TV Meubel

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Na jaren trouwe dienst is mijn IKEA tv-meubel toch wel aan vervanging toe. Bij voorkeur een waarin WEL ruimte is voor een receiver etc.


Ik heb dan ook een ontwerp getekend (hier en daar dingen uit m'n huidige meubel geleend of van andere bestaande meubels) en zoiets moet het ongeveer worden:

TV Meubel 3.jpg

Onderin zitten 2 lades, die het ladefront delen. Ik kies voor 2 lades vanwege het gewicht / de overspanning.


In de horizontale planken aan de muur en de plank waar de tv op staat wil ik een sleuf frezen waar vervolgens een RGB led strip in kan, die afgedekt wordt door een stripje diffuus plexiglas.


Het meubel wil ik realiseren in een mooie houtsoort, van gevingerlaste panelen, bijvoorbeeld gestoomd beuken.


Nu loop ik echter tegen 1 uitdaging aan, waar koop je zoiets? Ik heb me natuurlijk al suf gegoogeld, maar kom of bij de GPK uit, die noemen het timmerpanelen, maar die zijn er niet van 240x60 cm, of bij houthandels die dat op maat voor me willen maken, maar dan kan ik net zo goed een kast van goud maken.


Concrete vraag: Ik heb een aantal platen massief (mooi) hout nodig van 240x60 cm, voor een schappelijke prijs, waar haal je zoiets?
Bonus vraag: Tips / verbeterpunten voor het ontwerp zijn ook welkom.
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Concrete vraag: Ik heb een aantal platen massief (mooi) hout nodig van 240x60 cm, voor een schappelijke prijs, waar haal je zoiets?.

Misschien kan Rick Koorman je helpen? Dat is het adres waar ik terechtkom als ik hout nodig heb dat niet standaard bij de houtboer in het rek ligt.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
209
27
Genk (BE)
Ik heb bij Bouwie van die timmerpanelen massief eik gehaald. Let op, dit is volgens mij geen A-kwaliteit eik: veel knoesten, die reeds opgevuld zijn. De dikte is ook niet 100% de opgegeven dikte, wat verwerken niet altijd even gemakkelijk maakt.

Daarnaast heb ik panelen laten leveren door Eurabo, die zijn kwalitatief veel beter (maar uiteraard ook een stukje duurder, en vooral groter).
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Bedankt voor de suggesties tot nu toe!
Na een creatieve sessie met een vriend besloten om het ontwerp wat aan te gaan passen:

2016-10-27 00.34.52.jpg
naar dit idee:
inspiratie.jpg

Hierdoor heb ik geen plaat van 240 lang meer nodig (langste zal rond de 200 zijn) en die zijn wel te vinden :)

Van het weekend het ontwerp even mooi uittekenen en eens beginnen aan een materiaal lijst.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Na een avondje tekenen is dit het nieuwe ontwerp:
TV Meubel 3.jpg

Nu wil ik de 2 lade frontjes uit 1 plaat halen, zodat de nerf mooi doorloopt, wat is daar de handigste manier voor, om het geheel ook nog netjes strak te krijgen aan de buitenkant?

Zoals altijd: tips of opmerkingen aangaande het ontwerp worden gewaardeerd :D
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
mijn idee is dat het tv meubel prima is, de vlakverdeling is goed en functioneel. De achterkant is niet mijn ding, waarom zwarte pilaren ? je kunt van de slang vorm een compositie van kaders maken. de vorm leidt ook af tijdens het tv kijken;)
Ik zou zeggen maak het meubel voor de tv en maak ergens anders een kast.
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Goedemorgen

Ik ga hem volgen, staat hier ook nog op de planning tzt. :p.
Is beuken multiplex geen optie? En de kopse kantjes afwerken met dun massief of fineer.

Leuk ontwerp! Ben je bij de 2de versie niet een beetje bang dat het open vakje links onderin een beetje een stofput wordt ?
 

Johanvdw

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
28
0
Regio Gent O-Vl.
Mooi en leuk ontwerp. Die ''slangenvorm'' heeft wel iets.

Ik zou het vak onder de receiver niet laten doorlopen tot op de vloer. Een soort van zwevend vak maken dus waar de receiver in staat.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Bedankt voor het meedenken allemaal. Hieronder even wat reacties.

mijn idee is dat het tv meubel prima is, de vlakverdeling is goed en functioneel. De achterkant is niet mijn ding, waarom zwarte pilaren ? je kunt van de slang vorm een compositie van kaders maken. de vorm leidt ook af tijdens het tv kijken;)
Ik zou zeggen maak het meubel voor de tv en maak ergens anders een kast.

Ze worden niet zwart maar donker grijs of donker bruin. Deels om de "slang" aan de muur te bevestigen, deels omdat ik het wel mooi vind. De rechter plaat krijgt aan de achterkant een gleuf er in zodat ik daar de kabels van de ledverlichting door kan voeren.

Goedemorgen

Ik ga hem volgen, staat hier ook nog op de planning tzt. :p.
Is beuken multiplex geen optie? En de kopse kantjes afwerken met dun massief of fineer.

Leuk ontwerp! Ben je bij de 2de versie niet een beetje bang dat het open vakje links onderin een beetje een stofput wordt ?

