Stanley Schaaf

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.983
813
Omgeving Leiden
Hallo,

Nog niet in het bezit van een handschaaf, deze via marktplaats voor 20 Euro gekocht. Ik ben benieuwd wat voor type het is.
De schaafbeitel is 2 mm dik en 50 mm breed. Kunststof knoppen en handvatten. Er zit geen verstelmechanisme op de kikker, dus als die verschoven moet worden dan is het even wat werk.

Kan iemand me wat meer vertellen over dit exemplaar. Is het een 'Handyman' bijvoorbeeld?

mini-P1030391.JPG
mini-P1030394.JPG
mini-P1030395.JPG
mini-P1030396.JPG
mini-P1030397.JPG
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
De schaaf zelf is inderdaad een handyman de dekbeitel is wel van een bailey misschien de beitel zelf ook wel ook deze is gemerkt met handyman als er alleen stanley staat is dat ook een bailey
Het zijn prima schaven ookal merk ik hetzelfde dat je eerder een anchor of een bailey pakt als je die voorhande hebt
 
P

Pel

Guest
De handyman wordt door Baptist verkocht met het embleem handyman.

Groet Pel.
handyman.jpg
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Ze komen dus in verschillende uitvoeringen
staat er bij de stanley variant op de beitel handyman of stanley ?
 

tuoh

Oud hout
Vind die dingen gewoon rotzooi, er is niks deftigs mee aan te vangen. Heb er hier eentje liggen met een schaafmond waar een auto door kan, en de snede van de beitel plooit al om voor ie een harder stukje hout raakt:D
 
P

Pel

Guest
@Pine, er staat soms Stanley op gereedschap, wat de naam gereedschap nog niet eens zou mogen hebben. De merknaam Stanley wordt m.i. nogal eens misbruikt door allerlei dubieuze bedrijfjes. Ik kan mij nog herinneren dat een forumlid een klein Stanley schaafje kocht voor de kantjes te breken. Het was een grote ellende, het was gedeeltelijk van plastic gemaakt, en er stond met grote letters Stanley op. Bij het eerste gebruik viel de prul al uit elkaar, dat heeft hij met pur proberen te maken, wat natuurlijk niet lang hield, kortom in de schrotbak. Hier is het draadje van dat schaafje.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?15684-slechtste-schaaf-ooit&highlight=slechtste+schaaf+ooit

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.