Advies zaagtafel gevraagd

markcoutinho

Nieuw lid
21 mei 2008
19
0
Hallo allen,
Ik ben al een tijdje in het bezit van een HBM MJ2325B. Ik was nooit tevreden over de geleider dus heb ik na lang wikken en wegen de Incra TS/LS positioner gekocht.
Kort verhaal lang: bij het installeren van dit ding kwam ik er achter dat ik al jarenlang met een niet goed afgestelde zaag heb gezaagd (ja, ja... lach maar). De zaag staat niet parallel aan de zgn. miter-geul.
Inmiddels redelijk wanhopig doordat ik dat ding maar niet parallel krijg heb ik nu maar besloten een nieuwe tafel te kopen. Maar het blijkt voorwaar niet eenvoudig een voor mij geschikte te vinden, vandaar mijn vraag aan jullie.

Ik zoek een zaagtafel die voldoet aan de volgende specificaties:
- 230 V
- 7 of 8 cm zaaghoogte
- werkblad gietijzer
- werkblad moet voorzien zijn van schroefgaten aan zijkant zodat de TS/LS daaraan gemonteerd kan worden.
- prijs ongeveer 1000 euro

De Jet JPS-10TS of de HBM 600 lijken op wat ik zoek. Maar de Jet is te duur en de HBM vertrouw ik niet meer sinds bovenvermeld probleem.

Ik hoop dat iemand een goede suggestie voor me heeft. Alvast bedankt daarvoor.
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.072
2.598
In plaats van een nieuwe zaag zou ik toch de boventafel van je huidige zaag er eens afhalen. Zit vermoedelijk vast met 4 bouten en eventueel 2 paspennen. Leg de boventafel op het onderstel, zodanig dat de miterslot parallel ligt aan het zaagblad. Dan kan je zien welke bouten er zonder aanpassing in gaan en welke gaten groter moeten. Na deze aanpassing alles weer monteren en fijn afstellen.
 

markcoutinho

Nieuw lid
21 mei 2008
19
0
In plaats van een nieuwe zaag zou ik toch de boventafel van je huidige zaag er eens afhalen. Zit vermoedelijk vast met 4 bouten en eventueel 2 paspennen. Leg de boventafel op het onderstel, zodanig dat de miterslot parallel ligt aan het zaagblad. Dan kan je zien welke bouten er zonder aanpassing in gaan en welke gaten groter moeten. Na deze aanpassing alles weer monteren en fijn afstellen.

Ik moet bekennen dat ik dat niet echt durf... Die vier bouten heb ik gevonden en wat losser gedraaid, maar in welke volgorde ik ze ook vastzet: een verschil blijft. Die twee pennen waar jij het over hebt zouden wellicht een optie kunnen zijn. Ga ik naar op zoek. Maar er helemaal af halen... Ik vraag me af hoe ik die hele motor er dan weer op krijg - het is nogal zwaar spul allemaal.

- - - Updated - - -


Ik kom om in de Festool-apparaten, maar dit ding voldoet nou net helemaal niet aan wat ik zoek. Hooguit dat ie 230 Volt is.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.072
2.598
Volgens mij hangt de motorunit niet aan de tafel. Als dat wel zo is, heeft het geen nut de tafel te verschuiven, daar de zaag dan mee gaat. Misschien kan je wat foto's plaatsen, zodat het voor je medeforummers makkelijker wordt om gerichte adviezen te geven. Als je iets uit elkaar wil halen, waarbij je niet zeker weet of je het weer goed in elkaar krijgt, helpt het als je foto's maakt. Eventueel plak je stukjes schilderstape bij bijzonderheden, waar je bijvoorbeeld maten op kan zetten. Op deze manier kan je later je bouten opmeten en weet je welke bout waar hoort.
 

markcoutinho

Nieuw lid
21 mei 2008
19
0
Volgens mij hangt de motorunit niet aan de tafel. Als dat wel zo is, heeft het geen nut de tafel te verschuiven, daar de zaag dan mee gaat. Misschien kan je wat foto's plaatsen, zodat het voor je medeforummers makkelijker wordt om gerichte adviezen te geven. Als je iets uit elkaar wil halen, waarbij je niet zeker weet of je het weer goed in elkaar krijgt, helpt het als je foto's maakt. Eventueel plak je stukjes schilderstape bij bijzonderheden, waar je bijvoorbeeld maten op kan zetten. Op deze manier kan je later je bouten opmeten en weet je welke bout waar hoort.

Dank je voor de tip. Ga ik proberen zodra ik thuis ben.
 

markcoutinho

Nieuw lid
21 mei 2008
19
0
Met dank voor de reacties, maar ik heb het in een ultieme poging toch voor elkaar gekregen dat de zaag parallel loopt met de gleuf. Met behulp van een Bessey klem heb ik het gered. Scheelt me toch weer wat euro's.
 

ewoudk

Actieve deelnemer
16 apr 2013
305
9
Bollenstreek
Wow das goed nieuws.. zo zie je maar weer ga je van 'welke zaag?' naar een oplossing waar je in eerste instantie niet meer over dacht!
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi Markcountinho,

Super dat je hem okay hebt gekregen - maar, als je het net iets precieser en makkelijker wilt doen, dan is dit tooltje super! Voorkant en achterkant van het zaagblad meten t.o.v. de mitergleuf.
Ik zelf heb het nagemaakt maar als je dat niet wilt of kan is hij op deze adressen te krijgen:

http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-circular-saw-aligning-jig-508297

http://www.capellemanmachines.be/

De laatste is de winkel/webshop van Stefaan Maene in Belgie - kan je ik zeer aanbevelen - hij voert ook een groot gedeelte van Axminster UJK - denk dat ie daar rond de 60 euro kost.

mvg

fganon


Dial gauge.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.