Ketting voor timberjig/alaskan mill

Cruiser79

Nieuw lid
11 aug 2016
23
0
Hoi iedereen,

ik ben 's winters regelmatig aan het zagen om mijn open haard brandend te houden. Samen met mijn vader en broer ben ik nogal eens aan het zagen. Het meeste hout hier in de buurt bestaat uit populieren, wilgen en kastanjes.
Het populieren en wilgenhout is nou niet echt het beste hout wat er is, maar het moet toch gesnoeid worden...

Tot nu toe heb ik altijd alleen maar kachelhout gezaagd, maar ik wil ook eens proberen om wat balken of planken te zagen als ik een keer wat mooier hout tegen kom. Om te proberen zat ik te denken om eerst eens met een zelfgemaakt Logosol timberjig achtig iets te beginnen. Dan kan ik het altijd nog ombouwen naar een alaskan mill.

Ik heb zelf een Stihl MS341 met een 45 cm blad. Als ik in de lengte wil zagen kan ik beter een ripping ketting hebben zag ik al wel op internet, maar kan ik dan niet gelijk een stap groter gaan met mijn blad? 45 cm is voor stammen door te zagen meestal wel voldoende, en daar heeft hij zijn handen al wel aan vol. Maar een ripping saw vergt misschien wel minder vermogen? Ik zat te denken om er dan een oregon blad van 60 cm aan te zetten zodat ik eventueel ook wat dikkere stammen door kan halen.

Is dat verstandig of niet?
 

Capricorn

Actieve deelnemer
5 apr 2016
151
0
Groningen.
ikzelf heb de husqvarna 365 met 70cm met een rip/langhout ketting dit is eigenlijk ook wel noodzakelijk voor het planken zagen.
De reden waarom men vaak kiest voor een zaag met grotere motor is omdat de zaag langer draait. Als je brandhout zaagt ben je steeds bezig in periodes van maximaal 20sec zeg maar en wanneer je planken zaagt duurt het wel even. Vandaag de grotere motoren zodat je minder kans hebt op oververhitting.
 
60cm ga je met de 341 echt niet trekken, tenzij je je zaag naar de vaantjes wilt helpen.
Ik merk dat stihl bij de nieuwere series telkens voor een korter blad gaat. Bv mijn 361 kon 50cm trekken terwijl de nieuwere 362 dit al niet meer kon...


Als je een 60cm blad wilt gebruiken moet je toch echt naar de 440 reeks of de 460 reeks kijken.
Nog hoger zou helemaal ideaal zijn en dan kun je zelfs tot 90cm blad gaan(met de 661)
Je zou op marktplaats eens kunnen kijken naar een 090 ofzo, die krengen zijn oersterk en niet kapot te krijgen(zelfde als de 088 trouwens)
 

Boo

Actieve deelnemer
maar ik wil ook eens proberen om wat balken of planken te zagen als ik een keer wat mooier hout tegen kom.

Is dat verstandig of niet?

Nee, zeker niet.

Het zal niet lang duren voor je een grotere motor en langer blad wilt.
Voor je het weet, ben je verslaafd en ligt alles in en om je huis vol met stammen, planken, zaagsel...;)

Succes, zou wel zeker voor een ripping ketting gaan in ieder geval.

groeten Bo
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
[QUOTE
Je zou op marktplaats eens kunnen kijken naar een 090 ofzo, die krengen zijn oersterk en niet kapot te krijgen(zelfde als de 088 trouwens)[/QUOTE]

De kans dat je een 090 in Nederland tegen het lijf loopt is bijzonder klein. ( is mij wel overkomen)
In Duitsland kun je soms nog goede exemplaren vinden.
Op arbtalk.co.uk overweegt iemand z'n 090 van de hand te doen. Miss kun je die kopen. Een 090 zaagt heerlijk, grootste wat ik ermee gezaagd heb is 125 cm breed tafelblad. Groot nadeel van deze zagen is wel dat ze een laag toerental hebben en het zagen dus langzamer gaat.
Voor een rip ketting kun je terecht bij chainsawmilling.co.uk of alaskanmilling.co.uk. (Zelfde eigenaar overigens)

Succes en vooral veel plezier toegewenst
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Een ripketting vergt veel meer vermogen van je kettingzaag. De reden dat ik niet voor Alaskan Mill ben gegaan maar een lintzaag heb gekocht is dat je met een ripketting eigenlijk maar 2/3 (minder is nog beter) van het blad moet gebruiken wat normaal ook op je zaag zit gemonteerd. Eigenlijk zijn ze ook niet gemaakt om zolang volgas te moeten zagen, een incidenteel stammetjes is dan geen probleem maar vaker zagen is niet aan te bevelen voor je zaag. En wat Rik zegt: een zaag met een laagtoerental is aan te bevelen. Een 90 cm blad over de volle lengte gebruiken om een MS661 is eigenlijk al teveel voor die zaag.
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Ik kan als tip geven. Ik zaag zelf met een nieuwe stihl ms661 met 90cm en 120cm zwaard. Deze zaagt beter als een ms880 op de alaskan mill
Dag Niekosss.

Dit is al een oud draadje, maar mag ik de reden vragen waarom die 880 slechter zaagt dan een 661?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.