Gezocht goede Boor- & Bitset

RML

Nieuw lid
7 nov 2015
7
0
Tussen de 11 steden
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goede boorset en bitset. Op dit moment gebruik ik vanalles door elkaar. Van bitset van Makita tot boorset van het huismerk van de karwei. Wat mij opvalt is dat de bitjes gaan slijten, en de boren gaan roesten.

Nu zoek ik een nieuwe set. Zelf zat ik te denken om over te stappen op Festool's Centrotec. Dit ondat het er degelijk en goed uitziet. Met een verloopadapter zou dit moeten gaan passen op mijn makita machines.
Maar mischien zijn er andere (betere) alternatieven.

Iemand tips/aanbevelingen of ervaring met Centrotec?

Alvast bedankt!

Groet,
Reitse
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Threads die als 'keuze-topic' worden opgestart over iets-van-festool eindigen doorgaans met de aankoop van dat iets-van-festool van zodra de topic-starter een eerste positieve feedback over dat iets-van-festool heeft ontvangen :). Het zijn dan ook nooit keuze-topics maar bevestigingstopics :).

Het is - mij - duidelijk dat je gelukkig zal gaan worden van de Centrotec-set, en dat je niet opkijkt tegen de hoge kost, dus gewoon doen, want daar draait het uiteindelijk toch op uit.

Zelf heb ik in een impulsaankoop een bitset van Metabo gekocht (mijn bitjes van Bosch - nochtans "blauwe" - roestten weg door er naar te kijken), en die roesten noch slijten. Het is te zeggen: ik gebruik hoofdzakelijk Spax en Heco(Fix) schroeven, en de schroeven verliezen altijd van de Metabo bitjes. Boren koop ik gewoon bij Toolstation en Ecotools. Tien van elke maat zeg maar (en dan is't nog goedkoper dan eentje van Famag of Festool), om dan vast te stellen dat ik voor de meeste maten nog altijd nummer 1 van de 10 gebruik :).

Het nadeel van sets als die Centrotec-kit is dat je er 90% nooit van zal gebruiken, maar er toch voor betaalt. Zo heb ik mezelf alleszins ooit overtuigd om niet de Makita systainer met bits en boren te kopen (kostte toen nochtans minder dan de - weliswaar classic - systainer an sich).
 

Werner675

Actieve deelnemer
29 mei 2015
33
0
Bobeldijk
Voor bitjes kan ik je WERA aanraden, de beste die ik ooit gehad heb. ze maken ook de Festool bits maar je zal goedkoper uit zijn met WERA.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Threads die als 'keuze-topic' worden opgestart over iets-van-festool eindigen doorgaans met de aankoop van dat iets-van-festool van zodra de topic-starter een eerste positieve feedback over dat iets-van-festool heeft ontvangen . Het zijn dan ook nooit keuze-topics maar bevestigingstopics .

;)
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wiha maakt de Festool bits, de boren weet ik niet zeker (naar horen door Leitz) Als je reserve losse boren koopt voor op de centrotec houder dan staat daar helaas "made in china" op maar de kwaliteit is vergelijkbaar met Famag.

Centrotec is geweldig en als andere fabrikanten niet van slechte wil waren dan was het al lang de standaard zoals SDS bij klopboren of bij decoupeerzaagbladen.
Je ziet nu wel dat ze allemaal opeens boren met vervangbare koppen verkopen maar liefst 15 jaar na Festool, dus misschien begrijpen ze binnen een jaar of 15 ook het nut van centrotec...

Met welke boormachine werk je eigenlijk? Met een non-festool verliest centrotec eigenlijk een deel van zijn nut, de machine kort en licht houden.
 

RML

Nieuw lid
7 nov 2015
7
0
Tussen de 11 steden
Dank voor de reacties.
Ik had Centrotec bedacht vanwege de kwaliteit. Wiha/Wera had ik nog niet eens over nagedacht. Mijn schroevendraaiers zijn ook van wera en die zijn echt top! Ik denk dat het dan toch wera gaat worden.

Dan is dit toch een keuze-topic en geen bevestigingtopic....😁
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Ik ben al jaren erg gelukkig met de bitcheck diamond van wera. Ik heb de oh pa goed set en dan ben je in een keer klaar. Boren doe ik meestal in staal en dan kom je er niet met een goedkope set
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik vind persoonlijk (als festoolie) de combinatie Centrotec met een non-centrotec boormachine waardeloos.
Zelf heb ik nml. een Bosch 18v accuboor die ik veel icm. de EB-BSTA gebruik. Maar dat is behelpen. Zeker met zo een centrotec verloop er op wordt het er niet beter op.
Het is dat die EB-BSTA zo fijn is :p .
Centrotec ansich werkt erg fijn (heb ook een CSX) maar is nogal aan de prijs en ik zou het alleen aanraden icm. een Festool accuboor.
Aannemer hier had een PDC 18/4 en dat werkt echt super met Centrotec.

