Mini spanzaag

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Forum,

een klein fotoverslag van het zelf maken van een spanzaag. Ik had al eerder een topic over handzaag vs spanzaag.
Zie deze link: http://www.woodworking.nl/showthread.php?19127-spanzaag-vs-handzaag

Nu overweeg ik dus om een grote spanzaag te maken, zoals Roeland Brekelmans al opperde in dat andere draadje.
In voorbereiding daarop ben ik nu bezig eerst een kleintje te bouwen, ik had nog 3 kleine (soortvan) figuurzaag bladen liggen met een dwarspinnetje aan het einde dus ideaal ervoor. Een soort coping-saw dus.

Offcuts, van offcuts, van mijn bed-project (zie topic: bedhaken zonder bedhaken), enkele meranti brokken van onze oude kozijnen gevonden in mijn doos met rommelhout en 2 bouten vormen de basis van dit project.

DSC_5937.jpg

Stukje essen doormidden gezaagd daardoor nu 2 kwartierse stukken voor de armen stukje meranti als tussenstuk en een draadeind voor de boel op te spannen

DSC_5938.jpg


DSC_5940.jpg

2mm gaatje in bout geboord en wat spleetjes geflexd met de dremel/hema hobbyboor:p

Wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Robert, dit heb je mooi gemaakt, maar ik zou twee stukken draadeind gebruiken voor het zaagje vast te zetten, in plaats van een telefoonboutje, dan kun je met een vleugelmoer de zaag ook mooi op spanning brengen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Ha Pel, snelle reageerder! Dank:p Het is wel nog niet af hé.

Hier heb ik de ruwe onderdelen opelkaar gelegd, zoals ze moeten komen te zitten. En vooral eigenlijk om te laten zien hoe scrappy deze scraps wel niet zijn;)
Ik ben zo iemand die verwonderd is dat diy youtube figuren, een bedrijf is een ander verhaal, hun resthout in stukken van 60cm zagen en XXL vuurkorven inelkaar lassen om meteen een meter hout kwijt te kunnen. Ze houden er niet eens een worst of marshmellow boven. Ik heb er wel plezier aan om met zon afgekloven stukje aan de slag te gaan, tenminste als ik hier een werkende copingsaw uit krijg.;)

Ik ben inmiddels iets verder, de pennen en gaten zijn gemaakt en ook de handvaten (grof), ik heb er alleen nog geen fotos van.
Wat bedoel je met telefoonboutjes? De ophangijzers voor de zaag? Deze heb ik uit gewone houtdraadbouten gemaakt en daarna de kop eraf geflexed. Hier komen de handvaten aan en de spanning komt van het draadeind boven, idd met een vleugelmoer.

Groeten
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
update

Nu is hij zo goed als klaar, de lelijke stukken moesten nog weg geshaped worden. Heb er een iwasaki rasp, vijl, spookschaaf, blokschaaf en schraapstaal voor gebruikt. Het was handiger geweest als ik de bouten eerst in het handvat had gedraaid en daarna de kop pas had afgeslepen maja ;)

Na het shapen heb ik 'm precies zo dat als de spanning er volledig af is, de vleugelmoer er nog op zit. Je kan dan je zaagje wisselen zonder dat de hele zaag uiteen valt of dat je dat moertje in je hand moet houden.
Het dikke handvat is iets scheef aan de kant van de arm, parrallel aan de arm, waardoor je direct voelt of je je zaagje op 90 graden hebt, en dan zonodig scheef kan zetten bij een brede plank met zwaluwstaarten bijvoorbeeld.


Nu ga ik m gebruiken waarschijnlijk dat tzt de armen nog wat ingekort worden en misschien een laagje olie. Tot nu toe zaagt het toch heel prima.

DSC_5969.jpg

DSC_5970.jpg
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
zaagbladkeuze copingsaw

Hoi forum, inmiddels is er flink wat werk verricht met dit zaagje. Tijd voor een vraag en een update.

De look met een draadstang om de boel te spannen vond ik mooier dan het traditionele touw dat je wikkelt, Ulmia doet dat ook met hun grotere spanzagen. Bij mijn kleine is het toch een minder goede optie gebleken, door de boel te spannen bewegen beide armen naar elkaar toe en wordt het draadeinde gedwongen te buigen, in het begin geen probleem. Later wel een probleem om net dat laatste beetje extra spanning op je blad te krijgen. Dit zal te maken hebben door de rek van het zaagblad t.z.t of toegenomen flex van de constructie, alhoewel het frame alles behalve "slank" is.

Nu is deze dus uitgevoerd met touw/draad. Probleem opgelost.


