centreerboren

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
Centreerboren zijn blijkbaar zeer moeilijk te vinden?
Iemand een idee/tip?
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Voorboren van met name schroefgaten voor scharnieren. Wordt ook wel scharnierboor genaamd.
In hardhout de schroeven altijd voorboren ivm. breuk schroef.
En om te voorkomen dat de platkop-schroef het scharnier verplaatst bij het niet centrisch inschroeven wat bij zonder voor te boren nog wel eens wil gebeuren.

large_14206490949075.jpg
snap-dbg-7-snappy-centreerboor-7-64.jpg
 
Laatst bewerkt:

Atmoz

Actieve deelnemer
Voorboren van met name schroefgaten voor scharnieren. Wordt ook wel scharnierboor genaamd.
In hardhout de schroeven altijd voorboren ivm. breuk schroef.
En om te voorkomen dat de platkop-schroef het scharnier verplaatst bij het niet centrisch inschroeven wat bij zonder voor te boren nog wel eens wil gebeuren.

large_14206490949075.jpg
snap-dbg-7-snappy-centreerboor-7-64.jpg

Aaaah, slimme uitvinding!
Thanks voor de duidelijke uitleg.

Zo doen "de echte" dat dus... ik vond het al steeds vervelend dat mijn scharnieren zich soms "verplaatsten" omdat de schroeven zich inderdaad a-centrisch tegen het scharnier afzetten.

Wat is een goed merk voor deze dingen? En welke maat is "gangbaar" c.q. moet je als hobbyist hebben?

Nogmaals dank.

Groet,

Atmoz
 

cverkooyen

Actieve deelnemer
25 okt 2015
131
0
Ik heb ze van aliexpress omdat ik ze toch niet vaak gebruik. Dat was een set van 5 voor iets van 3 euro.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Oei, minder om te horen!

Ik wilde ze bijna gaan kopen :)

Ik zie bij Baptist dat de "reserve" boortjes van Famag zijn (goed merk). Maar volgens mij zijn die centreerboren zelf niet van Famag...
Dat zou dan overeenkomen met jou ervaringen :p

Wat is verder een goed merk? Ik wil liever geen gereedschap uit China ofzo, wil gewoon goed spul.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
zijn echt niet zo moeilijk te verkrijgen. Goedkope lopen snel vol, de dure stukken minder net als zo'n opzetverzinkboor.

Woodwisperer had het er ook over onlangs, hij had nog geen (prijs)gunstige middenweg gevonden. Alhoewel de Trend best oke is wat prijs betreft, 60 euro voor 3 stuks.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.