Advies gevraagd: Kleine lintzaag

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik kon met de zoekfunctie niet echt vinden wat ik nodig heb: advies over een lintzaag.

Voor een grote tweedehands 400V profi is geen plek, helaas, dus klein en handelbaar (en niet te lawaaiig) is wat ik zoek.

Budget is rekbaar, maar alleen als ik beduidend meer "waar voor het geld" krijg. Op het moment zit ik te twijfelen tussen 3 zagen en 3 prijsklassen:


  • Er staat in de buurt een redelijk oude Ferm (FLZ-275) op marktplaats, vraagprijs 85 euro, wellicht een mooi oefenobject qua afstellen / tweaken om er wat redelijks van te maken. Weinig gebruikt.
  • HBM heeft 2 lichte lintzagen in de aanbieding, wel zwaarder dan de Ferm, prijzen 200-250
  • Op het forum ook gelezen over een Record Power, bij Baptist te koop voor ik dacht rond de 300, maar nu niet op voorraad.

Gebruik: puur hobbymatig, ik probeer mezelf wat te leren qua houtbewerking, wat knutselen, etc.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
dan heb je niet goed gezocht, ik denk dat bij bedragen tussen de 200 en 300 euro iedereen hier het er wel over eens is dat je dan waarschijnlijk bij een Inca uitkomt, zeer goede machine, stuur O peatey eens een PB die heeft er zo nu en dan nog wel eens een gerestaureerde staan !
heb er zelf 1 gehad, zeer fijn apparaat
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
Koop in elk geval niet een Ferm of soortgelijk masjien. Ik heb ervaring met de Inca (op mijn houtcursus staat naast een grote lintzaag ook een Incaatje) .Een prima keus.

mvg
klaas0639
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Dank voor de tips. Scheppach wel goed en DeWalt zijn ook goede machines? Of is het vooral dat alleen Ferm niet goed is en de rest wel?

Linten van Tuff Saw had ik al gelezen, dat stond sowieso in de planning.

Ik sta ook bij O peatey in de wachtrij, dus op zich zal dat wel goed komen, maar misschien is het ook wel een aardig projectje om zelf wat proberen te restaureren. Maar net als bij alles, alleen leuk als het lukt natuurlijk :p
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als het puur voor hobbymatig is zoals je in het topic stelt dan kan je met bovengenoemde merken leuk aan de gang.
Het is ook bij je in de buurt, Friesland en Groningen dus dat is niet ver, je belt of mailt en dan kan je toch gewoon even langsgaan?
Ik ben zelf ooit begonnen met de Ferm die jij benoemt en zelfs die ging door 10 cm esdoorn alleen zijn de andere twee beter.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.171
352
Etten-Leur
Jan Willem,

ik heb nu een aantal jaren de Scheppach Basato 3 en dat is een redelijk tot goede machine; met de Tuff saws werkt het allemaal uidelijk beter dan met de standaard lintzagen.

groet,

Hans
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
155
Zutphen
Ik heb al jaren een kity; en ook andere machines van kity die me uitstekend bevallen.
Er staat nu een combinatie machine op MP. Weliswaar verkeerd geschreven met "kitty "
ze worden regelmatig aangeboden voor ca 250 300 e
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Wat denken jullie van de volgende machines?

Bij dezelfde verkoper een Metabo lintzaag en een Kitey vlakvandikte bankje, waar ik ook wel nieuwsgierig naar ben.

Metabo 260 Swift
Kitey 439 vlakvandikte bankje

Wat denken jullie van de machines en de prijzen? Ik ga wel uit van wat slijtage, dus wat onderdelen vervangen wellicht.. Geen ervaring mee maar wil wel graag leren :)
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Bedankt. Heb een mailtje gestuurd. Wellicht even kijken bij de metabo, en dan ook gelijk de Kitey bekijken. Ben benieuwd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.