Nu wil ik mezelf trakteren op een setje Pegas zaagbladen.
Degene die ik had liggen waren minstens 30jaar oud en ook niet echt scherp meer, nu ben ik de pinnetjes verloren met de upgraden van het spanmechanisme.

Iemand advies voor de vertanding? Ik gebruik het vooral voor "ruw" werk, het afval tussen de zwaluwstaarten wegzagen, zeg max 15mm dik materiaal. 10tpi, 15 tpi, 18tpi, 20tpi. Regular of skiptooth?

Thanks alvast
 
Laatst bewerkt:

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
vertanding coping saw

Update! Dit topic levert niet zo veel reacties, maar voor de volledigheid, of een passant die t.z.t. met dezelfde vraag zit.

Heb inmiddels de Pegas 10tpi regular en de 18tpi skiptooth. (3mm en 2,4mm hoog, beide 0,5mm dik en 170mm lang)

Beide werken goed en erg snel in 10mm dik vuren.
Het verschil in bladhoogte is flink merkbaar ook al bedraagt het slechts 0,6mm, heel krappe bochten gaan merkbaar moeilijker met de 3mm. Mocht je om een of andere reden twijfelen tussen 18tpi (2,4mm) en de 20 tpi (3.0mm), dan weet je dat.

Voor zwaluwstaarten maakt het ansich dus niet veel uit. Met de 10tpi en 18tpi, hoop ik de meeste materiaaldiktes wel aan te kunnen met deze fretzaag, anders kan je nog altijd beitelen. :p

Vriendelijke groeten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Zjeeraar

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Hoi Robert, waarschijnlijk wel veel lezers die er stil van worden, ziet er netjes uit hoor.

Ga je er nog meer maken?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Zoals ik.. MarcelG, ja erg netjes en het werkt! Deel ook helemaal je mening over kleine stukjes hout, dank voor het posten!

Zet het vandaag ook op onze Facebook pagina

jaap
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Dank voor de aardige woorden Jaap en Marcel.

Toen ik ermee begon, voelde ik me toch een beetje een sukkel met me rommelhoutjes. Over het algemeen heb ik m'n gereedschap graag "hightech", wat dat ook moge betekenen. Ik hoef niet veel of alles te hebben, als hetgeen dat ik heb maar goed is. Een duur merk helpt heel aardig in de perceptie iets goeds te hebben, merk ik bij mezelf. Eigenlijk wil ik wel alles hebben.

Voor een zwaluwstaart project zat ik te dubben over de Knew concept fretzaag. Had notabene pas al nieuw spul gekocht, en dan zoiets voor de ruimte tussen de staarten vrij te zagen. Een handeling die sowieso zorgvuldige nabewerking vraagt met een beitel. Volgens de meubelmakers die in de gereedschap-boutiques toeven, dient ook nog het handvat van de Knew voorzien te worden van een aftermarket upgrade uit Am. Walnut of Tiger Maple, dat vele malen beter in de hand ligt. Ik meen dat je dan al naar de 200euro gaat voor het geheel en dan heb je niet eens de stijve titaniumversie, slechts loodzwaar aluminium.

Het opspannen van een gekarteld ijzertje, tot een functionele zaag, is een vorm van duistere magie. Ik had de koop in m' n hoofd al goed gepraat, tot Roeland ergens met een creatie langs kwam. Zonder al te veel zoeken bleek ik alle ingredienten al in huis te hebben incl. drie zaagbladen. Nu na 68 staarten heb ik scherpe zaagjes gekocht, voor iets meer dan 7 hele euros, 12 stuks, 6 grove, 6 fijne, dezelfde overigens die in de Knew gaan.

De oude ik, die van mooie dingen houd, kan echter ook tevreden zijn.
Op de verpakking van de zaagjes, staat een zilver glinsterende Pegasus in volle galop. Een wolkje als in een stripboek, zegt "extra quality"...
En ik heb daar gewoon 2 verpakkingen van;)

Tot dusver mijn filosofisch gebabbel over waar je geld uit te geven, volgende keer gaat het weer over hout haha.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hoi Marcel, nee ik heb aan een copingsaw genoeg, tenzij ik orders krijg, blijft het bij deze :eek:. Ik zou deze nog wat mooier/netter kunnen maken.