Maar goed, om je nu gelijk een accuboor van 500 euro er bij aan te smeren is ook weer zoiets ;) .
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Oh, en voor boren vind ik Heller verder fijn en gebruik ik (nu een jaar of 10) voor de bits Wera, al heb ik sindskort (een maand of 3) een Bosch Pro setje bits die vooralsnog erg bevallen.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ben ooit begonnen met een 216 delige set van Makita, tijdens een actie voor €20:
71tiYP2JmEL._SL1157_.jpg

Kwaliteit is wat je er van kan verwachten natuurlijk... de veelgebruikte bits en boren zijn ondertussen al lang versplinterd. Maar toch heb ik er geen spijt van: handige set om mee te beginnen, heb je meteen van alles wat. De veelgebruikte items dien je te vernieuwen.

Een tijd geleden nam ik dit setje van Wiha mee bij een lokale houthandel voor €10:
bitbox.jpg

En daar ben ik voorlopig nog steeds tevreden van: compact doosje, de veelgebruikte soorten/maten, en betere kwaliteit dan de Makita beginnersset.

Ik was daarvoor al naar Wera setsaan het kijken, maar die kosten al gauw een heel pak meer. Het blijven 'verbruiks'artikelen natuurlijk, je moet ze na en tijd vervangen.

Qua boortjes ben ik nu aan het experimenten met (zeer) goedkope boren met een zeskant schacht (hex shank) van bij banggood: http://www.banggood.com/search/hex-shank.html
Hiermee kan ik ook snel wisselen tussen boren en schroeven, een beetje zoals het centrotec systeem. Ik heb hier ook al veel naar zitten kijken, en ik koop me waarschijnlijk nog wel eens een CXS. Maar vind die centrotec arrengement systainers toch ook wel duur, en inderdaad een heleboel bevatten dat ik niet echt nodig heb. Toch lijkt me die 'voordelig' geprijst ivm. wanneer je (slechts een deel van) de items die erin zitten apart wil kopen.
 

Blink

Actieve deelnemer
25 okt 2014
43
2
Ik verslijt nog al eens bitjes en ik kan Wera echt aanbevelen, maar het gaat toch niets boven de bitjes van Witte!
Perfecte pasvorm, en de schroeven blijven meestal zitten aan de bit zonder dat de houder magnetisch is.

(ik kan ze bij mijn groothandel alleen niet verkrijgen)
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedenavond Reitse,

Naast de al vele malen genoemde bits en bitsets van Wera ben ik zelf zeer te spreken over boortjes van Alpen (voluit Alpen May Kestag) uit Oostenrijk. Zowel de hout- als steen/beton- en ook de staalboren zijn erg degelijk. Naast een aantal gereedschapswinkels worden ze in NL ook bij o.a. Hornbach verkocht.

Veel succes.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb jarenlang Wera bitjes verkocht. Ze hebben meerdere kwaliteiten. Zomaar zeggen dat het de beste zijn is dan ook niet terecht Hun topline vind ik bij de beste horen. Er zijn ook andere die dezelfde kwaliteit leveren. Kwb heeft een toplijn die 100% gelijk is aan Wera. Ze worden er gemaakt. De bitjes die in mijn centrotech set zitten zijn goed maar topkwaliteit, ik weet het niet. Instellen van de torsieweerstand en
keuze van de juiste maat bit is net zo belangrijk. Philips en pozidrive. Vele gebruiken maar een maat bit. Kan je de duurste kopen maar hij blijft slecht passen
Nu zullen deze dingen bij onze forumers welmmeevallen maar of dit geldt voor de gemiddelde klusser waag ik te betwijfelen.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Wim, zoals je al zegt, PH of PZ. Er zijn er maar al teveel die het verschil niet kennen en dus hun bit kapot draaien.

Ik gebruik al jaren bitjes van de Witte en ben daar zeer tevreden over. Heb Makita, Metabo, Wurth, Wolfcraft en Piranha gebruikt maar die halen het allemaal niet in vergelijking met die van de Witte. Is mijn mening, daar niet van maar probeer ze maar eens.
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
@Wim, zoals je al zegt, PH of PZ. Er zijn er maar al teveel die het verschil niet kennen en dus hun bit kapot draaien.
Ik gebruik al jaren bitjes van de Witte en ben daar zeer tevreden over. Heb Makita, Metabo, Wurth, Wolfcraft en Piranha gebruikt maar die halen het allemaal niet in vergelijking met die van de Witte. Is mijn mening, daar niet van maar probeer ze maar eens.
Misschien is het duidelijker om dan ook te schrijven welke je van witte gebruikt?
Want net als bij andere merken heeft dit merk ook meerdere kwaliteiten.
Mvg,:).
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
Ik zelf zweer ook bij Wera, mijn eerste setje Wera diamond is alweer 5 jaar oud en doet het nog steeds.

Maar ik zie Wera, Wiha en Witte in de reacties.

Dus als het merk met een W begint zit je goed.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Wera wiha en witte z zijn fabrikanten. Metabo makita wurth wolfcraft en piranha zijn verpakkers. Een groot verschil maar jeer kan ook goed kopen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Ik gebruik bitjes van Bosch blauw. Zijn een stuk goedkoper dan Wera en in mijn slagschroevedraaier gaan ze veel langer mee. Zou op zich wel kunnen dat ik niet de juiste Wera's had :rolleyes: Maar goed, Bosch blauw kan ik aanbevelen dus.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.