Scheppach TFE-30

Kees74

Nieuw lid
9 nov 2014
3
0
Goedenavond allen,

Een poosje geleden heb ik een Scheppach HMS2600 aangeschaft, hier zat onder anderen ook een TFE-30 freesmodule bij.
Nu heb ik voor de eerste keer de freesmodule in gebruik genomen en liep vrijwel direct de riem stuk. Dit was me ook bij de bandschuurmachine overkomen, dus heb de schuld eerst aan veroudering van de riem gegeven.
Ik heb vanavond een nieuwe riem geplaatst en tot mijn schrik is die nu ook al stuk.
De vraag van vanavond is, waardoor is deze nu ook stuk gegaan.
Riem er niet goed opgelegd?
Spanning niet goed?
of een combi van die twee.

Ik heb hem er zo opgelegd dat de binnenzijde van de riem tegen alle rollen aan ligt.
Met opstarten slipte hij niet door en met frezen verloor hij ook geen snelheid.



TFE30 riem.jpg

Ik heb op het forum gelezen dat er meerde deze machine hebben is er misschien iemand die een antwoord heeft op mijn vraag heeft?
 
Laatst bewerkt:

woody

Actieve deelnemer
10 dec 2008
243
1
Oss
Hallo,

Ik kan het mis hebben, maar het lijkt er op dat je de spanning lager moet zetten en het bandje op het dikke stuk van de recht opstaande as moet lopen, nu schuurt hij met een zijde tegen de rand aan waardoor hij kapot loopt.

Mvg,
woody
 

Kees74

Nieuw lid
9 nov 2014
3
0
Hallo Woody,

Daar heeft hij ook overheen gelopen, totdat hij stuk ging. De rubber rug van de riem is stuk gegaan, waardoor de riem ruimte heeft gekregen en is gaan slingeren. Hierdoor is hij boven de rol van de freesas terecht gekomen.
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
Zo zit ie er bij mij ook op. Let er wel op dat je de gladde kant van de riem naar binnen hebt, maar zo te zien heb je dat ook.
Maar past het wel op de machine? Bij mijn weten is de freesmodule alleen voor de combi's, dus HMC en niet voor de HMS(solo).
Ik moet in mijn HMC een riem verleggen, de unit eraan hangen en de vandikte tafel behoorlijk hoog draaien (ter referentie, ik maak de vandikte tafel los om de afzuigkap wat meer ruimte te geven).
Dan zit de riem behoorlijk strak en bij de zware freesbewerkingen (afgelopen weekend nog 3 eiken paneel deuren op de machine gemaakt) slipt de riem niet.
 

Kees74

Nieuw lid
9 nov 2014
3
0
Gandel69, je hebt inderdaad gelijk, het is een HMC. Ondertussen heb ik er weer, op de zelfde manier als de vorige, een nieuwe riem opgelegd. Met deze riem erop heeft hij nu succesvol een paar uur gedraaid.
Naar vermoeden is er toch iets met de vorige riem aan de hand geweest. Ik ben hierover nog in overleg met de leverancier.

Voor mij is het probleem opgelost. Bedankt voor jullie reacties.
 

MuratCan

Nieuw lid
30 dec 2018
2
1
Dank je beste leden ik was op zoek naar informatie hoe ik freesmodule aansluiten, bij deze weet ik hoe het moet
 
  • Leuk
Waarderingen: krj

Iseki

Nieuw lid
6 mrt 2020
2
0
Tfe30

Hallo, ik heb sinds kort ook een scheppach hm1 en een TFE30. Alleen ik mis de aandrifrol waar de riem op moet. Weet iemand het bestelnr hiervan. Kan m niet in de folder van het apparaat vinden
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.