Verlijmde eiken vloerplanken verwijderen

ErikN

Nieuw lid
26 okt 2016
2
0
Hoi, na verwijdering van openhaard ombouw wil ik mijn eiken houten plankenvloer doortrekken. Om niet een rechthoekig blok met gelijke naden te krijgen, moet ik eerst enkele planken verwijderen. De vloer is zwevend, echter de planken zijn aan elkaar verlijmd (groef en veer) met klassieke witte houtlijm. Heeft iemand wellicht een tip hoe de planken verwijderd kunnen worden, zonder de planken te beschadigen? Bij voorbaat hartelijk dank!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb een tijdje geleden ergens vloerdelen vandaan gehaald die deels verlijmd waren
rustig op en neer bewegen (knikken) was de oplossing om de lijm los te breken
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Misschien een idee om een mal te maken voor een bovenfrees met kopieering. Dan kan je de plank weg frezen tot 5 mm van alle zijde. De laatste 5 mm kantjes zou je dan misschien kunnen weg buigen of hakken.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Die twee gaan niet samen :)

Maar wat de vrager wil gaat niet zonder schade.
Hij wil geen gelijke naden hebben van de kopse kanten dus moeten er verlijmde planken tussenuit om een verspringende kopse naad te krijgen
En dat gaat ook niet met het voorstel van knikken of je moet zo de halve/hele vloer eruit halen en dan nog krijg je schade aan de groef messing.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Zeer geinteresseerd in de mogelijke oplossing

Wij gaan hetzelfde krijgen als de gewenste verbouwing van onze slaapkamer doorgaat. De wandkasten gaan naar de tegenoverliggende wand en het bed komt op die plek te staan. Daarvoor moet ik ook de grenen vloer doortrekken over 50-70cm. Gelukkig hebben we nog voldoende vloerdelen, maar ik zit nu al na te denken hoe we de laatste planken die tegen de plint van de kast zijn gelegd los kunnen krijgen.

Ik zit nu te denken aan het vast maken van een klos op het laatste vloerdeel en dan voorzichtig met een hamer wat tikken geven. Of anders nat maken als het standaard BISON houtlijm is?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.096
2.606
Met een multitool de planken op de naden loszagen. Daarna met een lamellenfrees een sleuf in het hout maken. Dit doe je ook bij het gedeelte van de nieuwe plank dat in het ontstane gat valt. Latjes zagen die in de sponningen vallen en je kan de vloer onzichtbaar aanhelen. Het is het makkelijkste als je de hoogte van de lamellenfrees zo instelt, dat hij in de bestaande sponning valt. Ik heb een fermding en daarbij plak ik met dubbelzijdig tape een of meerdere plaatjes aluminium onder de zool om tot de gewenste zaaghoogte te komen. Op deze manier kan je de vloer als aanslag gebruiken, waardoor je makkelijk rechte en haakse sleuven kan frezen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En dat gaat ook niet met het voorstel van knikken of je moet zo de halve/hele vloer eruit halen en dan nog krijg je schade aan de groef messing.

Dát ligt dus geheel aan de lijm én aan hoe oud de lijm is
de delen die ik hier had liggen ging het heel goed mee, rustig op en neer bewegen en dan komen ze vanzelf los
Dat heeft niks met de gelijke naden te maken je kan ze daarna namelijk vervangen voor andere delen en/of in een andere willekeurige volgorde terugplaatsen zodat je wel verspringende naden hebt

Ik zou als eerste optie daar mijn geld op zetten, de delen breken niet zomaar hoor (althans bij mij niet) rustig op en neer (en niet te ver)
 

ErikN

Nieuw lid
26 okt 2016
2
0
Hartelijk dank voor alle suggesties. Ik heb genoeg stof tot nadenken. Ik zal mijn keuze en ervaringen na afloop delen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.