as en lagers Stratos XL

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo allen

Wat soort lagers heeft de Stratos XL en hoe ziet de as eruit ?

Ik kan het nergens vinden.
Kan iemand daar foto's of een tekening van plaatsen? ( een verkoper mag ook meedoen ....)

De Killinger website laat bij hun KM 3000 se wel de lagering en de as zien.

SpindelKM3000SEm.Schatt.jpg


Wartungsfeie Spindellager mit zwei schweren Schrägkugellagern D=70 mm für höchste Belastungen
Hohlspindel M 33/MK2/Bo=10 mm, geschliffen 3-fach gelagert mit wartungsfreien

alvast Dank,

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou het eens navragen bij Jan Hovens in Venlo, of hij er wel eens eentje opengemaakt heeft. Hij is technisch genoeg om dat misschien gedaan te hebben. Ronald bemoeit zich wat minder met het machinebouw-aspect, geloof ik.

Overigens zou ik er niet te veel waarde aan hechten - die as op dit plaatje ziet er echt niet uit als 'für höchste Belastungen' - de diameter schat ik op 35 mm? Dan komt de as van een VB36 meer in de buurthttp://www.bowriverwoods.com/machinery/vb36-bowl-master-lathe/. Ben je zelf voldoende machinebouwer om met een tekening in de hand er conclusies aan te verbinden? Ik niet...
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank Jurriaan,

Inderdaad zijn assen van topmachines anders gedimensioneerd, ik denk aan Kreher en dergelijke.
Ik heb alleen de indruk dat er wel een reden is waarom Killinger de as van de km 3000 en 4000 toont en niet van zijn andere machines. En sommige andere fabrikanten al helemaal de boel verzwijgen.
Voor de Killinger km 1500 en km 1450 staat er sehr kräftige Drehspindel D=35 mm mit großdimensionierten Lagern. Ik vind dat ze er ook het aantal en het soort lagers erbij mogen zetten. Nou ja, deze machines hebben blijkbaar enkel tevreden gebruikers.

Bedankt voor de tip om Jan Hoivens te contacteren. Hij is ook hier forumlid, dacht ik?

Waarom vertelt Stratos ons niets over het aandrijfsysteem? Ook op Duitse en Oostenrijkse fora is er niets over te vinden. Wel discussies over dat lagering duidelijk belangrijker is da PK's. En dat er niet voor niets gezwegen wordt over de lagering en spindel bij goedkope draaibanken. Lijkt me zeer logisch. Het is een essentiële eigenschap van een draaibank en dus de aandacht waard.

Verder niemand?
Weet dat nu echt niemand iets te vertellen over as en lagering van de Stratos XL, ? Is er geen exploded drawing met onderdelenlijst bij de handleiding? Heeft niemand de handleiding van de XL ( kan niet)?

Groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Ik bemoei mij toch enigszins met de machinebouw aspecten. Maar houtdraaien vind ik inderdaad leuker dan discussiëren over het type lager dat gebruikt zou moeten worden. Meestal bemoei ik me er pas mee als ik vind dat er iets moet veranderen.. :)
Maar goed, om terug te komen op je vraag:
Om de as van de Stratos XL zitten 3 lagers. De 2 voorste lagers hebben een draagkracht van 3000 kg radiaal per stuk. Het achterste lager is berekend op 4200 kg radiaal. Voor de axiale krachten is uitgegaan van maximaal 20 % van de radiale krachten. Dit is een vrij ruime marge.
De dikte van de as in de lagers is 45 mm. Als je mij een mailtje stuurt heb ik nog een pdf met de tekening van de as voor je.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Roland,

dank je voor de info.

Weet je ook welke soort lagers het zijn?


Ja, graag die pdf. Kan die pdf met PB of moet ik mailen naar Houtdraaierij?

groeten
Ornament
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het wordt een interessante discussie. Als Jan Hovens al forumlid is, zie ik hem niet vaak. Maar zijn telefoonnummer staat op zijn website....

Ik gooi als voorbeeld nog even de as van de Hager HDE59 die ik in de verkoop heb in de strijd. Deze is 40 mm dik, met vooraan een 7208 enkelrijig hoekcontactlager en een 6208 kogellager, en achteraan idem. Die 7208 heeft een dynamische belastbaarheid van 34.5 kN ( plm. 3,5 ton) en de 6208 een dynamische belastbaarheid van 3,2 ton. De as is wel een stuk korter dan de as van de KM3000 hierboven. Is de as nu beter of slechter dan die van de Stratos XL? Ik zou het niet weten, eigenlijk. Veel zal toch ook afhangen van de staalsoort en hardheid van de as, de dikte van de behuizing, het exacte materiaal, de manier waarop de behuizing aan het bed bevestigd is, enzovoorts.