Dit hele experiment is begonnen omdat ik geen optie had grotere stukken stamhout te rippen die je niet kan splijten, voor die paar mini stammetjes in het jaar een Stihl ms660 of misschien wel een woodmizer kopen of laten komen gaat echt te ver. Een gewone lintzaag, die ik ook niet heb, gaat ook maar zover er ruimte is tussen de wielen, of ik het kan tillen. Zo kwam het idee een grote grove ripzaag te kopen gewoon een westerse, of iets mafs uit japan een kebiki of een grote ryoba of een westerse spanzaag. Alleen de absurditeit stammen met de hand te gaan zagen weerhield me om zonder enige kennis zoiets te kopen. En ben ik maar klein begonnen, inmiddels is Roeland me te hulp geschoten met een groot zaaglint en ben ik bezig met een contraptie om lastig te splijten broekstukken te kunnen zagen. Dus het krijgt wel een vervolg:p

Groet Robert
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Explosie copingsaw

Dag Forum,

Er is wat verschrikkelijks gebeurd, duidelijk geval van "bad karma", ik had niet zo mogen opscheppen over m'n pegas zaagjes en Knew bashen:(.


DSC_6320.jpg DSC_6321.jpg


Nu, opzich is dat wel te fiksen met een nieuw stuk, maar ter lering en vermaak dacht ik het toch maar hier te posten.
Wat is er namelijk fout gegaan?

- Nu was de mortise/ het gat voor de pen, na het shapen van het pootje misschien net iets dieper geworden dan 1/3 houtdikte?
- Ik draaide de spanning wat onbehouwen snel op.
- Mogelijk zat er al een microscheurtje, deze partij essen had best flink wat (droog)scheuren toen het uit de droogoven kwam (de houthandelaar had het na schaven, gekgenoeg geschuurd, en het stof mooi gebruikt om scheuren te vullen, maar daar kwamen we thuis pas achter... toen de auto al vol met schuurstof lag). Dit stukje is een offcut van die lading hout.
- Heb ik mogelijk de nerf orientatie verkeerd?
- Was er teveel zgn. "grain runout" op de plek van het gat/breuk?


Hoe kan ik het best het nieuwe pootje maken? Dit houtje is sowieso beter, iets dikker en 3x meer jaarringen dan het eerste. Maar nu zie ik overal potentiele breukplekken.


Manier 1: De dosse kant van dit kwartierse stukje Es, naar het handvat gericht?

DSC_6322.jpg DSC_6323.jpg



Manier 2: Mijn persoonlijke favoriet, de nerf/jaarringen in het kopse hout horizontaal, het dosse vlak dus aan de kant van het handvat?

DSC_6324.jpg DSC_6325.jpg DSC_6328.jpg
 
Laatst bewerkt:

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.051
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor het sterkste hout, dwz, bestand tegen breuk, is het zaak dat de nerven recht van boven naar onderen lopen. Stoelpoten, hamer en bijstelen etc maak je dan ook door het hout de splijten over de nerf of de draad. Alle nerven lopen dan in het langs door het hout en dan voorkom je breuken zoals in jouw mooie spanzaagje.

Splijten doe je met een kloofijzer, of een froe in het engels, zie het filmpje.

We hebben een paar experts zoals Ernest Dubois, die je er vast meer over kan vertellen.

jaap

 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Och Robert, troost je met de gedachte dat de poging van den Zaagselsnuivert om van een paar eiken vloerdelen een simpel tafelblaadje voor een terrastafeltje te maken grandioos is mislukt. Maar ik heb er wel van geleerd!! En ik heb het nog niet laten zien aan mijn oude moedertje en die vindt het toch fantastisch. Een schrale troost maar in het land der blinden is eenoog koning. Ik zal, als ik al mijn moed verzameld heb, er ook een post van plaatsen. Met foto's. Echt ranzig.....

Groet, Zaagselsnuiver
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
orientatie hout nerf

Hoi Jaap thanks,

Klopt luchtgedroogd en gekloofd is ideaal, maja niet altijd beschikbaar natuurlijk, ik heb 'n froe en alle stammetjes die hun weg naar mn atelier vinden worden hiermee verwerkt, of met een kloofhamer en wiggen. Ben alles behalve een pro hoor.
Alleen essen komt nooit in stamvorm op de een of andere manier....

Ik heb van 1 stukje vers essen overigens ooit een bijlsteel gemaakt, het verschil tussen oven en lucht gedroogd hout is echt immens.


Wat vind je van mijn nieuwe houtje? Zoals de 1e twee foto's beter of als de laatste 3 foto's. Toch best recht? Het dosse vlak heeft altijd kathedraal vormige nerf, of moet het echt rift zijn, met de ringen in het kopse hout op 45 graden?

Groet Robert
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Leuk topic hoor, ook fijn dat je de mislukking plaatst, daar kunnen goedwillende amateurs zoals ondergetekende erg veel van leren.

Waar haal je de Pegas zaagjes?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.