Met het 2e ontwerp kom ik op een redelijk acceptabel bedrag aan massief hout (+/- 300 euro) wat vrij eenvoudig te verkrijgen is, dus dat probleem is opgelost :)

Dat vakje onderin ben ik idd een beetje bang voor, misschien moet ik dat nog een beetje herzien zodat de subwoofer daar precies in past.
Er zit nog een verticaal schot in, zodat ik daarachter de stroom aansluitingen netjes weg kan werken.

Mooi en leuk ontwerp. Die ''slangenvorm'' heeft wel iets.

Ik zou het vak onder de receiver niet laten doorlopen tot op de vloer. Een soort van zwevend vak maken dus waar de receiver in staat.

Tof idee, maar ik weet niet of ik dat stevig genoeg krijg zonder de kast aan de muur te schroeven (iets wat ik bij de tv kast niet wil). Die receivers kunnen best zwaar worden.

Jochem

welke software gebruik jij?
thx!

Sketchup. Je moet er even wat energie in steken om er mee te leren werken, maar daarna kun je er redelijk eenvoudig dit soort plaatjes mee maken.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Cool, ik vind het een creatief ontwerp.
Dat "hoekje" linksonder zou ik weglaten, dus niet die verticale "drager" omlaag zodat het zweeft. Past mijns inziens beter bij het geheel, en is makkelijker te stofzuigen/dwijlen.

Maar ben sowieso benieuwd naar het eindresultaat.
Veel succes :cool:

Grtz,

Atmoz
 

Johanvdw

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
28
0
Regio Gent O-Vl.
Tof idee, maar ik weet niet of ik dat stevig genoeg krijg zonder de kast aan de muur te schroeven (iets wat ik bij de tv kast niet wil). Die receivers kunnen best zwaar worden.


Daar heb je wel een punt.
In de plaats van het meubel vast te schroeven kan je eventueel een blokje op de muur monteren die het geheel tegenhoud.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Het gaat weer verder!

Tijdje in het buitenland geweest voor het werk, nu weer terug. Eindelijk een receiver gevonden, zodat ik de exacte maten kon vinden. Gelijk ook maar even ingetekend (samen met de speakers)

Met behulp van jullie opmerkingen ook nog e.e.a. aangepast. Belangrijkste hieruit is het weglaten van het "hoekje" linksonder.

Vooraanzicht:
Vooraanzicht.jpg

Iets meer van boven en wat meer ingezoomd:
Zoom tv kast.jpg

Wat denken jullie van de plaatsing van de center speaker daar?

Achteraanzicht:
Achteraanzicht.jpg

Ik heb de achterwandjes van de vakken bovenin 10 cm naar voren gehaald zodat ik ruimte genoeg over heb om stekkerdozen etc. netjes weg te werken.

Dan nog een toevoeging waar ik al een tijdje over nadenk:

Detail_LEDstrip.jpg

De horizontale planken van de "slangvorm" en de bovenste planken van de kast wil ik voorzien van een rgb ledstrip, onder een plaatje plexiglas. Zo kan ik tijdens het tv kijken (of juist als de tv uit staat) toffe kleuren op (een deel van) de muur achter de tv / kast toveren. Ik heb daar wat experimenten mee gedaan (open haard effect o.a.) en dat ziet er toch wel erg tof uit. Is plexiglas een goede manier om de ledstrip veilig af te dekken of kan ik beter voor iets anders kiezen? Ben bang dat als ik niks doe het op een gegeven moment een stofbende wordt.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Het bouwen is begonnen!

Omdat ik geen garage / schuur / werkplaats heb en het me ook niet heel handig leek om middenin de woonkamer te gaan staan zagen, heb ik maar een tijdelijke werkplaats ingericht in het halletje van de flat:

2016-12-27 16.50.39.jpg

Het valt me met die bouwstofzuiger aan de invalzaag nog alles mee, hoeveel stof er af komt.
Af en toe komen er geïnteresseerde buren langs om te vragen wat ik allemaal aan het doen ben. En teleurgestelde kinderen, omdat ze nu even niet kunnen spelen in het halletje. Na een korte test van de zaag zijn ze echter zo weer weg:p.

Na het zagen in de hal verplaatst het werk zich dan toch naar de woonkamer, voor het boren van de gaten voor de deuvels en het assembleren. Dit is het resultaat na een hele dag zagen en boren en zwoegen. (Ik moet er bij zeggen dat de invalzaag en liniaals nog splinternieuw waren, dus die moest ik eerst nog klaar maken voor gebruik.

IMG-20161223-WA0013.jpg

Vandaag dan nog een dag kunnen klussen en het schoot lekker op:

2016-12-27 12.21.25.jpg

Eind van de dag was dit het resultaat:

IMG-20161227-WA0001.jpg

Daarnaast alle planken voor de opbouw gezaagd en 90% voorzien van deuvelgaten.
Als het meezit morgen de laatste gaten maken en assembleren. Dan kan hij daarna gelijmd en geschuurd worden. :cool:
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Mooi design , hoop wel dat je hem stevig genoeg maakt .
De plank waar de versterker op staat , is die sterk genoeg . Een beetje versterker weegt al snel 10 kg .

Succes Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.