klemmen met balken en spanbanden

revolt

Nieuw lid
3 sep 2016
23
1
Schouwen-Duivenland
vraagje is dit een optie?

ik moet binnenkort 6x 170x70mmr balken van 220 cm lijmen. ik doe setjes van 2 of 3.
breedte wordt dan 102 cm. aangezien ik daar geen klemmen voor heb wilde ik met spanbanden en planken/balken onder de banden gaan werken. zou dat lukken of verschuif de hele handel te veel?

dank
 
P

Pel

Guest
Als ik je goed begrijp moet je balken van 7 x 17 cm tegen elkaar lijmen, tot een breedte van 102 cm? dan zou je ook balkjes 5 x 7 cm kunnen nemen daar schroef je klossen op en dat zet je vast met wiggen, boven en onderkant. De spanbanden zou ik er tevens bij gebruiken. Zie tekening.

Groet Pel.

klem 3.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Lijm je de kopse kant? Ik ben ook wel benieuwd naar de toepassing.

Als je een houtverbinding maakt, en je doet er een paar flinke schroeven in, heb je geen klemmen nodig.
 
P

Pel

Guest
Je legt de te lijmen balken tussen die klossen en slaat ze vast met wiggen tussen de klossen, en je klemt het geheel met lijmklemmen vast op de ligger met een ligger er bovenop.

Groet Pel.

Misschien dat het nu wat duidelijker is?

klem 4.jpg

klem mechanisme 2.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Ah, de langskant wordt gelijmd. Daar is niet veel klemkracht voor nodig. Kan prima met een spanband. De planken kan je beter vervangen door balkjes (2x3tjes bv). een spanband spant aan één kant, dus wil het geheel krom buigen. De hoeken goed beschermen of afronden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.