Bandenapparaat met 380V motor op 220V gebruiken

gertjant

Nieuw lid
26 okt 2016
4
0
Hallo heren en dames,

ik zou me eerst kort voorstellen. Ben Gert-Jan Teunissen en woon in Nijmegen. Hobbymatig ben ik bezig met motor onderhoud.
Nu ben ik zelf aan het kijken naar een bandenapparaat en kom ik tot de ontdekking dat deze meestal voorzien zijn van een 380V aansluiting.

Nu heb ik op dit moment zoon bandenapparaat op het oog maar ik heb in mijn garage geen 380V aansluiting. Nu ben ik druk aan het zoeken geweest op het internet.
IK lees echter totaal verschillende verhalen.

optie 1
het kan niet

optie 2
het kan wel door gebruik te maken van een condensator

optie 3
het kan zonder condensator op voorwaarde dat de motor slechts 1 kant op hoeft te draaien.

Ik heb nu dus geen idee meer wat handig is en hoopte dat iemand mij hier duidelijkheid kon geven.
Ben best handig en kan dus ook zeker wel wat zelf, ook een condensator plaatsen moet mij denk ik wel lukken.

Maar de machine moet wel goed werken.

Ben benieuwd naar jullie antwoorden en hoor graag van jullie.
alvast bedankt voor de moeite.
 
P

Pel

Guest
Welkom op het forum Gert-Jan, helaas heb ik er geen verstand van, maar er zullen wel forumleden zijn die je verder kunnen helpen.

Groet Pel.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.226
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zijn een aantal oplossingsrichtingen:

1) met condensator. Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Steinmetzschakeling. Zowel vermogen als koppel nemen (flink, aanloopkoppel 60%) af, dus als belast aanlopen noodzakelijk is, misschien een minder goed idee. Twee richtingen op draaien kan volgens mij nog steeds, maar je moet wel een ingewikkelde schakelaar monteren...

2) met frequentieregelaar. De meeste elektrische motoren t/m 2.2 kW (3 pk) kunnen op drie fasen draaien op twee manieren: 3x400V (in ster aangesloten) en 3x240V (in driehoek aangesloten). Een frequentieregelaar voor 240V maakt van 1 fase 240V 3 fasen 240V, en kan dus zo'n motor aansturen. Nadeel is dat een frequentieregelaar geprogrammeerd moet worden, maar er zitten op marktplaats bv. mensen die dat als service er bij doen. Twee kanten op draaien geen enkel probleem.

3) ik noem het maar even: krachtstroom aanvragen en naar de schuur aanleggen? 3x 25A is bij veel netbeheerders gratis te krijgen. Voor krachtstroom zijn veel apparaten goedkoop te koop, denk aan kolomboor, lasapparaat, compressor e.d.
 

AlexH

Actieve deelnemer
19 feb 2016
26
2
Dit kan eenvoudig door middel van een frequentieregelaar.

Een andere optie is het vervangen van de electromotor voor een 1 fase 220v motor (als het vermogen toch maar 1,1kw is).

Tevens kun je bij je netbeheerder vragen of er al een 3 fase kabel je huis binnekomt. Dan is je meterkast voor relatief weinig geld te upgraden naar 3 fase.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.