Mijn Jonsered heeft voor een asdikte van 75 mm, met een 5215E dubbelrijig hoekcontactlager voor, een cylinderlager 2914 achter en een as uit 42CrMo4. Zo'n 5215 lager heeft een dynamische belastbaarheid van 9,5 ton. Maar merk je nu dat ik op die Jonsered grotere schalen kan draaien omdat de lagers meer kunnen hebben, of omdat de behuizing anderhalve centimeter dik is en heel zwaar is? Ik denk eerder het laatste.

Proefdraaien lijkt me dus het devies.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De belastbaarheid van een lager zegt niets. Dit zijn uitgangsgetallen waarmee je de lagerberekeningen moet gaan maken. Dat doet de constructeur van de machinefabrikant, daar kun je zelf niets uit afleiden.

Een levensduurberekening bijvoorbeeld, heeft als uitgangspunt, dat jij zelf bepaald hoe lang je wil dat het lager mee gaat. Hoe dichter je bij de maximale belastingen en toerentallen komt, hoe korter de levensduur.

Ook de nauwkeurigheid waarmee alles wordt gemaakt is belangrijk. De lagerfabrikant schrijft voor hoe het lager gemonteerd moet worden, maar de constructeur bepaald uiteindelijk zelf de toleranties van alle onderdelen en de samenstelling.

Hoe graag je het ook wilt, uit een plaatje en de types van de lagers ga je niks afleiden.

Uit ervaringen van gebruikers van machines wel. Die zijn tevreden of niet. Een fabrikant kan als goed of minder goed bekend staan, en daarmee wordt ook bepaald of de constructie van de totale machine gedegen of minder gedegen is uitgevoerd.

Als je hier met je vraagstelling toch een oordeel wilt maken is dat natuurlijk prima. Maar het zegt helaas helemaal niets.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Interessant draadje waarbij ik me dan ook weer afvraag waarom je dat wil weten

heb je een xl die niet goed is, ga je er één kopen of wil je er één upgraden ?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank voor alle reacties en dank Brem voor de foto's en info.

Ik denk er latent aan om eens naar een zwaardere draaibank te gaan. Dan leg je om te beginnen alle info naast elkaar en er ontbrak een essentieel gegeven bij de Stratos, en dan komt bij mij automatisch de vraag op: waarom?

Het blijkt een feit dan in de hogere klasse van draaibanken hoekcontactlagers zitten en bij de goedkopere er gewone worden gebruikt. Mogelijk is het daardoor dat Killinger het vetgedrukt schrijft bij de km 3000.

Dit zal niet alles zeggen, de totale constructie maakt de kwaliteit van de machine, maar hoeveel beter hoekcontactlagers zijn tov gewone ( als het al zo is) is de eigenlijke vraag die mij bezig houdt.
Indien iemand dat kan belichten zou ik het heel graag lezen. Misschien probeer ik mij eerst een ideale constructie voor te stellen om dan te kiezen tussen wat er op de markt is.

Trilliwilli heeft gelijk: gebruikerservaringen zijn natuurlijk het belangrijkst.

Groeten ,
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Tuoh,

Een hoekcontactlager neemt zowel de axiale als de radiale belasting voor zijn rekening neemt , daar was ik achter gekomen.

De goedkopere hebben helemaal geen hoekcontactlagers, maar gewone kogellagers ( dus geen radiaal opvangende krachten en axiaal op vangende krachten) of dat ben ik dat in ieder geval niet tegengekomen. En vaak staan er twee hoekcontactlagers achter elkaar bij het hogere gamma hedendaagse machines, bij one way bijvoorbeeld. twee , dus hier is niet aan plaatsbesparing gedacht maar allicht aan een ander voordeel..
Het lijkt mij logisch dat er iets gedaan wordt voor de axiale en radiale krachten op te vangen. Maar een draaibank als de Powermatic 3520B( = Jet 3520B, weegt 320 kg) heeft geen hoekcontactlagers, enkel 3 gewone kogellagers. Ik las nergens dat er problemen ivm vibraties zijn of snelle slijtage wegens geen extra voorziening voor de axiale krachten.

Dit maakt het zoeken naar de meerwaarde van de hoekcontactlagers , blijkbaar gewenst in het hogere gamma, tov gewone lagers , een intrigerende vraag. Mogelijk op zoek naar een ideaal .

Ik denk tijdens het hele zoeken ook vaak aan je kopdraaibank: op de meeste oude productiedraaibanken zie ik ook een lange dikke as met kogellagers of bussen die ver uit elkaar staan. Hierop passen inslagbussen en daarin worden eventueel héél lange stukken hout geslagen en zonder verdere steun door een losse kop of bril bewerkt ( agressief uithollen en centerdraaien) . Die moeten wel erg stabiel zijn, endat meestal zonder gietijzeren bed.

