vraagje over elektrisch schema zaagtafel

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
Goeiemorgen,

Omlangs een Scheppach TS4000 zaagtafel gekocht, en eindelijk even tijd gevonden om de elektrische omschakeling te doen. De machine staat nu in een driehoeksschakeling op 380 volt. Van wat ik vind is dit het schema:
20101005_091807_elektrisch%20schema.jpg


Ik snap alles, behalve de verticale rode lijn in het midden. De onderste twee zwarte streepjes geven de stroom aan de spoel (die de bovenste 4 lijntjes schakelt). Maar in de huidige configuratie wordt er toch kortsluiting gelegd tussen T3 en de N? Kan er iemand die ene draad uitleggen?

20101005_091814_schakelaar.jpg


20101005_091817_schakelaar2.jpg


20101005_091810_motor.jpg


Het moet een driehoeksschakeling op 3*220 volt worden, dus daarom wil ik toch even zeker zijn ;)

Alvast bedankt,
bert.
 

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Ja , tussen T3 en N krijg je zo een kortsluiting.
Iets anders, je zegt dat de motor in 380V driehoek gebruikt werd, en nu wil je hem met 3x220v in driehoek. Dit kan niet. Als de motor 380 ster was, kan je hem wel 220 driehoek aansluiten.
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi Bert,

Weet je zeker dat het schema overeenkomt met de werkelijke aansluiting. Als je namelijk in de tekening het linkse deel (380 V stekker) wisselt met het rechts deel (motorzijde), klopt het wel. De rode doorverbinding is namelijk het elektrische overname contact dat de spoel aangetrokken houdt nadat je de groene inschakelknop hebt ingedrukt en weer hebt losgelaten.

Ed
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
De tekening is zoals het in werkelijkheid uitgevoerd is. Maar met jullie hints denk ik dat ik het schema door heb:

Het is een motor voor zowel 220 als 380 volt. Als je even de stekker wegdenkt (wegens verkeerde stekker) en de linkse blauwe kabel dan is het wel logisch: de motor staat reeds op 3*220 volt in driehoek.

Dit verklaart ook waarom de verticale rode lijn een niet originele kabel is (origineel staat motor op 380v). Bovendien is de schakeling zo dat wanneer de (verkeerde) stekker toch op een 3P+N voeding aangesloten wordt, deze direct kortsluiting geeft als veiligheid.

Toch tof he, standaarden die niet gevolgd worden...

Bert.
 

grijzeblubber.be

Actieve deelnemer
26 jul 2010
102
0
en ik heb net bevestiging gekregen van de verkoper: de machine staat idd op 3*220v geschakeld, maar met de verkeerde stekker :). Mysterie opgelost :)

Bert.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.