Advies gevraagd, Scandinavisch muursysteem

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Beste allemaal!

Ik ben altijd erg gecharmeerd van de deense meubelmakers uit de jaren 50/60. En ik zal vast niet de enige zijn.
Helaas kan ik weinig vinden over de technieken..
Kent iemand toevallig een boek die een inkijkje geef in hun technieken? Of filmpjes? Ik wil hier graag meer van leren.

Ik wil niet precies een stijl kopiëren, maar ik wil me er wel erg door laten inspireren.

Maar nu komt de vraag omdat ik nog geen bron heb die me de techniek kan leren.

Ik wil graag een boekenkast systeem. Met plankdragers. Zoals in de onderstaande foto`s
Het zijn verschillende methodes vooral methode 1 lijkt me erg interessant.
Ik ben er ondertussen achter dat het door de designers van Galerie Møbler wall system is ontworpen en door fabrikant Cado in productie is genomen.
mid-century-modern-scandinavian-wall-system-cado-in-rio-rosewood.jpg Cado-Wall-Unit-in-teak-by-Poul-Cadovius-3_0.jpg
methode 1, ik neem aan dat de gaten in de lat tegen de muur onder een hoek zijn geboord. En de planken soort schuine deuvels aan de planken hebben?

paul cadovius.jpg
Methode 2. Ik zie dat hij het ijzeren geboven stuk staal vast zit in de zijkant van de lat tegen de muur. Maar hoe zit dit vast aan de plank? deze is overgens door Poul Cadovius ontworpen. Ook door Cado uitgevoerd.

wall-system-teak-kai-kristiansen_1.jpg wall-system-teak-kai-kristiansen_0.jpg
Methode 3, Deze is ook erg mooi. Ontworpen door [FONT=&quot]Kai Kristiansen. [/FONT]
 
Laatst bewerkt:

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
hey das grappig ik ben gisteren op pinterest de meubels van finn juhl tegen gekomen. Er zijn veel danish designers en ik denk dat je veel plaatjes moet zoeken. kwam dit kastje tegen op een veilingsite voor 30.000 dollar
Vaak zijn dan ook de boeken peperduur. Er is ook ergens een vintage danish design site met goed overzicht.
juhl_drawers.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Methode 1 is goed te maken, mits je precies onder de juiste hoek en afstand de gaten boort, is hier maar de geringste afwijking dan werkt het systeem niet. ook zou ik dan hard hout gebruiken, met gewoon vuren heb ik er niet veel vertrouwen in, met een zwaardere uitvoering in vuren zou ook gaan, maar dan is het esthetisch niet mooi. Methode 2 met de gebogen draad dat is een stuk moeilijker lijkt mij, hoe hij de draad en door de plank en in de drager haaks om heeft gebogen is mij een raadsel, tenminste ik neem aan dat hij de draad haaks om heeft gebogen aan de achterkant van de staander om houvast te hebben??? Methode 3 kun je zo kopen.

Groet Pel.
 

ruudhardware

Nieuw lid
9 jan 2011
2
0
Het tweede systeem hadden wij vroeger thuis hangen. De planken rusten op simpele plankdragers die in de stijlen worden gestoken, net zoals je tegenwoordig die plastic plankdragertjes hebt. De stalen haak is boven haaks omgebogen en haakt dan in de gaten van de lijst. In de plank zitten gaten geboord onder een hoek van 45º waar de haken ingehaakt zijn. De constructie is behoorlijk stevig moet ik zeggen.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Bedankt voor de reacties! De klant wil toch iets anders. Zelfde stijl als het bureau wat ik ook voor ze ga maken! Dus momenteel geen advies meer nodig. Natuurlijk wel welkom.. Nog steeds super benieuwd! Wie weet mag ik ooit nog zoiets maken :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Methode 2 is al heel oud - zoals ruudhardware ook al aangeeft - mijn ouders hadden het al rond 1965. Toen waren de muurlatten van hout. Ergens eind jaren 70 hebben ze er een nieuwere versie van aangeschaft, vrijstaand, met stalen staanders. In beide gevallen zijn de plankendragers draadstaal, met gaten in de staanders/muurlatten die horizontaal lopen en in de planken die onder een hoek naar achteren geboord zijn (of het 45 of 60 graden hoeken tov het horizontale vlak zijn weet ik zo niet meer). Je kon destijds alle onderdelen los kopen, dus zou je ook de draadstalen plankdragers kunnen kopen en zelf je muurlatten en planken maken - maar ik weet niet of het systeem nog bestaat. Wellicht zou je op marktplaats naar afdankertjes kunnen zoeken?

Overigens, in het hout waren de gaten verstevigd met een messing bus. Voor zover ik me kan herinneren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.