor de zaagsnede gaat knijpen daar zal geen 1 zaag tegenop kunnen. Ik gebruik gewoon een universeel Festool blad dat dacht ik van Leitz is. Een andere zaagmachine gaat jouw probleem niet oplossen ben ik bang.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je al een lineaal voor de platen hebt dan zou ik lekker de Hammer nemen die te koop staat.
Sowieso is een cabinet saw natuurlijk een betere zaagtafel dan een Festool/Mafell.
Maar voor wat je wilt doen wel wat overkill denk ik.
Dat beetje schulpen moet ook op de Festool gewoon kunnen dus om nou een boel geld voor een Mafell uit te geven.
Voor goed afkortwerk kan je eventueel een goede afkortzaag kopen.
Hier een vergelijking tussen Mafeel en Festool; https://www.youtube.com/watch?v=j7ZS4C1qjy0
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.