Bandschuurmachine: stationair of losse machine?

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
In de nabije toekomst zou ik graag een bandschuurmachine bijkopen.
Momenteel twijfel ik om een stationaire machine te kopen of een aparte, losse machine.

Voor de stationaire machine is mijn oog gevallen op de Scheppach BTS800: linkje
Deze machine heeft een band van 915x100mm, dat is breder/langer dan de meeste losse machines.
Langs de andere kant kan je er iets minder makkelijk deftige schuurbanden voor vinden.
Ook heeft hij nog een schuurschijf van 150mm.

Voor de losse machine heb ik een Metabo BAE75 gevonden: linkje
Deze is 1010W tov de 370W van de Scheppach en hij heeft ook een langsgeleider die je kan monteren.
Alleen is de prijs wel bijna het dubbele...

Iemand ervaring met bovenstaande machines?
 

cocobolo

Actieve deelnemer
3 mrt 2012
138
5
Apeldoorn
tja, er zijn genoeg situaties te bedenken waarbij je met de stationaire machine niets kunt en met de losse bandschuurmachine wel. Ik heb beide, en ik gebruik ze ook beide. Maar de losse machine kan ik makkelijker meenemen en ook bijvoorbeeld gebruiken op een werkstuk waarbij anders de tafel in de weg zou zitten. Het hangt dus erg af van wat je toepassing vooral zal zijn?

Misschien kun je ook zelf iets bedenken voor een losse machine, zoals dit bijvoorbeeld?
http://hackaday.com/2015/05/24/handheld-belt-sander-converted-to-bench-top-unit/
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ja, een soort van jig zou ook handig zijn.
Zijn er nog andere merken die een goede lijn hebben van bandschuurmachines?

Edit: ik ben bv ook de Triton tegengekomen.
Geen idee van de kwaliteit, maar ik lees veel lof over hun frezen
 
Laatst bewerkt:

iedereen en niemand

Actieve deelnemer
8 okt 2012
520
0
Festool heeft ook een erg goede lijn bandschuurmachines, net als makita. Qua prijs zijn ze ongeveer gelijk alleen Festool heeft er nog heel veel accecoires bij die hem heel geschikt maken voor stationair gebruik.
 

tuoh

Oud hout
Zelf heb ik al ruim 35 jaar een Makita 9401 in gebruik, die gaat geen enkele klus uit de weg en word nog altijd zeer intensief gebruikt. Op al die jaren geen cent kosten aan gehad. Vind deze machine nog altijd een van de beste die ik al in handen heb gehad.
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
Ik heb de Scheppach en ben er zeer tevreden over.
Lekker stille loop en met een goede stofafzuiging.
Oh ja, en niet onbelangrijk, behoorlijk zwaar en staat dus stevig.

Peter
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Andere voorstellen mogen ook natuurlijk :)
De machine op Rutlands had ik ook al gezien, maar heb al meermaals gelezen dat de tafel niet altijd mooi vlak is.

Tafel is wel vlak, maar de voor en achterkant lagen niet helemaal gelijk.
Dus een vast deel en een deel wat je kan kantelen om onder een hoek te kunnen schuren.
Dat heb ik opgelost door het sleufgat een beetje uit te vijlen en was het probleem daarmee opgelost.
 
Laatst bewerkt:

simonklein

Actieve deelnemer
24 jul 2014
175
1
Ik heb een Maktec bandschuurmachine, merk geen verschil met het origineel Makita. Daarnaast een losse drumsander voor de kopse kanten van het hout.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Ik heb de Scheppach ruim vier jaar en ben er blij mee. Het ding staat als een huis, is steeds gebruiksklaar en om even iets te schuren is dat toch makkelijker dan een losse draagbare machine. Bovendien heb je een groot vlak oppervlak en een ronde schijf waar je met een geleider iets in een vaste hoek kunt schuren.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Het grote(re) schuuroppervlak is hetgeen mij het meest aanspreekt.
Dit icm de ronde schijf en je hebt een vrij complete schuurmachine :)
Alleen vraag ik me af hoe het zit met de stofafzuiging? Deze heeft een diameter van 63mm, kan je dan ergens een verloop vinden van 63mm naar 37mm?
Momenteel heb ik tot morgen nog 10% korting bij Conrad, dus dan komt de prijs op 154€
 

flyer

Actieve deelnemer
26 dec 2013
445
1
Meerssen
@ den deze,

De verloop die je bedoeld zul je waarschijnlijk niet zo snel vinden..
Ik heb er een pvc knie opgezet, het verschil in diameter opgevangen met tape.
Maar ik zie ook dat de oude uitvoering slechts een diameter heeft van ca.38mm.
Vandaar ook de knie van 40mm.
Misschien iemand in de buurt met een draaibank die je van een stuk pvc een ring wilt draaien?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heb toch gekozen voor de Scheppach bandschuurmachine :)
Met die 10% korting lijkt me dit wel een mooie deal.
Op Amazon.co.uk wat schuurbanden en schuurschijven besteld, dan kan ik deze meteen ook testen :)
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Tip de occilerende bandschuur/drum schuurmachine van Ruthland heeft HBM nu ook voor € 249,99 over de kwaliteit durf ik niets te zeggen.
Ikzelf heb die van Ruthland en ben daar zeer tevreden over (schuurbanden en drum rollen zijn goed verkrijgbaar).
Heb alleen een tafel verhoging gemaakt zodat ik bij kleiner werk de hele schuurband kan benutten, de stof afzuiging is heel goed.

Linkje, https://www.hbm-machines.com/produc...ende-bandschuurmachine-en-binnenschuurmachine
Groetnis,

Roeland
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.