Paneel deurtjes

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Beste allemaal,

Weer een vraag van mij.. vollop in de brainstromfase van een meubel. Als pas afgestuurde meubelmaker weet ik nog lang niet alles. (zeker niet omdat ik een hele mooie stoel moest maken en geen les heb gehad over kasten maken)

Graag zou ik jullie advies willen over het maken van paneeldeurtjes.
Een lijst maken zoals gebruikelijk is met een dunnen binnenschot of een paneel met een bossing wil ik liever niet.
Dat vind ik minder eigentijds.
Het liefst zou ik een houten paneel gebruiken zoals je Multiplex of PDF gebruikt. Maar ik wil liever met vrijwel alleen Inlands Massief hout werken. Voor hoe groot paneel kun je dit nog wel doen? Wanneer is een paneel te groot om "gewoon" te verlijmen? Waarneer is het noodzakelijk om een paneel te maken met lijsten en een los middenpaneel?

Nu ben ik op zoek gegaan naar alternatieven. Bij Kopshout kwam ik een voorbeeld tegen wat me wel aansprak.
Als ik dit goed interpreteer hebben zij ook 4 lijsten maar het middenstuk is aan 1 kant verlijmd en vlak gemaakt aan de lijsten.
Het middenstuk kan dan naar 1 kant werken.
Heb ik dat goed?
paneel.jpg boekenkastverkleind.jpg lang paneel.jpg

Ik wil dit niet 1 op 1 kopieeren.. maar als ik dit begrijp ga ik m`n best doen een eigen versie te ontwerpen.
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Het enige wat ik kan bedenken is om de verticale delen met de horizontale delen te verbinden dmv pen gat, maar of het dan nog genoeg kan werken in de breedte vraag ik mij af. Zoals ze de deuren hebben gemaakt op de foto's lijkt mij nou eenmaal niet erg logisch, ze maakten vroeger niet voor niks paneeldeuren en geen vlakke deuren. Misschien kan het wel, zie alleen even niet hoe. Wellicht is het in stroken fineren van plaatmateriaal een optie?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.