Ik denk bijvoorbeeld aan de Russische Matroesjka draaiers. Zelfde configuratie op oude Duitse draaibanken, Franse draaibanken ( vb uit de Jura) enz; Ook voor schalendraaiers , en bijvoorbeeld reifentiere drechseln. ...

groeten,
Ornament
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Twee hoekcontactlagers kun je ten opzichte van elkaar onder (voor)spanning zetten. Daardoor zal de as, bij het opvangen van axiale krachten, minder bewegen. Dat betekent wel dat er ergens in de constructie een moer of een verschuifbare bus o.i.d. moet zitten, om die voorspannning aan te kunnen brengen. Er zijn daarom ook verschillende typen van die lagers, voor meer of minder axiale kracht ten opzichte van de radiale kracht. Een dubbelrijig hoekcontactlager heeft vanuit de fabriek al de juiste voorspanning, en is daarmee iets gemakkelijker bij het inbouwen.

Ik ben verschillende varianten tegengekomen:

Geiger heeft 2 losse hoekcontactlagers voor, en een bus die de spanning regelt die van voren bereikbaar is. Zo kan de professional de lagers bijstellen zonder de as uit te bouwen. Achter zit een normaal kogellager.
Hager heeft aan beide kanten van de as een hoekcontactlager en een gewoon lager. Achter zitten twee borgmoeren, waarmee de spanning geregeld wordt. Wat hier het vaste en wat het losse lager is is me niet helemaal duidelijk, misschien is de as kort genoeg dat dat niet nodig is?
Een forceerbank die ik omgebouwd heb had een dubbelrijig hoekcontactlager voor als 'los' lager, en achter een gewoon lager en een apart axiaallager dat gefixeerd werd t.o.v. de behuizing.
Een Löschner vaste kop heeft voor een vast dubbelrijig hoekcontactlager en achter een los normaal lager.
Een klein draaibankje van König heeft voor en achter een enkelrijig normaal lager.
De HBM 450 heeft voor en achter een enkelrijig normaal lager.
Mijn grote Jonsered had van origine ook voor en achter een enkelrijig normaal lager (nu niet meer....).

Er is op zich niets mis mee om axiale krachten op te laten vangen door een enkelrijig 'normaal' lager, de kogellagerfabrikant specifieert welke krachten het lager mag hebben, en als je het lager correct dimensioneert t.o.v. die krachten, is het goed. Dat is ook de reden waarom je de losse kop niet als een malle op spanning moet zetten, maar alleen zoveel spanning moet geven als nodig is.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Eén ding is wel klaar en duidelijk hier, DE juiste oplossing bestaat niet, er lopen hier meerdere wegen naar Rome:p

Mijn kopdraaibank heeft een ruim overbemeten as van 75mm en dito lagerblokken en dat draait fijn. Echter, een Limburgse houtdraaier (Omer Hannes) werkte jarenlang op een kopdraaibank vervaardigd uit afgedankte onderdelen van magazijnrekken met daarop zo een zware standaard gietijzeren zaagas met lagers, de hele constructie werd verzwaard met een stapel stoeptegels en klaar. Die man draaide de mooiste hoeden die ik ooit gezien heb, diameters van 400 à 450mm en een wanddikte van 3 à 5mm!!!!!

Conclusie, het is niet de machine of de lagering die de doorslag geeft maar de houtdraaier zelf:p
 
Laatst bewerkt:

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
Conclusie, het is niet de machine of de lagering die de doorslag geeft maar de houtdraaier zelf:p
Volledig mee eens, niemand kan zien op welke draaibank een werkstuk afgewerkt is.




Er is op zich niets mis mee om axiale krachten op te laten vankgen door een enkelrijig 'normaal' lager, de kogellagerfabrikant specifieert welke krachten het lager mag hebben, en als je het lager correct dimensioneert t.o.v. die krachten, is het goed. Dat is ook de reden waarom je de losse kop niet als een malle op spanning moet zetten, maar alleen zoveel spanning moet geven als nodig is.
Ook volledig mee eens. De draaibankfabrikant kiest voor het type lagering welke best bij zijn concept/visie past. Wat wel opvalt is dat vanaf een bepaalde centerhoogte en/of prijsklasse de keuze voor hoekcontactlagers als vast lager meer regel dan uitzondering is.
Om een voorbeeld te geven: de nieuwe Zebrano van Vanhoutte heeft een dubbelrijig hoekcontact lager als vast lager in de 1Pk en 2Pk uitvoering, de 3PK versie heeft twee losse hoekcontactlagers die met voorspanning gemonteerd worden.
Dat het echter ook anders kan bewijst Bezombes uit Frankrijk. Zij kiezen nog steeds voor ruim overbemeten flenslagers en dit zowel voor hun manuele draaibanken als voor hun automaten én CNC machines. De VB 36 heeft dan weer geen kogellagers maar bussen, en ook dit systeem bewijst zijn nut.
Blijft nog de vraag in hoeverre de plaats van de poelies, tussen of buiten de lagers, van invloed is op de lagerconstructie en of de constructeurs daar ook rekening mee houden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.